herdon Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Er det enkelt å gjøre det, er det sånn som det gjøres i dette eksempelet jeg har laget: Jeg vil at brukerne av et program jeg har laget, ikke skal se innholdet i en fil som er tekst (.txt) (innholdet er for eksempel: hallo***skal vi ut på kino idag?***), trenger jeg bare å skrive et filformat som ikke fins, også er det sånn at hvis jeg skriver det samme filformatet når den skal åpne, så kan den vise filen, men ikke et annet program (med filformat mener jeg .filformatet)? PS: har sjekket på nett, men finner ingenting. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Hæ? Hvilken endelse en fil har, spiller egentlig ingen rolle. Du kan godt lage din egen filendelse, men så lenge det bare er ren tekst som lagres, så kan man åpne filen og lese teksten som man vil. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Lag ditt eget filformat med header og innhold, og om du vil at innholdet ikke enkelt skal gå fram, krypter det før det lagres til fil. Dette trenger ikke å være noe mer enn simpel ceasar-kryptering for at (amatøre) uønskede ikke skal forstå innholdet. Endret 23. november 2010 av LostOblivion Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Trenger alt å krypteres, hva med enkel xml. Lettere å forstå hva det er programmet lagrer. Lenke til kommentar
herdon Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Hæ? Hvilken endelse en fil har, spiller egentlig ingen rolle. Du kan godt lage din egen filendelse, men så lenge det bare er ren tekst som lagres, så kan man åpne filen og lese teksten som man vil. Når jeg prøvde det du sa nå, så så jeg at selv om jeg åpnet en google scetshup-fil så kom det tekst (i form av kinesiske/japanske tegn). Åpnet det i notisblokk. Tusen takk til alle. Trenger alt å krypteres, hva med enkel xml. Lettere å forstå hva det er programmet lagrer. For at man ikke skal vite det da? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Du bør bestemme deg for hva som er kravet til filformatet før du gjør noe som helst. Skriv ned hva du trenger. Det som ofte er kjekt, er at filen starter med et eller annet som bekrefter for programmet ditt at filen er av forventet format. Dette er spesielt viktig i binærfiler da det er vanskelig å bestemme helt om data er i riktig format, litt avhengig av dataene du lagrer selvsagt. Skal du bare lagre tekst, kan du for eksempel lage noe slikt (binærfil): 16-bit heltall magic word 'bt' (identifiserer at dette er en binærtekstfil) 16-bit enumeration krypteringsalgoritme [kryptert binærdata til enden av fila] Sitter og funderer litt på en binær darknet protokoll nå selv, bare for morroskyld dog. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå