Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

domene og webhotel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DNS (Domain Name Servers)

Hvert hotell har sine egene navneservere. Spør om dem, så kobler du disse serverne opp mot navnet ditt. Søk opp en guide på nett eller noe..

Jeg kan prøve å forklare det simpelt.

La oss si at du har webisden på hostgator.com og dommenavnet ditt på dynadot.com

1) Finn nameserversene dine på serveren. Sjekk i mailen eller kontakt dem. De er noe slikt som NS1.HOSTGATOR.COM OG NS2.HOSTGATOR.COM

2) Gå inn på dommenavnet ditt på dynadot.com og klikk på endre instillinger. Så vil du få opp forskjellige instilliner, som å forward (som Runar nevnte) og Nameservers.

3) Trykk på nameservers og du vil få opp forskjellige textruter, der det står Namerserver 1 og Nameserver 2. Pjott inn nameserversne dine (NS1.HOSTGATOR.., NS2.Hos..") og trykk på oppdater.

4) Vent i 24 timer. Så besøk dommenavnet ditt og du vil merke at den peker mot webhottelet..

¨Få en forward & mask på domenet ditt som peker mot webhotellet.

Ikke en lur ide. Da vil dommenavnet gå mot en sub-domain side. Foreksempel la oss si du har Google.com som pointer mot one.com/pijus. Det som skjer er at når du går på google.com så det gå mot one.com/pijus. Går du foreksempel inn på "om meg" siden som kalles meg.html så vil det ikke stå "google.com/meg.html" men heller "one.com/pijus/meg.html" noe som vel er logisk :p Om

Endret av Knife
Lenke til kommentar

Det beste er å finne ip adressen til webhotell, hvis du ikke har denne, kontakter du hosting leverandøren din for å få den. Jeg antar du måtte oppgi domenet du skulle ha hosting før, når du bestilte.

Så går du inn på administrasjons siden til domenet, og peker domenet mot den ip adressen. Dette gjøres vanligvis under dns administrasjon eller et tilsvarende navn. Pass på at du peker både domenet og WWW.domenet mot ip adressen. De skal være å rekord, eventuelt kan det ene være et cname mot det som er å rekord.

Lenke til kommentar

Jeg har fått det til men problemet er at jeg blir videresendt. Eksempel webhotellet sin webside heter. test.byhost.com og domenen heter. test.org

Nå har jeg gjort slik at når du går inn på test.org så blir du videresendt til test.byhost.com men url addressen viser test.byhost.com er det mulig å skjule den eller få den til å vise den andre?

Lenke til kommentar

Jeg har fått det til men problemet er at jeg blir videresendt.

Videresending er ikke løsningen. Pek til IP fra DNS der du har domenet.

det er den rette måten å gjøre dette på, men det forutsetter at du har tilgang til dns administrasjon der du har domenet. Det bør du ha eller kunnet få på forespørsel.

Lenke til kommentar

vet ikke noe om DNS.

Jeg har ikke tilgang inn men alt går via mail. Skal jeg spørre om DNSen til domenen? eller?

Da bare finner du ipadressen til webhotellet, og ber dem peke domenet med og uten www til den adressen. Skal du ha mail også på webhotellet, så må mx records også pekes riktig.

Forøvrig, forenkler du ting endel for deg selv ved å bestille domene oh webhotell fra samme levrandør selv om ikke dette altid er det billigste :p

Lenke til kommentar

Forøvrig, forenkler du ting endel for deg selv ved å bestille domene oh webhotell fra samme levrandør selv om ikke dette altid er det billigste :p

Husker jeg rett så var det corsa som fikk gratis domene.

Selv har jeg etter problemer ved bytte av webhotell og release av domene, skaffet meg en registrar som lar meg styre navneservere etc selv. Bruker http://misk.com for 10$ pr år. Et online kontrollpanel lar meg bytte webhotell / navneserver uten å blande inn noen.

Betalte nylig domeneleie for 5 nye år. :ph34r: Skulle til å legge ut en link til godaddy som var meget rimelige, men der har prisene økt vesentlig siden sist jeg sjekket.

Webhotell har jeg fra http://3ix.com for 12$ pr år (40GB!). Er faktisk meget fornøyd med oppetid og stabilitet.

Kan anbefales for private sider, ikke for profesjonelle.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...