Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

1 spørsmål om politiet i Norge. Jeg fant masse på internett, leste ganske mye, men til slutt: skjønte ingenting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett hva du spør om eller leter etter som svar rundt det, så vil du mest sannsynlig få overfladiske ord og uttrykk som høres fine ut, som alle har tatt inn over seg som positivt uten fundament eller grunnlag for noen av dem eller ideene bak, fordi disse ideene er det dominerende i samfunnet, trengs det dermed ikke noen ettertanke, "sånn er det bare". Men som fler og fler forstår, gjennom å se på historien at de fine ordene kun gjør vondt verre, så oppstår det slike kritiske spørsmål som du nå stiller.

 

Det er utallige forfattere, forskere og tenkere som har kommet opp med nye ideer og nye tanker rundt hva som egentlig er forebyggende eller rehabiliterende, men som ikke blir hørt. Hvorfor det er slik, det vet jeg ikke, men det har kanskje noe med det jeg skrev over i tillegg til det menneskelige synet vi har på rett og galt, og at de som gjør urett fortjener straff, som om de fleste kriminelle drives av sine helt egne impulser til å gjøre urett, og som om naturen i seg selv ikke gir dem straff fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hva du spør om eller leter etter som svar rundt det, så vil du mest sannsynlig få overfladiske ord og uttrykk som høres fine ut, som alle har tatt inn over seg som positivt uten fundament eller grunnlag for noen av dem eller ideene bak, fordi disse ideene er det dominerende i samfunnet, trengs det dermed ikke noen ettertanke, "sånn er det bare". Men som fler og fler forstår, gjennom å se på historien at de fine ordene kun gjør vondt verre, så oppstår det slike kritiske spørsmål som du nå stiller.

 

Det er utallige forfattere, forskere og tenkere som har kommet opp med nye ideer og nye tanker rundt hva som egentlig er forebyggende eller rehabiliterende, men som ikke blir hørt. Hvorfor det er slik, det vet jeg ikke, men det har kanskje noe med det jeg skrev over i tillegg til det menneskelige synet vi har på rett og galt, og at de som gjør urett fortjener straff, som om de fleste kriminelle drives av sine helt egne impulser til å gjøre urett, og som om naturen i seg selv ikke gir dem straff fra før.

Det jeg har skrevet til nå:

-Politiets hovedoppgave er å forebygge og bekjempe kriminalitet.

De er ofte i byen, fordi der er det mange folk og da kan kriminelle handlinger skje. Jo flere mennesker det finnes i et sted, jo større sjanse for det skal skje en kriminell handling.

Også har jeg tenkt å skrive:

De parkerer ofte politibilen sin og går rundt å patruljerer i gatene. Det er ofte ( jeg vet ikke hvor mange politier det er i en sånn politibil. Vet noen hvor mange det er?) som er i en politibil.

Endret av protoneedhelp
Lenke til kommentar

De går rundt og finner ut om folk har narkotika på seg og trakkaserer og krenker individet i samfunnet og påpeker for enkelte mennesker at de er sosiale avvik og burde behandles negativt deretter, mens de i realiteten er svake mennesker med store problemer som trenger hjelp og ikke straff, så hiver de dem på et rom med gulv, tak og vegger av mur malt i gråe og triste farger, med en madrass i gult trekk og skumgummi hvor de må kle seg nakne og brettet ut analhullet til skue for 2-5 betjenter, og deretter bli i en del timer i plagsom kulde, ekko fra utsiden hvor andre insatte uttrykker sinne. Så blir du vekket av en betjent, så må du til avhør. Så la oss si at du ble tatt med cannabis på deg da, så vil de vite om du erkjenner straffeskyld for å få strafferabatt, noe du sier ja til, og så får du svertet rullebladet ditt og får en klekkelig bot. Dermed er du fratatt visse rettigheter her i samfunnet til å kunne bli hva du vil.

 

Etterpå er man satt tilbake i det samme gamle som alltid før, hvor dems problemer kun øker og øker og man kommer inn i en ond sirkel hvor angst, depresjon osv. tar overhånd og det er oppstått en enorm lang vei tilbake igjen. Bare tenk hvor kort tid en tanke kan bruke på å få din selvfølelse til å gå rett i kjelleren, det kan være gjort på 2 sekunder, men å komme seg opp igjen kan ta 2 år eller mer for den saks skyld.

 

Ser du... lillemann :thumbup: .. skriv det i skoleoppgaven din

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...