aeinstein Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Jeg skal lage en datamaskin som skal rense mye virus og trenger å ha et OS eller system som: Kan virus-sjekke en IDE-, Sata- eller USB-disk Enten Ikke får virus Eller Kan "resettes" raskt og enkelt Løsninger jeg har sett på: Ubuntu med masse antivirusprogrammer til Linux. Har prøvd og det er ekstremt knotete med slike programmer, det er få av dem og jeg stoler ikke på hverken linux eller om de er renset godt nok. (Tar jeg veldig feil?) Windows 7 med XP-mode. Har prøvd dette litt, men når jeg setter inn en USB-disk så kan den leses av Windows 7 og da kan Windows 7 få virus. Altså ikke godt nok. Jeg har ikke enda prøvd VM i Ubuntu enda fordi jeg ikke får det til rett og slett. Har noen tips som kan hjelpe meg på vei? Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Hmm, ser for meg at du vil få problemer med å bruke en eller annen form for VM programvare da Windows 7 vil oppdage hva enn du setter inn før den får mounte opp i VM OSet. Alternativ er disse bootable CDene som du kan boote opp fra. Hiren's boot CD, Ultimate boot CD. Hent ned multibootISO, plugg inn en USB penn, og installer ISO filer som ønsket. Edit: Oppdaget at jeg skrev windowns... >_< Endret 24. november 2010 av Lednar Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 24. november 2010 Forfatter Del Skrevet 24. november 2010 Windows 7 vil oppdage hva enn du setter inn før den får mounte opp i VM OSet. Ja, er redd for det. En metode for å unngå dette hadde vært løsningen. Noen som har kunnskap? Noen som vet hvordan jeg installerer XP som VM på Linux? Kan jeg f.eks ha et image/vm av XP som er oppdatert med AV og som jeg kan skrivebeskytte når jeg setter inn en virus-disk? Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Installer en distro, Ubuntu, Mint, eller noe lignende for enkelhetens skyld. Hent ned VirtualBox og installer på Linux distroen. Deretter kan du installere XP, og ellers diverse andre programvarer som du ønsker. Har brukt VB til veldig mye forskjellig, og har ingenting annet en skryt å gi den. Dette er iallefall løsningen jeg ville ha satset på for dette formålet. Installere kjørende antivirus(AVG, Avira imo, basert på egen erfaring da), ha SAS, MBAM, hitmanpro.nl liggende klar til bruk. Kan jeg f.eks ha et image/vm av XP som er oppdatert med AV og som jeg kan skrivebeskytte når jeg setter inn en virus-disk? Skrivebeskyttet XP VM vet jeg ikke hvordan løses. Image bilde som du mounter opp, og kjører fra finnes det bedre alternativer. Nevner en gang til Hiren's Boot CD, UltimateBootCD er ISO filer stapper med forskjellige programvare som kan hjelpe deg med å finne trøbbel. Disse kan kjøres LIVE, altså, ingenting trenger å bli installert. Kan bootes enten via USB(krever at bios støtter dette) eller CD. Restart maskinen, start fra USB/CD, sjekk igjennom disken(e). Spesielt Hiren kan både boote med Mini XP, eller Mini Linux. Da kommer du inn i et kjent miljø som ikke er så forskjellig fra sånn du kjenner den. Endret 24. november 2010 av Lednar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå