Camlon Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 (endret) Det er også en god grunn til at man snakker om "utlendinger" som blir avvist på utesteder/klubber og ikke på feks. McDonalds, Rema etc. Dette er nettopp fordi utestedene opplever en annen oppførsel fra "utlendigene" enn det Rema1000 gjør. Om en bestemt gruppering av folk hadde begynt å lage dritt på butikken hver gang de var der kan du banne på at butikken også hadde begynt å reagere. Til en viss grad ser man dette når ungdom blir diskriminert ved at de ikke slipper inn i enkelte butikker som ligger i nærheten av skoler: Butikkens erfaring er at mye ungdom kommer for å naske og butikken avviser dermed hele gruppen. Det at "utlendiger" lagger mye dritt på utestedene er altså ikke noe som eierne finner på bare fordi de har lyst, slike det virker som om noen her tror. Jeg tror det er en annen grunn som er viktigere. En butikk kan være fylt opp med innvandrermenn som handler varer uten at de vil redusere antall kvinner som handler i butikken. Og mennene bryr seg ikke om hvor mange kvinner som er der. Slik er det ikke med en nattklubb. Hvis stedet er fylt opp med innvandrermenn, mange av dem som oppfører seg dårlig så vil ikke så mange damer komme inn. Med mangel på damer vil mennene stikke til en annen nattklubb og nattklubben blir tom. Det betyr at å diskriminere er bra for bedriften. Det handler ikke så mye om dårlig oppførsel, fordi f.eks. en jeg kjenner får slippe inn gratis til noen steder fordi han oppfører seg så forferdelig at det er morsomt og sørger for flere kunder. Problemet i en nattklubb er at produktet deres er musikk, et sted å være og damer. Kan de ikke tilby damer så vil produktet deres bli svekket. Endret 25. november 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 (endret) Det er klart det ofte blir litt gnisninger rundt innvandring, men samfunnet har et kollektivt ansvar for å få bukt med det. Utelivsbransjen har ingen anledning til å melde fra seg dette ansvaret. Uansett hva tallene sier må de ta tak i utfordringen som alle andre. Problemet er vel at utelivsbransjen har prøvd (en del år siden vi begynte å få innvandrer i Norge). Jeg tror det må en bedre innføring i norske skikker, kultur og væremåte for å få snudd dette. Dessverre altfor mange som drar med seg slikt fra hjemlandet sitt, hvor det kanskje er "akseptabelt" å klå på damene, sloss hvis noen ser på damen/konen din. Det er jo her brorparten av problemene ligger, oppfattelsen av væremåte. Ble mye synsing nå .. Jeg tror ikke det er så mye at det er akseptabelt å klå som at man oppfører seg annerledes når man er i en fremmed situasjon. Det blir som når vi drar til syden og gjør ting vi aldri ville funnet på hjemme uansett hvor dritings vi var. Jo mer hjemme og velkommen man føler seg, jo mer normal vil oppførselen bli. Endret 25. november 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Tror det siste vi trenger er å lære opp innvandrere i norsk bykultur (type drikkekultur, oppførsel på byen etc). 4 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Kunne godt lært opp norsk ungdom i hvordan drikke forsvarlig og, når vi først er i gang. 4 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Drikkekulturen i Norge er tragisk! Det er en av de grunnen til at jeg sjeldent selv drikker, står heller i døra og hjelpe de som har fått for mye ut Og det er på ingen måte dette de trenger å lære, men generell oppførsel mot andre, spesielt kvinner, tror jeg er viktig. Små kulturelle forskjeller kan ha STOR betydning for resultatet av en uenighet.. Lenke til kommentar
Nonzchi Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Dette blir ordkløveri, jeg antar/vurderer at premissene for innsamling av dataen har holdt nogenlunde akseptabel standard slik at dataene er korrekte nok til at de ikke gir et feil inntrykk. Derfor aksepterer jeg at det er en statistisk signifikant korrelasjon mellom utlendinger og bråk ved utesteder. "Anta" kan bety allt fra å akseptere gjennom rasjonell argumentasjon og vurdering av data til å gjette blindt. Ok, du antar at premissene for innsamling av dataene har holdt en "nogenlunde akseptabel" standard. Det er for øvrig interessant at du er så opptatt av noe som ikke er relevant i forhold til argumentasjonen din, altså eierenes intensjoner. Helt klart, du ønsker å maksimere noens frihet på bekostning av andres. Det skal du få lov til å mene, men da må du også akseptere at du bryter valgfriheten til eierene uten noen annen grunn enn å gi privilegier til andre mennesker. Du maksimerer noens frihet på bekostning av andre, jeg ønsker å begrense den bekostningen. Nei, begge ønsker å begrense bekostningen. Vi er uenige om hva som vil gjøre dette. For meg vil en regulering av noe jeg anser som maktovergrep mot individer med annen etnisk bakgrunn, gi mer frihet enn det faktisk begrenser. Følgelig har jeg ingen problemer med statlig regulering i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 OFF topic: Skal du jobbe i helgen, biski? Skal ut med jobben i morgen. ON topic: Så må jeg innrømme at jeg ofte ikke kan kontrollere meg når det gjelder å drikke. Har jeg begynt, så klarer jeg sjeldent å slutte. Har jeg tilgang til drikke, så drikker jeg! Jeg har alltid 12 boksøl med meg på vors, og drikker som regel opp 10-11 av disse der, og kanskje tar med meg den siste på veien. Da er jeg nokså drita. Men dette går ikke utover andre enn meg selv. Jeg mener at jeg alltid er hyggelig, snill og pratsom. Et foretak er jo å bevisst ta med meg 10 boksøl, istede for 12. Kanskje spise litt tyngre mat før jeg går ut, osv. Er det "feil" personer, med aggressivt sinn, som har det slikt som meg, så kan det fort gå gale for andre rundt han. Det gjelder å begrense seg, kjenne sine egne grenser. Ja, det tar tid før du finner din optimale grense, men du kommer der. Så jeg vil tro at det alltid vil være et problem med at ungdommer, eller voksne i 20-årsalderen, sliter med å begrense seg. Så norsk drikkekultur er absolutt noe vi alle må jobbe med. Lenke til kommentar
793 Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Utrolig at en tråd om overrepresentasjon av utlendinger i voldsepisoder på byen har utviklet seg til å dreie seg om hvordan vi må forandre norsk kultur. Dere er sinnsyke hele gjengen. 2 Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Spørsmålet er: Skal det være lov å eie en eiendom eller skal det IKKE være lov å eie en eiendom ? Slik det er i dag leier vi bare, ingen kan bestemme over sine hus, lokaler osv. Alt er gjennomregulert av staten. Å eie noe innebærer faktisk å kunne bestemme over eiendelen og hvem som skal få benytte denne eiendelen. Jeg mener at man skal EIE sitt hus, man skal EIE sin leielighet, man skal EIE sitt utested. Med andre ord: Det skal være lov å diskrimintere basert på hudfarge, kjønn, utseende, penger, osv Alle som er uenig med dette er altså tilhengere av et samfunn hvor man aldri kan kjøpe seg fri fra slavetilstanden, men at man må være nødt til å leve som slaver fra fødsel til graven. Slavetilhengere har jeg lite til overs for. Jeg spør dere, hva er verst? Slaveeieren eller rasisten? Svaret er i hvertfall åpenbart for min del. Jeg kan spinne videre på denne. Gjeldende lovgivning er i praksis at hvert enkelt utested blir tvunget til å ta imot mennesker som potensielt ødelegger businessen. De får ikke selv mulighet til å velge hvilken strategi som skaffer dem mest inntjening. De får ikke selv mulighet til å holde seg unna mafia og gangstere som dealer dop, bedriver utpressing og lager faenskap. Og for å krone det hele, så tvinger staten utelivseierene inn i denne posisjonen, men tilbyr ikke engang beskyttelse som duger, eller kompensasjon for økonomiske tap. Det er ikke bare slavehold, det er totalitarisme. Staten i norge, og mesteparten av menneskene, har en høy fargekode av typen totalitær fascist. Hun dama fra antirasistisk senter er jo helt blåst, når hun sier at utelivseierene forsøker å legge skylda for sine holdninger over på utlendingene, for det er jo slik at utlendinger er en del av disse holdningene, enten du liker det eller ei. Uten utlendinger, ingen mennesker å diskriminere, og ingen slike mennesker å ha negative holdninger mot! Men hun er veldig nice, da. Skulle bare hatt idiot-hørselsvern på, så skulle jeg brukket henne over en stol, og grisepult henne. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 gi mer frihet enn det faktisk begrenser. Følgelig har jeg ingen problemer med statlig regulering i dette tilfellet. Mer frihet til etniske mennesker, som ikke selv har en nattklubb/utested. Den er jeg med på. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 (endret) Utrolig at en tråd om overrepresentasjon av utlendinger i voldsepisoder på byen har utviklet seg til å dreie seg om hvordan vi må forandre norsk kultur. Dere er sinnsyke hele gjengen. Det viser seg at selv om innvandrere er overrepresentert i Oslo, eller "nye mekka" som det kalles andre steder, er norsk drikkekultur ganske rævva i resten av landet forøvrig, og jeg regner med at de fleste her i tråden har havnet i bråk med en nordmann tidligere, uten større provokasjoner. Synlig, bevæpnet politi i gatene på kveldstid er uansett løsningen etter min mening. Bodde på Grønland for et par år siden, og har flere ganger sett politi blitt regelrett skremt vekk av store pakistanergjenger, noe som er litt festlig siden det angivelig er politiet som skal holde orden på disse gjengene. Terskelen for å bruke ikke-dødelig ammunisjon må bli lavere. Du skal ikke behøve seks biler for å anholde én person. Politiet har det med å utvikle cowboytendenser i småbyer der det ikke skjer stort, men med en gang de må holde orden i et mer belastet miljø blir de plutselig til små, lodne kyllinger. Endret 25. november 2010 av Lilac1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Skal ut med jobben i morgen. Jobber ikke på fredag nei, men lørdag. Utrolig at en tråd om overrepresentasjon av utlendinger i voldsepisoder på byen har utviklet seg til å dreie seg om hvordan vi må forandre norsk kultur. Dere er sinnsyke hele gjengen. Ser ikke at tråden har skiftet retning, men kun at den har kommet innom norsk drikke kultur som absolutt er relevant. Følelsene til en person blir sterkere ved å drikke, er man trist blir man som regel tristere, er man glad blir man gladere osv. Hvis man da gir litt for mye alkohol på en person som har en kort lunte, så blir resultatet der etter. I mange andre land er det ikke normalt å drikke så mye som man gjør i Norge, derfor vil person ikke få i seg mer enn de klarer å holde i sjakk. Kommer de her, så går dem på vors hvor de skal tøffe seg med å drikke masse og dermed blir drita og lettere provosert. Dette er selvsagt ikke bare utlendinger som gjør, gjelder også nordmenn.. Det er lov som sier at utesteder kan sende inn skriftlig begrunnelse til politiet om hvorfor og hvor lenge de ønsker at en person skal kunne bortvises fra en plass. Politiet vil fremover (iallefall i Stavanger) ta i bruk denne loven mer, dette gjør at det blir lettere å holde spesifikke personer borte UTEN å ha en ulovlig lite over person man ikke vil ha inn. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Ok, du antar at premissene for innsamling av dataene har holdt en "nogenlunde akseptabel" standard. Det er for øvrig interessant at du er så opptatt av noe som ikke er relevant i forhold til argumentasjonen din, altså eierenes intensjoner. Korrekt, har du noe du faktisk vil bidra med? Hvordan er det interessant? Eierens intensjoner er faktisk relevant i forhold til argumentasjonen min, da de jeg diskuterer med forkaster alt han sier pga. at hans intensjoner skal være bare rasistiske fordommer som gjør at han holder utlendinger ute fra utestedene hans. Nei, begge ønsker å begrense bekostningen. Vi er uenige om hva som vil gjøre dette. For meg vil en regulering av noe jeg anser som maktovergrep mot individer med annen etnisk bakgrunn, gi mer frihet enn det faktisk begrenser. Følgelig har jeg ingen problemer med statlig regulering i dette tilfellet. "Maktovergrep", det å bli nektet noe versus det å bli tvunget til noe. Der ingen av delene er fare for hverken liv eller helse. Du vil bare begrense bekostningen for ikke-eiere uten hensyn til hvordan det påvirker eierene. Du vil med andre ord gi mer frihet til en gruppe mennesker og fratar en annen gruppe sin. Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Utrolig at en tråd om overrepresentasjon av utlendinger i voldsepisoder på byen har utviklet seg til å dreie seg om hvordan vi må forandre norsk kultur. Dere er sinnsyke hele gjengen. Er da ikke snakk om å forandre norsk kultur, heller drikkevane. Dette gjelder som sagt for både norske og utlendinger. EDIT: Men igjen, hvis du mener at å drikke oss drita er norsk kultur, så er det du som er sinnsyk. Endret 26. november 2010 av Tiugama Kaa 1 Lenke til kommentar
Nox4o Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Så eg som ikke-er-norsk får ikke komme inn på utesteder i Oslo ikveld fordi flesteparten av ikke-norske er flinke til å bråke? Selv om eg aldri har vært i en slåsskamp? Er det riktig da? Er det riktig at eg skal stå utenfor, selv om eg ikke har samma kultur som den "flesteparten", men fortsatt ikke-er-norsk? Møkkafolk finns det av overalt! 2 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Så eg som ikke-er-norsk får ikke komme inn på utesteder i Oslo ikveld fordi flesteparten av ikke-norske er flinke til å bråke? Selv om eg aldri har vært i en slåsskamp? Er det riktig da? Er det riktig at eg skal stå utenfor, selv om eg ikke har samma kultur som den "flesteparten", men fortsatt ikke-er-norsk? Møkkafolk finns det av overalt! Akkurat det diskusjonen går ut på, problemet er vel å se saken fra begge sider. Du har de som jobber/eier ute plassen som har sett en rød tråd mellom problemer/kvalme/bråk inne på utestedet sitt og ikke etnisk norske personer også har du de ikke etnisk norske som ikke får komme inn selv om akkurat de ikke har gjort noe gale, men på grunnlag av sine landsmenn.. Enten må uteplassen/eieren lide ved å slippe inn disse personene som lager bråk og dermed risikere dårlig rykte og mindre inntekt (kanskje nedleggelse) eller så blir noen diskriminert .. Lenke til kommentar
Nox4o Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Synes det funket bra sånn som de har vært eg.. Bråker du, blir du kastet ut. Var på Onkel Donald, så på grunn av ei jente kom i bråk med 2 gutter, eg sa ifra til vakten, han kastet dem ut( på andre advarsel).. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Så eg som ikke-er-norsk får ikke komme inn på utesteder i Oslo ikveld fordi flesteparten av ikke-norske er flinke til å bråke? Selv om eg aldri har vært i en slåsskamp? Er det riktig da? Er det riktig at eg skal stå utenfor, selv om eg ikke har samma kultur som den "flesteparten", men fortsatt ikke-er-norsk? Møkkafolk finns det av overalt! Det er selvfølgelig ikke riktig, men det er ikke noe utestedene kan gjøre noe med. Utestdene kan ikke vite om du vil skape problemer fra første øyekast og om det er mange nok av deg få damer til å forlate utestedet. Dermed må de diskrimere. Allikavel, jeg tror hvis du kler og oppfører deg litt annerledes enn den gjennomsnittelige pakistaner eller går med noen etniske norske venner også så vil de nok slippe deg inn. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Hva med feks. Utesteder med aldersgrense? Sist uke ble jeg nekta inngang på et sted med 22års grense... er dog 21,5, men vakta slapp meg ikke inn... Men masse jenter på 18-19 kunne bare gå inn... Er ikke dette også diskriminering? 1 Lenke til kommentar
Nox4o Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Har aldri vært diskriminert før, men det skal sies at eg har ikke vært "ute på byen" på over et år nå (dyrt, kjedelig). Eg er enig med deg Camlon. Det hadde vært bedre om de gikk ut ifra klesmåten, og oppførselen(selv om det kan bli vanskelig) og ikke om du er norsk, ikke-norsk! Vesleengen, eg har vært vitne til diskriminering av BYGDISSER i Oslo, selv om de var nordmenn. De fikk ikke noe servering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå