Gå til innhold

Forventer 1 million kroner for en Apple

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Okei, så er det en skjelden liten sak, men kjøper du den for en million er du temmelig dum.

helt normal applebruker MAO... he he. De er jo vant med å betale skorta..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, spesielt interesserte, versegod :) Her er vel jobb for en person å holde denne i gang.

Dette er forløperen til den mere kjente Apple II som var en trofast sliter inntil problemene dukket opp. Problemet var at Apple skulle spare på kostnadene (økonomene blandet seg inn i ting de ikke hadde peiling på) og brukte IC sokler med pressede pinner, ikke med dreide pinner som kostet mere. Dette førte til kontakt-problemer så snart pinnene fikk litt oksyd på seg.

Så om noen dunket i maskina eller trampet hardt i gulvet sa det "pip" og maskina bootet på nytt.

Jeg vil tro at denne maskina neppe lar seg starte i det hele tatt på grunn av nevnte kontaktproblemer.

Regner med at selger skal oppgradere til Apple II, sikkert med floppy til og med :D

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple 1 regnes som den første alment og kommersielt tilgjengelige personlige datamaskinen. Egentlig burde sånn sett f.eks Teknisk museum eller det britiske Nature Museum sikret seg godbiten, evt i samarbeide med en tekologihistrorisk interessert sponsor. Det ble kun produsert og solgt 200 stykk av denne datamaskinen, noe som nok høres lite ut i dag, mens husk at de ble håndloddet i en grarasje.

Litt om Apple 1:

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_I

Her er en liten kavalkade i forbindelse med Apples 30-årsjubileum i 2006:

http://www.engadget.com/2006/04/01/30-years-in-apple-products-the-good-the-bad-and-the-ugly/

Og her en originalreklame (maskinen ble solgt per postordre):

Apple1_Ad.jpg

Lenke til kommentar

Det var nok mye morro i gamle dager ja. Jeg hadde en SE/30 en gang i tiden.

Historien bak navnet var at Apple satte en "x" bak navnet når modellen kom med numerisk koprosessor. "c" ble til "cx" osv.

Så ingeniørene lurte igjennom navnet "SE". Og koprosessorversjonen ble "SE/30".

Lenke til kommentar

Kanskje noe som kunne hørt hjemme i samlinga til Nathan Myrvold ved siden av "Difference Engine #2", en mekanisk regnemaskin fra midten av 1800-tallet. Når jeg nevner det tror jeg faktisk han sa i interviewet jeg så angående den at han hadde diverse gamle maskiner, men ikke om det var Apple 1 eller 2...

Lenke til kommentar

Minner litt for mye av salg av hellige relikvier i mine øyne *rolleyes*

For all del er det viktig at vi tar vare på et eksempel eller to av slike maskiner for å dokumentere utviklingen, men dette er noe for et museum... men så har jeg heller egentlig aldri forstått folk som samler på ting bare for å ha en samling så jeg er kanskje ikke i samme mindset til å kunne snakke om det i det hele tatt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Så ingeniørene lurte igjennom navnet "SE". Og koprosessorversjonen ble "SE/30".

Husker fortsatt en del av disse modellene ja. Men forskjellen på SE og SE/30, var at førstnevnte hadde en Motorola 68000-prosessor, mens SE/30 hadde en 68030. Så SE/30 hadde rett og slett en mye kraftigere prosessor, men ingen koprosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...