Pebino Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Hei, Denne kunne kanskje vært postet i leksehjelp, men velger å poste den her ettersom det er mer et filosofisk spørsmål enn noe annet. Jeg har fått en oppgave i Ex.Phil, og jeg sliter litt med å skjønne hva som egentlig spørres om. "Noen mener at den ekte vitenskapelige metoden er den hypotetisk-deduktive. Andre mener derimot at dette bare gjelder innenfor naturvitenskap, og at humanvitenskapen må bruke en annen metode, nemlig den fortolkende (hermeneutiske) metoden. Drøft disse to synene." Den hypotetisk-deduktive metoden har jeg relativt god kontroll på, men jeg sliter litt med Hermeneutikken, så hadde vært fantastisk hvis noen kunne hjulpet meg med å forstå det og. -Preben Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Hermeneutikk: Denne innleveringen. Har du kikket på wiki? Kan du i så fall konkretisere det du lurer på? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Jeg vil anbefale deg å lese om "de to kulturer", som du garantert har fått noen tekster på. Leser du dette, så burde det bli veldig klart hva problemstillingen egentlig er: I de forskjellige humanvitenskapene har vi vanskelig for å fremsette hypoteser som er etterprøvbare og tilfredstiller kontrollerte forhold slik som i naturvitenskapene. Hermeneutikk handler nettopp om fortolkningslære, om hvordan vi skal tolke ulike data. For det er svært mange ganger vi sitter på helt like data innen humanvitenskapene, men med helt ulike tolkninger av disse. Det værste er grensetilfellene: Global oppvarming er, paradoksalt nok siden dette er et naturlig fenomen og ganske "enkelt" å beskrive sådan, et problem for dette tema! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå