waerg34g Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Hei, Har en PC som er moden for oppgradering, særlig med tanke på at hovedkortet nå har begynt å oppføre seg merkelig... Jeg tenker denne gangen å gå for nytt hovedkort, med alt det fører med seg, men samtidig beholde noen gamle komponenter. Et av spørsmålene er om jeg bør avvente litt til Sandy Bridge kommer, det vil uansett ikke være aktuelt å kjøpe noe særlig før over nyttår, men vil jo avhenge av pris på nye prosessorer og hovedkort også. PC-en brukes hovedsaklig til spill, samt noe programmering, kontorarbeid og lett bildebehandling. Jeg er ikke så veldig krevende, kjøper stort sett nye spill et par år etter de er kommet ut. Det går mest i rollespill ala Neverwinter Nights og Elder Scrolls, samt WOW, særdeles lite i FPS. Håper å få noen tilbakemeldinger på om dette blir et greit oppsett til slutt, gjerne med litt tanker rundt å avvente Sandy Bridge. Med den teknologien som er på markedet i dag tenker jeg å gå for: Hovedkort - ASUS P7P55D-E CPU - Intel i5 760 RAM - 2x2GB Corsair XMS3 (Er usikker på hvilke RAM som lønner seg...) Dette vil da settes inn i følgende oppsett: Kabinett - NZXT Lexa Skjermkort - ASUS EN8800GT Top Harddisk - 2x WD Caviar 80GB i stripet raid, WD Caviar Green 2TB CPU kjøler - Zalman 9500LED Skjerm - Dell Ultrasharp 2209WA DVD - Nec AD-7240S PSU - Hiper Type R 580W Edit: Hadde muligens surret med Raid0 vs Raid1, så gjorde det enkelt for meg selv. Endret 23. november 2010 av waerg34g Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Er du mest opptatt av strømbruk eller ytelse? Strømbruk, på core i7 bør du vente. Prosessoren funger nok til bruket, men hadde gått for en billig i7 isteden. 80 GB harddisk syns jeg blir litt tynt, ikke er harddiskene raske heller, hvorfor ikke vurdere Intel G3? Når de kommer over nyttår? Ellers så er nok OCZ Vertex 2 eller Consair extreme gode nok. Samsung F3 er sikkert bedre en de fleste WD diskene. Nå er jeg litt usikker på om kjøleren funger med core i5. Ingen vet priser på Sandy Bridge, men antar prisene omtrent blir det samme som i dag. Så da blir core i5, i7 en dårligere invistering. Trenger du intel? Eller kunne du ha valgt AMD Phenom II X6 1090T Black Edition + et annet hovedkort isteden? Vil si det er bedre invistering. Siden det sikkert tar et år før AM4 sokkel kommer, og det vil sikkert være mulighet å bruke AM3 prosessorer fremdeles, men bare redusert hastighet. Endret 23. november 2010 av LMH1 Lenke til kommentar
waerg34g Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Er du mest opptatt av strømbruk eller ytelse? Strømbruk, på core i7 bør du vente. Ser nok mest på ytelse, selv om lavere strømforbruk ikke er å forakte. Prosessoren funger nok til bruket, men hadde gått for en billig i7 isteden. Har vurdert i7, men så vidt jeg kan se er 4 kjerner godt nok for meg, og da ser i5 760 ut som en god kandidat. Dersom det er andre faktorer som gjør det verdt de ekstra kronene kan nok en i7 vurderes. 80 GB harddisk syns jeg blir litt tynt, ikke er harddiskene raske heller, hvorfor ikke vurdere Intel G3? Når de kommer over nyttår? Ellers så er nok OCZ Vertex 2 eller Consair extreme gode nok. Samsung F3 er sikkert bedre en de fleste WD diskene. Jeg kjører to 80GB, så har 160GB tilsammen. Disse er satt opp i et stripet raid, og uoffiselle målinger tyder på at jeg oppnår bedre hastighet enn raptor-disker, uansett bedre enn noen 7200 disk. Så lenge jeg har 2TB disken til lagring har det fungert svært godt så langt. Har vurdert SSD-disker, pr nå synes jeg ikke det er verdt prisen. Nå er jeg litt usikker på om kjøleren funger med core i5. Jeg trenger, i følge Zalman, en ny bakplate. Ellers skal den fungere. Ny kjøler vurderes, men jeg anser den ikke som kritisk. Ingen vet priser på Sandy Bridge, men antar prisene omtrent blir det samme som i dag. Så da blir core i5, i7 en dårligere invistering. Nettopp dette er noe av grunnen til at jeg vurderer å vente, men samtidig er maskinen nå såpass ustabil at jeg er usikker på om det går... Trenger du intel? Eller kunne du ha valgt AMD Phenom II X6 1090T Black Edition + et annet hovedkort isteden? Vil si det er bedre invistering. Siden det sikkert tar et år før AM4 sokkel kommer, og det vil sikkert være mulighet å bruke AM3 prosessorer fremdeles, men bare redusert hastighet. Trenger ikke Intel, men er av den oppfatning at de per i dag yter bedre enn AMDs prosessorer, uten at det er særlig forskjell i pris. Prosessoren du foreslår er litt for dyr i forhold til hva jeg har lyst til å legge ned nå, men om det er flere gode argumenter for AMD kontra Intel så kan det vurderes igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå