Gå til innhold

Ta opp eksamen i militæret

-Just-Me-

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Har blitt kalt inn til Sjøforsvaret i mars 2011, og lurer på dette med å ta eksamen opp igjen i forsvaret. Er det egentlig tid til å drive med lesing og den slags?

Hvordan foregår egentlig eksamen når man tar den i militæret (er skriftlig og muntlig vi snakker om), tar man den i leiren, eller må man dra på en skole for å ta den, men bare lese i militæret?

Hva med frister for oppmelding og sånn?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! :)

Har blitt kalt inn til Sjøforsvaret i mars 2011, og lurer på dette med å ta eksamen opp igjen i forsvaret. Er det egentlig tid til å drive med lesing og den slags?

Hvordan foregår egentlig eksamen når man tar den i militæret (er skriftlig og muntlig vi snakker om), tar man den i leiren, eller må man dra på en skole for å ta den, men bare lese i militæret?

Hva med frister for oppmelding og sånn?

Takker for svar :)

Er i samme situasjon som deg.

Jeg skal i Luftforsvaret i mars, og har selv en eksamen å ta opp.

Kan ikke si så mye om hvordan det foregår, men du kan melde deg opp

HER

MEN:

Våreksamen 2011:Privatistweb åpner 10.januar 2011 og er åpen for registrering til og med 1.februar 2011

Endret av Ch : )
Lenke til kommentar

Det er ingen problem å ta eksamen i militæret. De har undervisning på kvelden du kan melde deg på, eller evt lese selv. Du har nok tid til å lese.

Eksamen tar du som prevatist, du søker om permisjon, så får du det siden du har krav på 2 lesedager før eksamen.

Lenke til kommentar

Det blir hektisk og kaotisk tid under rekrutten som varer i 2 måneder, og her kan det bli vanskelig å få studert noe som helst, da man har undervisning i militære fag.

Etter rekruttskolen havner man på ny avdeling og her vil man få mye mer fritid.

FOKUS (Forsvarets kurs og undervisningssenter) kjører timer for dere som er ute etter generell studiekompetanse og kurs av forskjellig slag. Hva de tilbyr varierer fra leir til leir.

Når man vil ta opp fag i militæret må man melde seg opp til eksamen. Dette gjøres på www.privatistweb.no, og man avlegger da en eksamen på en skole du har valgt. Om det er en skriftlig eller muntlig eksamen kommer ann på hvilket fag man skal opp i.

Undervisningen foregår i leiren, mens eksamen tas utenfor.

Fristen for oppmelding er allerede nevnt i tråden.

For å melde deg opp på undervisning i leir, så er det bare til å ta turen innom FOKUS. Du har rett til 2 lesedager før eksamen.

Hvis du skal til Madla, så blir undervisningene kjørt på kveldstid, fra 16:00 - 21:00, alt etter hvilke fag man velger.

Man kan søke om stipend for å dekke bøker og andre utgifter man skulle ha ved eksamen, og får dekket 50-100% av dette ved bestått eksamen.

Undervisningene legger opp til mye selvstudium på fritiden!

vZ.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oh, den er lei. Jeg må bare ta opp 1 eksamen, fordi jeg strøyk i IT andre-året. Skjønte ikke bæra av faget. (Å velge IT var vel kanskje en av mine verste tabber:P)

Kanskje litt seint svar nå, men har du registrert deg på Privatistweb for våren 2011?

Jeg er usikker på om jeg skal registrere meg for eksamen i Biologi 2 skriftlig og Religion muntlig

på våren eller om jeg skal drite i dem nå og ta dem til høsten.

Eller kanskje ta f.eks Biologi nå til våren og religion til høsten? Går vel ann å fordele det opp?

Fristen for registrering til våren er i morra btw, hadde vært fint med svar fra dere :)

Lenke til kommentar

Jeg ser at eksamensdatoen for Biologi er 27.05.11 og ettersom jeg skal inn i mars og skal være i rekrutten 2 mnd. er jeg ferdig der i mai, altså i eksamensmåneden, og da blir det litt dårlig tid til å lese kanskje. Så jeg prøver å ta dem til høsten i stedet :)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...