Gå til innhold

Kristendom og Incest

Anbefalte innlegg

Nei dette er ikke en troll post, det er heller ikke en flame post,

Jeg bare lurer på hvordan krisntendommen setter seg til incest.

Ettersom 2 ganger har det vært klar omgang av incest i bibelen

1: Eve og adam hadde ingen andre på jorden / hagen utenom dem selv, får og lage en familie og få denne familien til og bli mange må de på et punkt hatt sex med sine søstre/mødre/fedre/brødre, vis ikke ville familien død ut med de første ungene til eve og adam

2: Arken, på arken var det alle dyreslag X2 og en mann og en kvinne samme historie her, enten må de ha hatt incest på et punkt eller's ville menneske arten død ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Eve og adam hadde ingen andre på jorden / hagen utenom dem selv, får og lage en familie og få denne familien til og bli mange må de på et punkt hatt sex med sine søstre/mødre/fedre/brødre, vis ikke ville familien død ut med de første ungene til eve og adam

2: Arken, på arken var det alle dyreslag X2 og en mann og en kvinne samme historie her, enten må de ha hatt incest på et punkt eller's ville menneske arten død ut.

Du får nok lese bibelen grundigere så ser du feilslutningene her:

1: 1. Mosebok kap. 4

2: 1. Mosebok kap. 7, vers 13

Forøvrig er bibelen mot incest - 3. Mosebok kap. 18, vers 6 og utover

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bibelen her forand meg så blir vanskelig men forklar det du da.

Med tanke på at adam + eva = 2 personer

Overlevende mennesker ifra syndefloden = 2 personer

Ser ingen andre løsninger en incest vis ikke gud bare "magisk" lagde flere mennesker plutselig fordi han synes det trenges

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bibelen her forand meg så blir vanskelig men forklar det du da.

Med tanke på at adam + eva = 2 personer

Overlevende mennesker ifra syndefloden = 2 personer

Ser ingen andre løsninger en incest vis ikke gud bare "magisk" lagde flere mennesker plutselig fordi han synes det trenges

1. Mos 4,1 og 16-17: "Adam levde sammen med sin hustru Eva. Hun ble med barn og fødte Kain. Da sa hun: "Jeg har fått en gutt av Herren." (..)"Så drog Kain bort fra Herren og slo seg ned i landet Nod, øst for Eden. Kain levde sammen med sin kone, og hun ble med barn og fødte Hanok."

Hvem levde i landet Nod? Det er mennesker der og. Det er mange grunner til å lese disse første kapitlene av bibelen symbolsk og ikke som en lærebok i naturvitenskap.

1. Mos. 7,7: "Så gikk de inn i arken, Noah og hans sønner, hans kone og hans sønnekoner med ham, for å berge seg for vannflommen."

3. Mos. 18,7-17: "Du skal ikke vanære din far ved å ha samleie med din mor. Hun er din mor; du skal ikke ha samleie med henne.

Du skal ikke ha samleie med din stemor; hun tilhører din far.

Du skal ikke ha samleie med din søster, som har samme far eller samme mor som du. Enten hun er født hjemme eller ute, skal du ikke ha samleie med henne.

Du skal ikke ha samleie med din sønnedatter eller din datterdatter; for dermed fører du skam over deg selv.

Du skal ikke ha samleie med din stemors datter som også er din fars datter; hun er din søster.

Du skal ikke ha samleie med din fars søster; hun er i nær slekt med din far.

Du skal ikke ha samleie med din mors søster; hun er i nær slekt med din mor.

Du skal ikke ha samleie med din farbrors kone; henne må du ikke komme for nær. Hun er din tante.

Du skal ikke ha samleie med din svigerdatter. Hun er din sønns kone; du skal ikke ha samleie med henne.

Du skal ikke ha samleie med din brors kone; hun tilhører din bror.

Du skal ikke ha samleie både med en kvinne og hennes datter. Heller ikke skal du ta hennes sønnedatter eller hennes datterdatter og ha samleie med dem; de er i nær slekt med henne. Det er skamløs ferd.

Forøvrig finner du hele bibelen her.

Lenke til kommentar

Romeren skrv: Hvem levde i landet Nod? Det er mennesker der og. Det er mange grunner til å lese disse første kapitlene av bibelen symbolsk og ikke som en lærebok i naturvitenskap.

Hvor i Bibelen finner du støtte for det?

Bibelens beretning viser at Kain må ha giftet seg med en av sine søstre, eller muligens en niese. (1. Mos. 4: 17; 5: 4) Den forteller også at Abraham giftet seg med sin halvsøster. (1. Mos. 20: 12) Men senere, i den lov som ble gitt gjennom Moses, ble ekteskap mellom så nære slektninger spesielt forbudt. (3. Mos. 18: 9, 11)

Hvorfor var ekteskap mellom bror og søster ikke uriktig og uheldig i begynnelsen av menneskehetens historie? Gud skapte Adam og Eva fullkomne, og det var hans hensikt at alle mennesker skulle stamme fra dem. (1. Mos. 1: 28; 3: 20)

Det sier seg selv at nære slektninger ville komme til å gifte seg med hverandre, spesielt i de første generasjonene. Selv etter at synden kom inn i verden, var det forholdsvis liten fare for betydelige deformiteter hos barna i de første generasjonene, for den menneskelige familie var mye nærmere den fullkommenhet som Adam og Eva hadde hatt.

Dette bekreftes av den høye levealderen folk da oppnådde. (Se 1. Mosebok 5: 3—8; 25: 7.) Men omkring 2500 år etter at Adam syndet, forbød Gud ekteskap mellom nære slektninger. Dette tjente som en beskyttelse for avkommet, og det førte til at Guds tjenere fikk en høyere seksualmoral enn de folk som bodde rundt dem, som da tok del i alle slags fordervede handlinger. — Se 3. Mosebok 18: 2—18.

Lenke til kommentar
og det førte til at Guds tjenere fikk en høyere seksualmoral enn de folk som bodde rundt dem,

What a huge load of bullshit!!!

Makan!

Er det virkelig noe som kristendommen lærer bort så er det høyere seksual moral. Hadde du skrevet mer forskrudd seksual moral så kunne jeg vært med på det...

Lenke til kommentar

Romeren skrv: Hvem levde i landet Nod? Det er mennesker der og. Det er mange grunner til å lese disse første kapitlene av bibelen symbolsk og ikke som en lærebok i naturvitenskap.

Hvor i Bibelen finner du støtte for det?

Bibelens beretning viser at Kain må ha giftet seg med en av sine søstre, eller muligens en niese. (1. Mos. 4: 17; 5: 4)

Teksten viser ikke annet enn at Kain giftet seg, men ikke hvem denne kvinnen var. En kvinne fra et folk i Nod er derfor et minst like godt alternativ som en av sine søstre. Særlig siden han "dro bort fra Herren og slo seg ned" før vi leser om hans kone.

Lenke til kommentar

Bibelens beretning viser at Kain må ha giftet seg med en av sine søstre, eller muligens en niese.

Den gjør ikke det TheaLinnea. Når skal du slutte med Jehovas vitners vranglære ?

Kain fant sin kone i landet Nod, øst for Eden. Det bodde mennesker utenfor Eden.

GT > Herren satte et merke på Kain for at ingen som møtte ham, skulle drepe ham. Så drog Kain bort fra Herren og slo seg ned i landet Nod, øst for Eden.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hva med historien om Lots døtre? Hva prøver den å fortelle oss?

I hvertfall ikke som en herværende forfatter prøver å få frem - at bibelen "oser av sex". Historien er en nøktern hendelseshistorie som gir opphavet til to av Israels nabofolk.

Det lille vi eventuelt kan hente av moral ut av akkurat den historien må være at utfallet ikke nødvendigvis ville vært det samme om Lot hadde vært ved sine fulle fem.

Lenke til kommentar

Bibelens beretning viser at Kain må ha giftet seg med en av sine søstre, eller muligens en niese.

Den gjør ikke det TheaLinnea. Når skal du slutte med Jehovas vitners vranglære ?

Kain fant sin kone i landet Nod, øst for Eden.

GT > Herren satte et merke på Kain for at ingen som møtte ham, skulle drepe ham. Så drog Kain bort fra Herren og slo seg ned i landet Nod, øst for Eden.

Ja, det er mye som peker ut over det rent konkrete at Adam og Eva skulle være de to første og eneste menneskene. Hele urhistorien inklusive skapelsesberetningene må forstås typisk og billedlig.

Lenke til kommentar

Ok jeg er ingen bibelforsker eller noe som helst men forklar meg en ting

Var det ikke sånn at Adam = første mann på jorden ble skapt i edens hage, men adam var alene og følte det manglet noe så gud tok et ribbein og ut av det lagde kvinnen?

vis dette er sannheten hvordan kan det bo folk utenfor eden når kvinnen ble laget der?

Var det et sammfun bare med gutter eller? og vis adam og eva ikke var første mennsker på jorda hvorfor randomly lagde han 2 stk inni en hage som eden?

Lenke til kommentar

Var det ikke sånn at Adam = første mann på jorden ble skapt i edens hage, men adam var alene og følte det manglet noe så gud tok et ribbein og ut av det lagde kvinnen?

vis dette er sannheten hvordan kan det bo folk utenfor eden når kvinnen ble laget der?

Var det et sammfun bare med gutter eller? og vis adam og eva ikke var første mennsker på jorda hvorfor randomly lagde han 2 stk inni en hage som eden?

Adam og Eva var hverken de første eller eneste menneskene på jorden, men kun to alminnelige 20-åringer som fikk i oppdrag å passe en hage for 6000 år siden i Midt-Østen.
Lenke til kommentar

Adam og Eva var hverken de første eller eneste menneskene på jorden, men kun to alminnelige 20-åringer som fikk i oppdrag å passe en hage for 6000 år siden i Midt-Østen.

Ikke ta dette feil men virker litt idiotisk på mange måter

Får det første

1: gud valgte selv og la slange være i hagen får og friste

2: gud er allvitende og da er det også rett og tenke seg til at han viste det kom til og skje

3: gud sier vi har fri vilje men straffer adam og eve ganske kraftig får og gjøre en feil en feil gud viste de kom til og gjøre

Men men folk om det, får meg blir det alt får mange "feil" med kristendommen og historiene de har får at det skal være sant

Lenke til kommentar

Og om du tenker VELDIG hardt etter, DaXoN, så heter det ikke "fri vilje" om skjebnen (forutvitenen) er i bildet.

Om du leser VELDIG nøye fuzzyboots så kan du også lese at jeg skriver at det er alt får mange feilting i bibelen får at det blir riktig... så jeg har aldri sagt at det at vi har fri vilje etter bibelens syn er riktig

Lenke til kommentar

Så hovedinnsigelsen din i det resonnementet er fortsatt at gud straffer folk, til tross for at han vet at de vil synde - ikke at fri vilje ikke eksisterer? Ikke det at den ene ekskluderer den andre, men du formulerte deg som om du ikke vet bedre. :)

jeg tipper det var dette du var forvirra av:

Får det første

2: gud er allvitende og da er det også rett og tenke seg til at han viste det kom til og skje

3: gud sier vi har fri vilje men straffer adam og eve ganske kraftig får og gjøre en feil en feil gud viste de kom til og gjøre

Men men folk om det, får meg blir det alt får mange "feil" med kristendommen og historiene de har får at det skal være sant

Kanskje jeg har formulert meg dårlig eller kanskje vi bare tenker anderledes

men 1-2-3 var bare ting jeg ramset opp om bibelen sier som virker idiotisk får meg som at gud vet hva som skjer men lar det skje og fremdeles sier at de har fri vilje når han straffer folk får noe han viste kom til og skje / lot skje

men hovedinlegget over alt dette var jo om incest og adam/eva syndeflod overlevende

Lenke til kommentar

Får det første

1: Det var en litt rar måte å si det på, og jeg er usikker på hvor riktig den tolkningen din der er. Det var et tre i hagen de ikke hadde lov å spise av, men de spiste av den likevel. Så hvorfor var treet der da? Blir jo som å spørre hvorfor finnes det opium til tross for at det er forbudt å skyte heroin. Eller hvorfor det finnes banker når det ikke er lov å rane de.

2: Det vet jeg ikke om han er, vet du?

3: De fikk sparken fra Edens Hage ja, fordi de gjorde akkurat det de ikke hadde fått lov å gjøre. De hadde alt til rådighet, men det var ikke nok for dem. Allegorien er at grådighet er roten til all ondskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...