24erBest Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Hei! Hva betyr (1,f(2)) ? F(2) er x ikke sant? Er 1 = y? Takk for all hjelp Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Det betyr punktet hvor x er lik 1, og y er lik den verdien du får om du putter x=2 inn i funksjonen f. Edit: Skrivfeil Endret 23. november 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
compus Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Hei! Hva betyr (1,f(2)) ? F(2) er x ikke sant? Er 1 = y? Takk for all hjelp Det er sannsynligvis et punkt med koordinater (1,f(2)), men når du stiller slike kryptiske spørsmål er det vanskelig å gi fornuftige svar! Dette forekommer sikkert som en del av en større sammenheng! Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Det betyr punktet hvor x er lik 1, og y er lik den verdien du får om du putter x=2 inn i funksjonen f. Edit: Skrivfeil ok, takk betyr det at begge er x? Skjønte ikke helt.. Campus: Beklager, det er et punkt. Tangent til det punkteret tror jeg. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Mener ikke at begge er x. f(2) er en y-verdi, det er den verdien du får om du regnet ut f(x) med 2 som x-verdien. Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Mener ikke at begge er x. f(2) er en y-verdi, det er den verdien du får om du regnet ut f(x) med 2 som x-verdien. Ok Hva betyr 1 da? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) 1 vil bare si at x-koordinatet til punktet er 1. Punkter oppgis jo alltid slik: (x,y) Endret 23. november 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 1 vil bare si at x-koordinatet til punktet er 1. Punkter oppgis jo alltid slik: (x,y) Ok , men hva med f(2) da? 2 er jo også x..? Er det x-en i utrykket (stigningstallet)? Også den andre x-en er for koordinatet som du sa? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Som jeg forklarte, 2 er en x-verdi, ja, men f(2) er ikke en x-verdi, det er en y-verdi. 2 er den x-verdien du må sette inn i funksjonen f(x) for å få ut y-verdien f(2). Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Som jeg forklarte, 2 er en x-verdi, ja, men f(2) er ikke en x-verdi, det er en y-verdi. 2 er den x-verdien du må sette inn i funksjonen f(x) for å få ut y-verdien f(2). Ok, da er 2 stigningstallet? Eller stigningstallet gange med det 2-tallet? Hvis jeg skal finne (1,f(2)) på grafen og jeg skal finne funksjonsutrykket, hva gjør jeg da? Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Som jeg forklarte, 2 er en x-verdi, ja, men f(2) er ikke en x-verdi, det er en y-verdi. 2 er den x-verdien du må sette inn i funksjonen f(x) for å få ut y-verdien f(2). Ok, da er 2 stigningstallet? Eller stigningstallet gange med det 2-tallet? Hvis jeg skal finne (1,f(2)) på grafen og jeg skal finne funksjonsutrykket, hva gjør jeg da? Er det ikke oppgitt et uttrykk for f? For EKSEMPEL f(x) = 2x+3 Siden det står (1,f(2)) i oppgaven betyr det at du i uttrykket f(x) = 2x+3 skal sette inn 2 slik at det blir f(2) = 2*2 + 3 = 7. Dermed er koordinatet du skal finne i mitt eksempel her (1,7). Flott om du skriver ut hele oppgaven i klartekst (ikke nødvendig med eventuelle tegninger). Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Som jeg forklarte, 2 er en x-verdi, ja, men f(2) er ikke en x-verdi, det er en y-verdi. 2 er den x-verdien du må sette inn i funksjonen f(x) for å få ut y-verdien f(2). Ok, da er 2 stigningstallet? Eller stigningstallet gange med det 2-tallet? Et koordinat har ikke stigningstall. Hvis du tenker deg en rett linje som går gjennom origo (der origo = (0,0)) og punktet (1,f(2)), så vil ikke 2 være stigningstallet, f(2) vil være stigningstallet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå