Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ren av sjampoo eller bare vann?

krantymjuk

Dusje med vann  

37 stemmer

1. 1. Holder man seg ren over lang tid om du bare dusjer med vann?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve, en gang du er møkkete på hendene, prøv å bare vask deg med vann, så blir du ikke så alt for ren.

Evt lukte under armene etter du har svettet og vasket deg med bare vann.

Du blir ikke ren av bare vann, vann fjerner ikke fett-laget på huden, det gjør såpe.

btw, flyttet tråden til "helse" fra "mat og drikke"

Lenke til kommentar

Tja, så spørs det hvordan man definerer "ren". Hvis vi ser bort fra om man har griset seg til med et eller annet, så kan man vel bli ren med bare vann, men fettlag i hår og på hud blir liggende, og da også lukt (i tillegg til at håret kanskje ikke SER så lekkert ut etterhvert). Det er jo de som synes det er greit med kroppslukter og anser dette som naturlig, og vil kunne definere en kropp som ren til tross for litt ekstra aroma. Jeg vil likevel tro svært mange i dag definerer "ren" også som "luktfri".

Det sunneste for huden er nok å droppe såpa (bare pass på hvem som står bak deg), men personlig føler jeg meg ikke ren uten grundig såpevask.

Lenke til kommentar

Tja, inneholder ikke kranvannet en liten del klor etter renseanlegget, klor fjærner jo bakterier og skulle tro man ble ren av bare rent vann da hvis man bare vasker seg lenge nok.

Jeg tror fremdeles du vil slite med å penetrere fettlaget. Er utrolig små mengder klor det er snakk om.

Går man lenge nok uten å vaske seg blir man til slutt vannavvisende slik som mange dyr og fugler. De har et fettlag i pels/fjær for å holde på varme og for å ikke bli gjennomvåte.

Lenke til kommentar

Det sunneste for huden er nok å droppe såpa (bare pass på hvem som står bak deg), men personlig føler jeg meg ikke ren uten grundig såpevask.

Eit betre alternativ er å ikkje bruke såpa kvar gong. Håret og kropp trivest best om det ikkje blir vaska kvar dag. Fettlaget i både hår og på kroppen er naturlig og ein beskyttelse for både hud og kropp. Å ikkje vaske seg med såpe kvar dag er bra for kroppen. Ein kan sjølvsagt vurdere å bruke såpe under armene, på beina og i underlivet, resten av kroppen vil ikkje lukte på så kort tid. Det vil faktisk ta ganske lang tid for resten av kroppen lukter på den måten.

Fett i håret er bra, ikkje noko negativt. Det bør sjølvsagt vaskast med jamne mellomrom, men ikkje kvar dag med såpe.

Lenke til kommentar

De fleste vet vel sikkert dette allerede men nå som kulda virkelig setter inn kan det være en fordel å _ikke_ vaske og/eller barbere seg om morgenen før man skal ut i kulda men heller ta det kvelden før.

Veldig viktig, og noe av det første du lærer i militæret når kulden begynner å nærme seg!

Lenke til kommentar

Jeg dusjer hver dag, og da mener jeg det det ikke er nødvendig med såpe. Bruker det kun en sjelden gang.

Hvorfor ikke bruke såpa en gang ekstra i blant, og heller dusje annenhver-tredje dag? Du sparer på varmtvann (strøm) og huden og kroppen din tåler mer!

Hva mener du med at huden og kroppen tåler mer?

Ble litt nysgjerrig. :p

Lenke til kommentar

I denne posten ser jeg bort fra bruk av såpe for å vaske hender i forkant av matlaging, osv.

Som allerede påpekt er det nok av grunner til å bruke såpe, og nok av grunner til ikke å bruke såpe. Om man kan være ren med eller uten bruk av såpe, avhenger av hvordan en definerer "ren".

Det er ganske vanlig i visse miljøer å avstå fra bruk av såpe og/eller shampoo fordi det rett og slett ikke er nødvendig. Selv avsto jeg såpe og shampoo i en periode på over ett år. Det gikk som jeg var blitt fortalt: De to første ukene føltes hår og hud i overkant fettete, men kroppen tilpasset seg raskt fraværet av såpe, og mengden fett ble normalisert.

Det var ingen spesiell grunn til at jeg begynte å bruke såpe og shampoo igjen. Når jeg tenker over det, skulle jeg helst bare brukt det en sjelden gang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I denne posten ser jeg bort fra bruk av såpe for å vaske hender i forkant av matlaging, osv.

Som allerede påpekt er det nok av grunner til å bruke såpe, og nok av grunner til ikke å bruke såpe. Om man kan være ren med eller uten bruk av såpe, avhenger av hvordan en definerer "ren".

Det er ganske vanlig i visse miljøer å avstå fra bruk av såpe og/eller shampoo fordi det rett og slett ikke er nødvendig. Selv avsto jeg såpe og shampoo i en periode på over ett år. Det gikk som jeg var blitt fortalt: De to første ukene føltes hår og hud i overkant fettete, men kroppen tilpasset seg raskt fraværet av såpe, og mengden fett ble normalisert.

Det var ingen spesiell grunn til at jeg begynte å bruke såpe og shampoo igjen. Når jeg tenker over det, skulle jeg helst bare brukt det en sjelden gang.

Gikk det ett år før du brukte såpe?

Hva med lukten da? Et helt år! :O

Lenke til kommentar

Gikk det ett år før du brukte såpe?

Hva med lukten da? Et helt år! :O

Lukt var aldri noe problem så lenge jeg vasket meg regelmessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...