Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Gode selvhjelpsråd uten bullshit!

Anbefalte innlegg

God dag kjære Diskusjon.no

Jeg har lest en del selvhjelpsbøker og jeg har kommet til det punktet hvor jeg inser at de er fylt til randen med unødvenig informasjon. De er ofte også alt for bastante og bygger opp under uheldige myter.

Et eksmepel på en slik myte er: Treat them like shit and they stick! Som går på dette med at viss en behandler det motsatte kjønn dårlig så vil de på magisk vis bli intresert.

Bastante påstander er dette med at alle selvhjelpbøker hevder at de har funnet den eneste løsningen, derfor kan det være vanskelig å bruke det de lærer bort uten å kjøpe hele livstilspakken og det passer ikke fordi vi er forskjellige og alle kan ikke gjøre det samme.

Unødig informasjon er sånne idiotiske råd som en kan resonere seg fram til selv: Jo fullere dama blir jo lettere på tråden blir hun! Ikke vær personen som sier: jeg elsker deg på første daten! Ikke ring han 24timer i døgnet!

Folkens dette er bullshit! Alle kunne skrevet dette! Jeg gir dere alle inbydelse til å poste ekte selvhjelpråd i denne tråden! Gi deres tips som er lette å bruke! Fortelle om tingene som faktisk virker! Jeg vil høre deres klokeste råd om hvordan skaffe seg sosial kapital; hvordan få seg kjæreste, hvordan få sexpartnere, hvordan få en venn, hvordan få en vennegjeng, hvordan ungå dårlige kjærester, hvordan ungå falske venner etc.

Endret av eventyrern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var et litt for generelt spørsmål til å gi et godt svar.

Uansett, det mest generelle svaret jeg har, er å at man må være bevisst på situasjonen sin, hvor man vil hen, og hva som er bra eller ikke bra i livet. Man må prøve å se ting utenfra og ikke la følelser styre perspektivet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var et litt for generelt spørsmål til å gi et godt svar.

Uansett, det mest generelle svaret jeg har, er å at man må være bevisst på situasjonen sin, hvor man vil hen, og hva som er bra eller ikke bra i livet. Man må prøve å se ting utenfra og ikke la følelser styre perspektivet.

Beklager, nå gjør du nettop det jeg ikke ville at du skulle gjøre, men jeg er enig i at vi bør avgrense dette, siden det ikke kom tydelig frem i mitt inlegg tar jeg det på min kappe!

Jeg tenker råd og tips rundt dette med å få suksess med venner og sexuelle forhold! Altså skaffe seg sosial kapital!

Det som er det farlige med slike råd som du kommer med er at de er så generelle at de høres fine ut og du leser det, tror du har fått god info, men egneltig gjør du det allerede. Det er fluff talk for å late som at ting blir bedre.

Hvem er det som ikke prøver å la vær å få følelsene sine til å ta overhånd? Hvem er det som ikke tenker over hva som er bra og ikke bra i livet?

Men takk for at du ga meg viktig feedback om å redigere inlegget litt! :thumbup:

Lenke til kommentar

Folk har forskjellige syn på verden rundt oss. Folk har opplevd alle det forskjellige. En hollywood fyr ville mest sansynlig sagt "Kjøp det hun vil ha, og du vil få hun" og en fyr som har blitt hjernevasket av media og samunnfet vil mest sansynlig bable om hvor vitkig utsende og penger er. En som har lært seg den "drittsekk-formlen" vil mest sansynlig si at du må behandle jenta dårlig, slik at du får kjørt forskjellige følelser i hun, slik at du blir utfordrene. En leder ville nok ha sagt at du burde kun være deg selv, noe som selfølgelig fungerer for en leder, men ikke for deg.

For å forstå hvordan mennesker fungerer generelt må du forstå hvordan naturen fungerer. Du må forstå hva din oppgave er her i verden - 1) Overleve og reprodusere. Du må forstå at det er beta og alpha males, og du må forstå teorien ID, EGO, SUPER EGO - som forklarer veldig bra hvordan menn og kvinner fungerer.

Du vil uansett gi overvelvdet med masse unyttig bullshit. Teori har vi masse av, prøv teorien i praksis og du vil se hva du fungerer for deg.

For en sikkelig-hard-knekkende selvutviklingsmannen ville jeg anbefalt - 20 timer med Blueprint Decoded, How to Win Friends and Influnce People, Fight Club, Think & Grow rich og andre bøker om menneske og hjernen. Noe annet som er verdt åsjekke oppi er Nervologisk programmering..

Og en liten smakebitt...

Hvordan få og beholder venner? Ikke kritiser, døm eller klag. Kristierer du vil personen gå i selvbeskyttelse modus, dømmer du vil du senke hans selvtilit og øke din ego, og folk liker generelt ikke at du klager, det føles bra å rette opp i andres problemer klart, men fokuser heller på dine egene problemer.

Gjør personen verdifull og av betydning. Mennesker generelt vil drepe for den følelsen av betydning.-

Hvordan kapre jenta? Gi slipp på egoet ditt og la selvfølelsen ta overhånd. Føl deg bra, dra hun inn i din verden og la hun oppleve din råbra verden :cool: Eller.. Vær avslappet, vær kul og utfordrene. Vi liker ikke ting som kommer lett i hendene våre, naturen er skapt slik med en grunn. Men hvorfor er det så mange som gjør stikk motsatt?

Endret av Knife
Lenke til kommentar

Du har store spørsmål. Om venner og forhold kan man si så mye. Jeg orker ikke å øse ut med alt jeg vet om dette, men jeg kan ta opp noe jeg har tenkt på nå i det siste.

Man må lære seg å være en tolerant og tilgivende person. For mennesker gjør dumme ting iblant. Hvis en person ellers er en venn, så kan man ikke være sur for noe som har skjedd i lang tid. Alt ondt blir ikke gjort med viten og vilje. Alle vennene en har, vil høyst sannsynlig gjøre noe man vil mislike før eller siden. Hvis man ikke kan tilgi slike ting, så vil man i det lange løp ende opp uten venner. Det finnes som regel en løsning på alt.

På den annen side, finnes det også en grense. Man skal ikke bruke livet sitt på å gjøre andre tilfreds. Det er lov å si ifra når nok er nok. Det finnes mennesker som har en usunn natur, og det finnes gode mennesker som kan gjøre en feil.

Lenke til kommentar

Hvordan få og beholder venner?[/b] Ikke kritiser, døm eller klag. Kristierer du vil personen gå i selvbeskyttelse modus, dømmer du vil du senke hans selvtilit og øke din ego, og folk liker generelt ikke at du klager, det føles bra å rette opp i andres problemer klart, men fokuser heller på dine egene problemer.

Gjør personen verdifull og av betydning. Mennesker generelt vil drepe for den følelsen av betydning.-

Hvordan kapre jenta? Gi slipp på egoet ditt og la selvfølelsen ta overhånd. Føl deg bra, dra hun inn i din verden og la hun oppleve din råbra verden :cool: Eller.. Vær avslappet, vær kul og utfordrene. Vi liker ikke ting som kommer lett i hendene våre, naturen er skapt slik med en grunn. Men hvorfor er det så mange som gjør stikk motsatt?

Og sist ikke minst -

Hvordan være tilfredstils med livet ditt? Slutt å lev deg opp til andres forhåpniner av hvordan du burde være. Vær akkurat den du alltid har ønsket til å være. Slutt å bry deg, du lever for deg selv ikke for andre. Mennesker er egoister, og de vil mest sansynlig gjøre alt som er i dems makt for å styrke sin egen selvfølelse ved å minske din, sltut å hør på de.

En annen ting du vil merke et at generelt i bøker og selfølgelig på forum så vil du lese mye som går på det "ytre" av menneske. Altså det overfladiske. Hvorfor du burde gjøre ditt og datt.. Hvorfor penger, hvorfor utsende.. Ikke ring dagen etter.

Problemet med dette er at det er fordømt overfladisk. Det jeg virkelig har funnet ut av er at om du virkelig vil være den beste du kan være, så må du endre tankegangen din. Du må begynne å se på de INDRE verdiene. Du må lese deg opp til hvorfor ting fungerer slik de gjør, fordi det er en grunn. Alt du gjør i livet, hver eneste tanke og hver eneste handling, tilogmed i drømmene er rettet alltid mot noe, det skjer ikke uten noen betydning, det har alltid en grunn bak det. Foreksempel fungerer %80 av kommuksjonen via "underbevistheten" men det er sjeldent at noen snakker om denne såkalte underbevistheten som regristrerer hver eneste ting et menneke gjør. Har du noen gang følt deg mistliket av en person uten at du eller han har sagt noen som helst? De fleste vil mest sansynlig ikke klare å svare på hvordan dette kan skje, fordi de ser alltid på det YTRE. Men grunnen for at det skjer, ligger langt i det indre, i underbevistheten. Kroppen har mottat fiendelige signaler for den andre personen, som kjører i gang en følelse av mislikelse, altså en forsvarsmekanisme for å få deg til å komme deg vekk før han kanskje.. ja.. dreper deg?

Begynn å les bøker om det indre av mennesket. Dette vil se fleste forstå ved å lese bøker om foreksempel NLP, som handler DYYYYPPPT om de indre handlingene til mennesket..

Endret av Knife
Lenke til kommentar

Jeg tenker det at noen av de beste rådene er de som går på human doing, og ikke bare human being.

Skal man møte nye mennesker sosialt så er det viktig å være nysgjerrig(human being).

En ting man kan gjøre viss man ikke har denne nysgjerrigheten er å sette seg ned å filosofere over hva man lurer på ved andre mennesker. Lage en liste med fem punkt, det burde være mer enn nok for å få i gang en veldig god samtale ved første møte. Folk liker jo å prate om seg selv og noe de kan! I allefall live!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...