Gå til innhold

Hva skal jeg bli?

cubeez

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er en gutt som fyller snart 20 år og vet absolutt ikke hva jeg skal bli i framtiden. Jeg aner ikke hvilken vei jeg skal gå når det gjelder utdanning...

Har kommet langt i læretiden min som elektriker nå, og er ferdig om ett halvår/år. Synes ikke faget er noe for meg, noe jeg har brukt over ett år på å finne ut.

Har lyst å bli noe jeg virkelig kan bruke meg selv på, en måte hvor jeg slipper å skru i tjue minusgrader.

Har vært inne på tanken om Eiendomsmegler, men hvor trygt er markedet? Er det attraktivt i framtiden?

For det første skal jeg gå ett år på Allmenn Påbygging, slik at jeg får generell studiekompetanse. Men derfra er jeg åpen for det meste.

Har et nokså nært forhold til Trondheim, så derfor er trønderbyen en brennaktuell studieby for meg.

Alfa Omega: En jobb hvor trivselsfaktoren er høy og det er gode lønninger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gikk du etter reform 94 eller kompetanseløftet?

jeg antar du går på land installasjon. da sier jeg bare stakkas deg. jeg går på skipsinstallasjon hver dag. det er noe helt annet en hva man gjør på land. en person som jobber på land vil ikke komme inn på skip så lett, men en fra skip kan jobbe på land når han vil! på skip er det litt kaldt selvsakt om vinteren, me det blir satte inn varmevifter som går døgnet rundt. så blir generatorene og skipet hjerte startet opp (main switcbord = MSB). da begynner morroa. testing. blinkende lys, roterende lys i alle farger. alarmer og mangen sirener. motor during. høye lyder. "alt" virker. hva mer kan man ønske seg. spenninger fra 12, 24, 230, 440, 690V med 60 Hz ok ikke 50 som på land. på skip er det så mye bedre enn på land. du slipper alle disse klagende kundene som studerer deg i senk. fast arbeidsplass der du jobber på samme stedet i norge. sosialt med kolleger rundt deg hele tiden. litt trange plasser må man klare. svette og høye lyder må man klare i test perioden. hektisk miljø. mye overtid og mye cash. bonus ordninger som gjennvinning av kabelkapp. vere med på testkjøring av skipet ute på sjøen. seile med skipet og få nydelig mat hos kokken. snakke med mannskap og inspektører. leike seg med CCTV og spionere på folk med kamera. det vil si lese tekstmeldingene til folk. finne ørevoks i ørene til folk. skal ikke klage.

skip er faktisk veldig gøyt. ta å prøv det før du skifter retning. se på livet som elektriker fra den beste siden. man får og høyere lønn og har bedre sjansje til å stige i gradene. men forstår du ikke tingene i elektro så er du litt lost. som jeg spurte en kollega i dag og hva er en elektriker? en maktsjuk person som prøver å dirigere/kommandere strømmen! det er det vi gjør. kommanderer strømmen til å bli brukt der vi vil og hjelpe oss her i verden. det er millioner av måter å gjøre dette på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...