Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Synes skolen forventer for mye.

Lekser.  

20 stemmer

1. 1. Er det for mye lekser på min skole?

• Ja
      14
    • Nei
      5
    • Vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

Før jeg starter med leksene, så skal jeg skrive et klageinnlegg.

Jeg synes skolen min forventer for mye!

Har ingen anelse om det er slik på andre skoler, men jeg kan ta opp noen punkter på hvorfor jeg mener det jeg mener.

Altså, jeg går bare i 9. Klasse. Og jeg forbereder meg på det verste de neste årene. Men allerede nå synes jeg det er ille.

I musikken forventes det at vi lærer ALT om historien og bakgrunnen fra 1920-2010. Vi har 2 prøver hver uke og vi må lære oss å spille gitar og piano den ene timen (45 minutter) vi har i uka. Alle har jo ikke engang gitar og piano!

Samfunnsfag? Jada, på den forrige prøven fikk vi 7 spørsmål om mellomkrigstiden. Jeg skrev 4 sider som forklarte og fortalte nærmest alt det var å skrive, men endte opp med en vanlig 4'er.

I matte går vi alt for fort framover. Vi har 3 stakkarslige timer i uka, og med det skal det bli balansert på mye lekser. I forrige uke fikk vi 45 oppgaver vi skulle gjøre. En oppgave består av minst 4 oppgaver. Altså a, b, c og d. Når læreren skulle forklare A på en av oppgavene brukte hun nesten 3 minutter. Jeg er ikke sikker på om vi lærer så mye mer ved å gjøre så mye.

I spansk må vi lære 12 nye ord hver uke og vi har 1 om ikke 2, prøver i uka. Det samme gjelder naturfag angående prøver.

Norsk og engelsk? Forøvrig må vi i engelsk også lære 10 nye ord hver uke. I norsken har vi nynorsken. Jeg har tentamen på fredag i det! Ettersom læreren i fjor var syk nesten hele skoleåret, fikk vi ingen kunnskap om det. Nå skal vi skrive 3 sider på tentamen på nynorsk!

Også har vi gymmen. Der blir karakteren basert på hvor god vi er i svømming, fotball, håndball, volleyball, basketball, innebandy og egentlig alt vi har. Men turning! (Hvorfor i helvete turning?!), det teller visst 1/3 av karakteren vi får i 10. Klasse. Vi har en prøve da hvor vi skal greie forskjellige ting som omhandler turning.

Det er flere fag hvor vi blir oversvømt av lekser, det er elendige lærere osv.

Jeg vet ikke med dere, men jeg synes dette blir for mye :(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har i alle fall mye mer hjemmearbeid enn det jeg hadde på ungdomskolen. Jeg mener uansett at skolen forventer for lite av elevene generelt, at de stiller for lite krav og jeg mener at grunnen tilat vi i Norge gjør det dårlig på tester osv. internasjonalt er fordi det legges så mye opp til egenlæring og at det ikke stilles så mye krav. Jeg ville vært glad om det ble stilt mer krav til meg da jeg gikk på ungdomskolen. Skulle forøvrig ikke være mangel på tid når du går ungs. Man slutter rundt 2 hver dag og har dermed 2-3 timer å jobbe på frem til da "folk flest" slutter. Jobber du effektivt med fagene denne tiden og gjør det hver dag vil du ha enormt utbytte både nå og senere.

Jeg reagerte litt på musikken deres og at de gikk så fort fram med matematikken når du går i 9. klasse, ellers så synes jeg ikke det der var voldsomt ille. Vi lærte oss 20 ord i uka når jeg gikk på barneskolen med test ved hver ukeslutt.

Når det kommer til den samfunnsfagprøven du nevner har ikke det at du skriver 4 sider så voldsomt mye å si dersom de 4 sidene er f.eks. skrevet med stor skrift (så det egentlig er 1 side f.eks.) eller innholdet ikke er på topp el. Jeg påstår ikke at dette er tilfellet, jeg bare konstaterer at det er mer som spiller inn på karaketeren en lengden på dokumentet du leverer.

Ang. nynorsken er det godt klagegrunnlag om dere har manglet lærer ofte eller at dere har fått for få timer i forhold til hva læreplanen sier. Hadde dere vikar de timene læreren var borte?

Lenke til kommentar

det er nå i de nyere tider enda mer fokus på tilpassing av timene og faget til den enkelte elev. dvs at du skal ha den støtten du trenger for å kunne lære på best mulig måte.

tydelig virker det som at dere har mangen små eller store prøver alt etter som som er hver veke. hvorfor? de vil at dere skal bruke mer tid på leksene kanskje? men det kommer ikke til å skje. hva blir en prøve når det er så mangen og ofte prøver? det blir press og stress hele tiden det. det vil aldri virke. men hva er prøve, test og lekse?

jeg skal nå gå opp til fagprøve i elektrikerfaget med maritim fordjupning. jeg er glad jeg ble ferdig med skole dritet, men jeg har innsett at jeg ikke har vert den skarpeste av elevene. jeg slurvet endel, giddet ikke alt mulig, og mye mer. engelsk og norsk var noe jeg ga veldig mye faen i. matte var selvsakt det verste. elektro er et av de vanskeligste faget på yrkesfag og jeg var ikke spes. god på matte. men på elektro bruker man kalkulator og formler. det er for det meste formler det er snakk om. gym var jeg bare en deltaker i. musikk var jeg så forbanna på hver gang. en gammel blues idiot som skjelte meg ut foran elevene pga han hadde dårlig tid. han skrev mye om musikk historie på talva som vi skulle ha prøve i 2 dager senere. ikke mangen fikk over 3 nei. i kunst og handverk likte jeg meg litt, lærerene var veldig snille og flinke. de kjente til lærerer mora mi og byggmester faren min som alle andre lærere på skolene. i likhet med mine eldre søsken. det var gøyt i dette faget, men da vi skulle lage portrett av seg selv så gikk det forlangt. de prøvene vi fikk i fagene ble selvsakt sure for å så vi hadde så mye i de andre fagene for tiden. lærerne klarte aldri å samkjøre for når skal jeg, du eller dei gi oss prøver og store lekser. for mangen endte det i dårlig presisjon og dårlige karakterer.

men som sakt så gjorde jeg det ikke best. jeg kunne ha gjort ting bedre. på vid. skole gikk ting mye bedre faktisk. på elektrofag ble det veldig mye praksis å kobling av det elektriske. matten ble til en liten lek med riktig lærer, noe som er veldig viktig. flinke lærere fikk jeg og i norsk og engelsk. og her var det mye omsorg ute å gikk mellom lærere og klassen. det var helt nydelig. i matte og engelsk så gikk meg og læreren noen ganger en tur i naturen like ved, kjøpte is og snakket sammen. dette førte til litt mindre læring, men mye motivasjon. dette ble gjort da dagen ikke var så bra og jeg var veldig stresset. perfekt.

i elektrofagene gikk jeg ut med 4 og 5 som jeg er fornøyd med. var ofte foran de andre i læreboka og lagde flere anlegg og mer avanserte anlegg enn de andre. dette helt siden 3 veke fra starten av grunnkurset. det var bare begrensinger på utstyret som stoppet meg. tankene var påplass hele tiden. det var her jeg lærte endel av faget mitt, men da jeg starta på rest teorien som lærling gjennom elskole så selvlærte jeg utrulig mye. med 2 dager annenhver måned på samling med andre lærling i fylket så ble dette litt som å vere i himmelen. men man måtte levere inn oppgaver på nett. avkryssing og skrive oppgaver.

du må bare gjøre det beste ut av det. stå på. finn noe du liker. motiver deg selv ved å si positive ting til deg selv og ikke tenk negative tanker. da går dagene så mye bedre og. gjør det du klarer. greit at man ikke liker lærerene, men hold det for deg selv. ikke bli veldi sur på læreren så du tar ut alt sinne på personen. da blir tankene bare verre. det skjedde med meg flere ganger. jeg ble faktisk redd for å gå på skolen da lærerne ikke klarte mer av meg og mine rettigheter som de ikke klarte å oppfylle. jeg hørte læreren sitt raseri som førte til at andre lærere snakket til meg og den stakkas læreren gikk heim eller kom veldig sein til time.

Lenke til kommentar

Du har i alle fall mye mer hjemmearbeid enn det jeg hadde på ungdomskolen. Jeg mener uansett at skolen forventer for lite av elevene generelt, at de stiller for lite krav og jeg mener at grunnen tilat vi i Norge gjør det dårlig på tester osv. internasjonalt er fordi det legges så mye opp til egenlæring og at det ikke stilles så mye krav. Jeg ville vært glad om det ble stilt mer krav til meg da jeg gikk på ungdomskolen. Skulle forøvrig ikke være mangel på tid når du går ungs. Man slutter rundt 2 hver dag og har dermed 2-3 timer å jobbe på frem til da "folk flest" slutter. Jobber du effektivt med fagene denne tiden og gjør det hver dag vil du ha enormt utbytte både nå og senere.

Jeg reagerte litt på musikken deres og at de gikk så fort fram med matematikken når du går i 9. klasse, ellers så synes jeg ikke det der var voldsomt ille. Vi lærte oss 20 ord i uka når jeg gikk på barneskolen med test ved hver ukeslutt.

Når det kommer til den samfunnsfagprøven du nevner har ikke det at du skriver 4 sider så voldsomt mye å si dersom de 4 sidene er f.eks. skrevet med stor skrift (så det egentlig er 1 side f.eks.) eller innholdet ikke er på topp el. Jeg påstår ikke at dette er tilfellet, jeg bare konstaterer at det er mer som spiller inn på karaketeren en lengden på dokumentet du leverer.

Ang. nynorsken er det godt klagegrunnlag om dere har manglet lærer ofte eller at dere har fått for få timer i forhold til hva læreplanen sier. Hadde dere vikar de timene læreren var borte?

Temaet for denne tråden er ikke hva skolene forventer generelt av elevene sine, men på MIN skole. Og jeg mener det er for mye.

Når det gjelder samfunnsfagen, så sa jeg det at jeg hadde forklart og beskrevet nesten alt det var å skrive. Og vi hadde vikar i 40 % av norsktimene våres forrige semester.

EDIT: Når det kommer til at vi slutter 14:00 hver dag, så er det feil. På mandag ender skoledagen min 15.00, tirsdag 15:45, onsdag 14:00, torsdag 15:00 og fredag 14:00. Og folk på min alder har gjerne en idrett eller hobby de driver med på fritiden også. Tror du ikke dette trekker fra tid?

Jeg trener egentlig 7 ganger i uka, men nå har jeg kuttet det ned til 3 fordi jeg ikke får gjort alle leksene. Dette er fortsatt et problem. Jeg synes skolen gir oss alt for mye lekser!

EDIT2: Beklager for rotete innlegg. Ble mye redigering gitt :ermm:

Endret av n0O_o
Lenke til kommentar

Kan si deg at det ikke er uvanlig, jeg går i 10. klasse og er rundt tentamens tidene meg selv.

Vi har bare 3 timer eller noe med matte i uka vi og, men vi lærer utrolig mye tho at matte læreren er en krigs veteran fra vietnam.

45 oppgaver er ikke stort, vanlig er 70 - 100 det folk kaller mye, men ja siden du går i 9. så er det mye nok.

Husk at det er ganske forskjellig fra lærerer til lærer når det gjelder vurdering, men alle SKAL opprettholde kompetanse målene, ellers så kan du faktisk bruke det i mot de senere.

husk at det er det samme om du skriver 4 eller 1 side på en prøve så lenge det er saklig,relevant til spørsmålet og vel formulert, ikke snakke rundt grøten kalles det ;-)

vi har alt fra 2 til 10 prøver og innleberinger i uka, men husk også at 9. klasse er forbredelser til 10.klasse så det er helt normalt og gjøre slik som de gjør på skolen din, syntes tvert imot at det er dårlig av andre skoler på dette. greit nok at 10. klasse er så hard men det kom som ett skjokk, jeg trodde jeg lå bra ann som en middels student. men det gjør jeg nok ikke, allerede er jeg nede i 2.9 - 3 så ikke la deg lure av det andre som har gått i 10. klasse sier.

Grunnene til mitt crappy snitt er kansje ikke noe jeg ønsker og ta opp på forumet, men uansett så er det en grunn for alt det må du huske. jeg har gitt opp alt jeg lever for i livet, er ikke mye som driver meg framover om dagen uansett.

Men husk på dette; Ikke la presset ta deg, 10.klasse krever dette. uansett hvordan du vrir og vender på det.

Endret av Kaketorsdag!<3
Lenke til kommentar

Var noe i samme duren på min ungdomsskole for at vi skulle bli forbredt på hvordan det er på videregående, jeg går nå på videregående og det er ikke i nærheten av det det var på ugs!

Det er mye bedre! Lærerene er motiverte og flinke med mennesker, vi læerer såpass mye i timene at vi ikke trenger så mye lekser. pluss at elevene som bare boikotter timene og ødelegger ikke går med deg! :D

Stå på og jobb! Du taper ingenting på det!

Lenke til kommentar

EDIT: Når det kommer til at vi slutter 14:00 hver dag, så er det feil. På mandag ender skoledagen min 15.00, tirsdag 15:45, onsdag 14:00, torsdag 15:00 og fredag 14:00. Og folk på min alder har gjerne en idrett eller hobby de driver med på fritiden også. Tror du ikke dette trekker fra tid?

Hvor lange friminutt og timer har dere? PÅ ungdomskolen her slutter ALLE elevene ca 14.00 hver dag. De har nesten ikke friminutt, though.

Du ahr rett, jeg vinklet feil. Men jeg kan si at du har mye mer å gjøre enn det jeg hadde å gjøre på ungdomskolen. Hva med å snakke med lærerne dine, de som gir svært mye lekser?

Lenke til kommentar

Skolen idag forventer ikke for mye, den forventer for lite! 1 av 5 elever i dag går ut av skolen uten å kunne lese og skrive skikkelig! Dette er bekymringsverdig, og noe som bør bli tatt på alvor! Jeg er for mer elevmakt, men også for sterke krav til elevene slik at vi får gode elever, og senere folk i arbeidsmarkedet vi kan være stolt av!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...