Gå til innhold

Koble pc-skjerm til tv-dekoder!


christhenoob

Anbefalte innlegg

Heey

 

Jeg prøver å koble en tv dekoder med hdmi inngang, til min pc skjerm som kun har dvi inngang. Til dette har jeg kjøpt en dvi kabel + en dvi-hdmi converter(hdmi hann, dvi hunn). Alt kan kobles opp osv, men når jeg starter pc skjermen får jeg kun denne beskjeden: input is not supported

 

Hvorfor skjer dette? Jeg har kun tenkt til å overføre bilde med dvi/hdmi kabelen, skal overføre lyd via et eksternt høyttaler anlegg. Noen som kan hjelpe? Evt. om jeg kan restarte dekoderen, eller kanskje resette dekoderen til default setting?

 

Det er forresten snakk om en altibox dekoder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse altibox dekoderne sender ikke signal på hdmi utgangen som standard. Det du må gjøre, er å først koble dekoderen til en tv med scart eller noe. Dermed tar du strømmen fra altibox'en. I det du skrur den på igjen, hvor du ser på tv'en disse prikkene som lyser opp under altibox logoen, skal du trykke på meny-knappen.

Herfra kan du skru på hdmi og velge oppløsning.

 

Dette er tatt ut fra minnet mitt. Det finnes prosedyre for dette på internett.

Lenke til kommentar

Disse altibox dekoderne sender ikke signal på hdmi utgangen som standard. Det du må gjøre, er å først koble dekoderen til en tv med scart eller noe. Dermed tar du strømmen fra altibox'en. I det du skrur den på igjen, hvor du ser på tv'en disse prikkene som lyser opp under altibox logoen, skal du trykke på meny-knappen.

Herfra kan du skru på hdmi og velge oppløsning.

 

Dette er tatt ut fra minnet mitt. Det finnes prosedyre for dette på internett.

 

ikke dumt Stefanus!

Har prøvd dette allerede.. vi har 2 andre dekodere i huset, og prøvde med en av de. Satte video instillingen til 1080i(som det forøvrig står at man skal/bør på nettet) prøvde så og koble til etter å ha gjort endringen. Ingenting skjer.

 

Har også prøvd å endre frekvensen på skjermen, sette den til 50hz. Dette hjalp heller ikke.

Lenke til kommentar

Har du prøvd 720p eller noen av de andre valgene?

 

Har ikke det nei, men får vel prøve nå :)

Tror du forresten at frekvensen som skjermen kjører på, har noe å si? altså er det stor forskjell på om den kjører på 60hz eller 50hz?

 

Hvilken frekvens den er på tror jeg ikke har noe å si. Men siden de aller fleste lcd skjermer er 60Hz, så ville jeg latt den være på det.

Lenke til kommentar

Vanligvis stiller skjermen seg automatisk etter signalet. Har aldri sett noen skjermer hvor man kan sette frekvensen manuelt. Stort setter man dette på utstyret eller datamaskinen.

 

Edit: Skjermen din støtter egentlig ikke 50Hz engang.

 

Fra tekniske spesifikasjoner: Vertical frequency: 55Hz-75Hz

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Har prøvd alle moduser nå, og den samme feilmeldingen kommer opp: Input not supported

Har sluppet opp for ideer jeg :S

 

Edit: Jeg har 3stk acer skjermer. 2stk av modellen jeg har linket til, og en annen modell som støtter 50hz. Har og prøvd tilkobling til denne. Ingenting fungerte :(

Endret av christhenoob
Lenke til kommentar

Det jeg tenker på nå er den konverter dingsen. Hvis du har mulighet, så ville jeg ha testet en annen "kabel løsning" hvis mulig. Kanskje lånt noe fra andre.

 

f.eks DVI - HDMI kabel (alt i en), eller DVI - HDMI dings som er koblet til skjermen og hdmi kabel resten av veien.

 

Edit: Kan ikke se noen grunn til at dette ikke skal gå..

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

Har muligheten til å dra på Clas ohlson i morgen, kjøpe et slikt adapter:

(det bør vel fungere? :S)

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=145717447

 

Den burde det ja, hvis du har hdmi kabel fra før. Men jeg syns den der var fryktelig dyr, og jeg vil du skal vite at jeg ikke er 100% sikker på at det er adapteren din som er problemet heller.

 

En annen ting er at slike dingser vanligvis følger med datautstyr som skjermkort og kanskje hovedkort, muligens du har det allerede? Ellers så kan du jo kjøpe fra ebay/dealextreme til 10kr men da må du selvfølgelig vente i 1-2 uker, så da har du vel kanskje ikke noe valg.

Lenke til kommentar

Har muligheten til å dra på Clas ohlson i morgen, kjøpe et slikt adapter:

(det bør vel fungere? :S)

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=145717447

 

Den burde det ja, hvis du har hdmi kabel fra før. Men jeg syns den der var fryktelig dyr, og jeg vil du skal vite at jeg ikke er 100% sikker på at det er adapteren din som er problemet heller.

 

En annen ting er at slike dingser vanligvis følger med datautstyr som skjermkort og kanskje hovedkort, muligens du har det allerede? Ellers så kan du jo kjøpe fra ebay/dealextreme til 10kr men da må du selvfølgelig vente i 1-2 uker, så da har du vel kanskje ikke noe valg.

 

Jepp! har prøvd adapteret som jeg da fant. Dette fungerer heller ikke :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...