KarlRoger Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) 1: Det var en litt rar måte å si det på, og jeg er usikker på hvor riktig den tolkningen din der er. Det var et tre i hagen de ikke hadde lov å spise av, men de spiste av den likevel. Så hvorfor var treet der da? Blir jo som å spørre hvorfor finnes det opium til tross for at det er forbudt å skyte heroin. Eller hvorfor det finnes banker når det ikke er lov å rane de. 2: Det vet jeg ikke om han er, vet du? 3: De fikk sparken fra Edens Hage ja, fordi de gjorde akkurat det de ikke hadde fått lov å gjøre. De hadde alt til rådighet, men det var ikke nok for dem. Allegorien er at grådighet er roten til all ondskap. 1: Vi har mye opium fordi det finnes mennesker som har opiumfarmer, og fordi de kan tjene penger på det. Banken har flere formål enn å kunne ranes. Treet hadde ikke noe annet formål enn å være et lokkemiddel. 3: De visste ikke forskjellen på rett og galt før de spiste av treet. Når slangen sa at det var greit, så hadde de like mye grunn til å tro at det var rett som at det var galt. Gud konstruerte Eden og menneskene slik at oppholdet der skulle bli svært kort. http://www.youtube.com/watch?v=cQBDGMj2h-c Endret 24. november 2010 av KarlRoger Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Ikke ta dette feil men virker litt idiotisk på mange måter Får det første 1: gud valgte selv og la slange være i hagen får og friste 2: gud er allvitende og da er det også rett og tenke seg til at han viste det kom til og skje 3: gud sier vi har fri vilje men straffer adam og eve ganske kraftig får og gjøre en feil en feil gud viste de kom til og gjøre 1: Det var en litt rar måte å si det på, og jeg er usikker på hvor riktig den tolkningen din der er. Det var et tre i hagen de ikke hadde lov å spise av, men de spiste av den likevel. Så hvorfor var treet der da? Blir jo som å spørre hvorfor finnes det opium til tross for at det er forbudt å skyte heroin. Eller hvorfor det finnes banker når det ikke er lov å rane de. 2: Det vet jeg ikke om han er, vet du? 3: De fikk sparken fra Edens Hage ja, fordi de gjorde akkurat det de ikke hadde fått lov å gjøre. De hadde alt til rådighet, men det var ikke nok for dem. Allegorien er at grådighet er roten til all ondskap. 1. Straffer vi narkomane for evig tid eller rehabiliterer vi dem? Norges lover er altså mer humane og rettferdige enn Jahve sine? 2. Bibelen nevner flere ganger at Jahve er allvitende. 3. Hvilken mening hadde treet? Jahve som allvitende vet at de kommer til å spise av treet uansett, men likevel lagde han det? Hva er så farlig med å spise av treet? Hele historien er jo helt latterlig. 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Og hva hadde konsekvensen blitt om adam og eva IKKE hadde spist av det treet lurer jeg på? Hadde vi lusket rundt oppe i den hagen den dag i dag da, lykkelige som faan men stupide som ulltepper og hvorfor er DET ønskelig liksom? Endret 24. november 2010 av RWS Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 1: Vi har mye opium fordi det finnes mennesker som har opiumfarmer, og fordi de kan tjene penger på det. Banken har flere formål enn å kunne ranes. Treet hadde ikke noe annet formål enn å være et lokkemiddel.3: De visste ikke forskjellen på rett og galt før de spiste av treet. Når slangen sa at det var greit, så hadde de like mye grunn til å tro at det var rett som at det var galt. Gud konstruerte Eden og menneskene slik at oppholdet der skulle bli svært kort. 1: Hvor mange liv har ikke opiumsvalmuen ødelagt? Banker er fortsatt en stor fristelse, så de er vel indirekte plassert der av politiet som på forhånd vet at noen kommer til å rane de, bare for å straffe de etterpå? Banker og usunn mat burde forbys. Det samme burde lettkledde jenter. 3: De fikk jo beskjed om at det var galt. Det blir alene din tolkning av formålet med Guds konstruksjon. 1. Straffer vi narkomane for evig tid eller rehabiliterer vi dem? Norges lover er altså mer humane og rettferdige enn Jahve sine? 2. Bibelen nevner flere ganger at Jahve er allvitende. 3. Hvilken mening hadde treet? Jahve som allvitende vet at de kommer til å spise av treet uansett, men likevel lagde han det? Hva er så farlig med å spise av treet? Hele historien er jo helt latterlig. 1. Dette er litt off-topic, men jeg vil si at de i Norge blir straffet til evig tid mer eller mindre, og de aller færreste blir rehabilitert. De puttes bak lås og slå til tross for at det er kjent sak at ingen steder er tilgjengeligheten på narko så stor som akkurat der. Så slippes de ut igjen til tross for at de vet at de fortsatt er like avhengige som da de gikk inn og de vet godt at de snart kommer tilbake for så å bli straffet igjen fordi de er avhengige. I Edens Hage er det ikke værre enn at de fikk sparken fra jobben fordi de ikke fulgte reglene der. Grådigheten tok overhånd. 2. Hvor? 3. Det er et godt spørsmål. Hvilken mening har opiumsvalmuen? Revebjeller? Kakkerlakker? Jeg vet ikke, men det vi vet var at de ikke hadde lov å spise av treet, og de eide det heller ikke. På danskebåten er det hundrevis av dører og rom du kan gå inn i, så hvorfor skal du absolutt gå inn i det ene rommer der det står Adgang Forbudt på døren? Mener du at du har krav på det? Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 2. Hvor? 1 Mos 17,1 Da Abram var 99 år, viste Herren seg for ham og sa: «Jeg er Gud Den Allme... 1 Mos 28,3 Måtte Gud Den Allmektige velsigne deg, gjøre deg fruktbar og gi deg en ta... 1 Mos 35,11 Så sa Gud til ham: «Jeg er Gud Den Allmektige. Vær fruktbar og bli tallri... 1 Mos 43,13 Måtte Gud Den Allmektige la dere møte godvilje hos mannen, så han sender ... 1 Mos 48,3 Jakob sa til Josef: Gud Den Allmektige åpenbarte seg for meg i Lus i Kana... 1 Mos 49,25 av din fars Gud – han skal hjelpe deg, Gud Den Allmektige – han signe deg... 2 Mos 6,3 Jeg åpenbarte meg for Abraham, Isak og Jakob som Gud Den Allmektige, men ... 4 Mos 24,4 han som hører ord fra Gud og får syner fra Den Allmektige, hensunken, med... 4 Mos 24,16 han som hører ord fra Gud, som tar imot kunnskap fra Den Høyeste og får s... Rut 1,20 Men hun sa til dem: «Kall meg ikke No’omi! Kall meg heller Mara! For Den ... Rut 1,21 Jeg var rik da jeg drog bort, Herren har latt meg komme fattig tilbake. H... Job 5,17 Ja, sæl er den som blir refset av Gud. Den Allmektiges tukt skal du ikke ... Job 6,4 Den Allmektiges piler sitter i min kropp, mitt indre suger giften i seg; ... Job 6,14 Den som nekter å vise godhet mot sin neste, har ikke lenger frykt for Den... Job 8,3 Tror du at Gud fordreier retten, at Den Allmektige gjør rett til vrangt? Job 8,5 Å, om du ville søke Gud og be Den Allmektige om nåde! Job 11,7 Kan du lodde dybdene i Gud eller finne noen grense for Den Allmektiges st... Job 13,3 Men jeg vil tale til Den Allmektige og forsvare meg mot Gud. Job 15,25 For han har løftet sin hånd mot Gud og vist Den Allmektige trass. Job 21,15 Hvorfor skal vi tjene Den Allmektige? Hva nytter det at vi ber til ham?» © 2008 Bibelselskapet og Verbum forlag | Levert av EDB Totalpartner AS | Publiseres i Sitecore 1 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 1: Hvor mange liv har ikke opiumsvalmuen ødelagt? Banker er fortsatt en stor fristelse, så de er vel indirekte plassert der av politiet som på forhånd vet at noen kommer til å rane de, bare for å straffe de etterpå? Banker og usunn mat burde forbys. Det samme burde lettkledde jenter. 3: De fikk jo beskjed om at det var galt. Det blir alene din tolkning av formålet med Guds konstruksjon. Sier ikke at opium er bra, bare en grunn til hvorfor det finnes folk som driver med det. Treet hadde kun ett formål som vi kan lese ut av Bibelen. Å være noe de kunne gjøre galt ved å benytte seg av. Før de visste hva det ville si å gjøre noe galt. Hadde Gud gitt dem kunnskapen om rett og galt først, så hadde treet sikkert stått i fred litt lenger. Inntil de begynnte å stille spørsmål med hvorfor de ikke skulle spise av treet. "Because I said so" er det dårligste argumentet som finnes. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 @KarlRoger: Kverulerer du bare eller forstår bare ikke hva jeg har prøvd å skrive i de to-tre siste postene? 1. Treet var der fra før, cappish? 2. Det blir for dumt å si at "gud plasserte det der for at det skulle stå til fristelse". Det var der fra før, i likhet med alle ugunstige planter som vokser rundt omkring i verden. Cappish? 3. De fikk klar beskjed at det var galt å spise av treet. Da Eva lot seg lure, spurte Adam; "hva er det du har gjort?!". De visste godt at det var galt, men lot seg lokke likevel. Cappish? 4. Gud ga en grunn til hvorfor de ikke skulle spise av treet, hvilke konsekvenser det ville få. Men strengt tatt kreves det ikke. Står det adgang forbudt på en dør i et hus som ikke er din, har du strengt tatt ikke krav på å få en god forklaring hvorfor du ikke har adgang der inne. Du har rett og slett adgang forbudt der, og hvorfor, raker deg faktisk ikke. Cappish? @Tobben70 I grunnteksten? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 cappish? Er du en siciliansk mafia prest nå eller ? Hvorfor SATTE han treet der in the first place da, når han i sin allmektighet visste hvordan det ville gå? Og vær så snill å ikke dra fri valg kortet er du snill, for adam og eva hadde over hodet ikke noen kunnskap før de spiste det eplet, de var kunnskapsløse og valg blir litt på instinkt nivå da, men de hadde vel ikke instinkter heller? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 cappish? Er du en siciliansk mafia prest nå eller ? Hvorfor SATTE han treet der in the first place da, når han i sin allmektighet visste hvordan det ville gå? Og vær så snill å ikke dra fri valg kortet er du snill, for adam og eva hadde over hodet ikke noen kunnskap før de spiste det eplet, de var kunnskapsløse og valg blir litt på instinkt nivå da, men de hadde vel ikke instinkter heller? Jeg vet ikke forskjellen på menneskers bevissthet idag og for 6-7000 år siden, men tror den er minimal. Jeg vet ikke hvorfor treet eksisterte, i likhet med andre ugunstige planter. Det vet neppe du eller noen andre her heller. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 cappish? Er du en siciliansk mafia prest nå eller ? Hvorfor SATTE han treet der in the first place da, når han i sin allmektighet visste hvordan det ville gå? Og vær så snill å ikke dra fri valg kortet er du snill, for adam og eva hadde over hodet ikke noen kunnskap før de spiste det eplet, de var kunnskapsløse og valg blir litt på instinkt nivå da, men de hadde vel ikke instinkter heller? Jeg vet ikke forskjellen på menneskers bevissthet idag og for 6-7000 år siden, men tror den er minimal. Jeg vet ikke hvorfor treet eksisterte, i likhet med andre ugunstige planter. Det vet neppe du eller noen andre her heller. Jeg tror hele historien er en myte, så meg bør du kanskje ikke spørre ... Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) 1: Treet i edens hage, som de ikke fikk lov til å spise av, het "Treet for Kunnskap om Godt og Ondt." Før de spiste av dette treet kunne de ikke vite om det var rett eller galt å spise av treet. Før du kan se, vet du ikke forskjellen mellom rød og blå. I alle fall ikke i bronsealderen! Altså var forbud meningsløse, fordi gud ba blinde mennesker om å bare gå gjennom blå dører i en hage hvor det var både blå og røde dører. 2: Med mindre vi har en fri vilje MÅTTE Eva spise av treet, fordi det lå i kortene. Det finnes ingen indikasjon på at vi faktisk har en vilje som bryter med naturlovene. Tvert i mot er alle andre alternativer enn ikke-fri vilje ganske tåpelige og dårlige: Ikke-fri vilje vil si at man alltid (tvunget) velger det man selv (i valgøyeblikket) betrakter som det beste valgalternativet (om noen). Det eneste alternativet til et ikke-fritt valg, er et delvis tilfeldige valg. En prosess kan BARE være a) logisk, b) tilfeldig eller c) en kombinasjon. Altså har vi ikke fri vilje. Noe som betyr at Gud planla det, eller at gud ikke er allmektig og ikke forstår seg på logikk. Endret 24. november 2010 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå