Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva betyr: (1, f(2)) (Funksjoner)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Hva betyr (1,f(2)) ? F(2) er x ikke sant? Er 1 = y?

Takk for all hjelp :)

Det er sannsynligvis et punkt med koordinater (1,f(2)), men når du stiller slike kryptiske spørsmål er det vanskelig å gi fornuftige svar! Dette forekommer sikkert som en del av en større sammenheng!

Lenke til kommentar

Som jeg forklarte, 2 er en x-verdi, ja, men f(2) er ikke en x-verdi, det er en y-verdi. 2 er den x-verdien du må sette inn i funksjonen f(x) for å få ut y-verdien f(2).

Ok, da er 2 stigningstallet? Eller stigningstallet gange med det 2-tallet?

Hvis jeg skal finne (1,f(2)) på grafen og jeg skal finne funksjonsutrykket, hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar

Som jeg forklarte, 2 er en x-verdi, ja, men f(2) er ikke en x-verdi, det er en y-verdi. 2 er den x-verdien du må sette inn i funksjonen f(x) for å få ut y-verdien f(2).

Hvis jeg skal finne (1,f(2)) på grafen og jeg skal finne funksjonsutrykket, hva gjør jeg da?

Er det ikke oppgitt et uttrykk for f? For EKSEMPEL f(x) = 2x+3

Siden det står (1,f(2)) i oppgaven betyr det at du i uttrykket f(x) = 2x+3 skal sette inn 2 slik at det blir f(2) = 2*2 + 3 = 7.

Dermed er koordinatet du skal finne i mitt eksempel her (1,7).

Flott om du skriver ut hele oppgaven i klartekst (ikke nødvendig med eventuelle tegninger).

Lenke til kommentar

Et koordinat har ikke stigningstall.

Hvis du tenker deg en rett linje som går gjennom origo (der origo = (0,0)) og punktet (1,f(2)), så vil ikke 2 være stigningstallet, f(2) vil være stigningstallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...