Gå til innhold

Spotify taper stort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men seriøst, det var ikke dette som var diskusjonen i det hele tatt. - Vi står fortsatt igjen med at en gjennomsnittlig musikkbruker må 4-doble musikkbudsjettet sitt pr år - noe som vil være utrolig vanskelig å få til, og uaktuelt for de fleste meg selv inkludert.

Problemet er at Spotify ikke er nok alene. Så selv om en bruker 1200,- i året på spotify må de fleste antagelig kjøpe en del tittler ved sisden av. Da blir det virkelig dyrt.

 

En annen ting er at Spotify kan forsvinne. Har du betalt i 5-6 år står du igjen uten noenting dersom de legger ned. Det er kanskje en større risiko forbundet med Spotify abonnement enn ved kjøp av CD'er.

Lenke til kommentar

Ser ikke relevansen til CD-er i denne diskusjonen. Det er ingen som kjøper plater lenger, bortsett fra enkelte entusiaster og luditter. Selv har jeg en ganske stor platesamling, men jeg kan ikke huske sist jeg kjøpte en CD og eneste grunnen til at jeg ikke har solgt platesamlinga er at jeg er nostalgiker.

 

Når det gjelder risikoen for at Spotify forsvinner som Tiltman nevner så mener jeg perspektivet blir feil. Når jeg betaler for Spotify så betaler jeg ikke for musikken som sådan, jeg betaler for tjenesten. Jeg betaler for å få tilgang til enorme mengder musikk.

 

Uansett så anser jeg streaming som fremtiden. Det er etterhvert blitt umulig for platebransjen å fortsette å betrakte musikk som en begrenset ressurs. Å fortsette med eksemplarsalg som eneste modell vil føre til dundrende konkurser. Så om Spotify går konken så kommer det noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja, en betaler for tjenesten. Risikoen ligger da i om det finnes et godt alternativ eller ikke. Pr. idag er det ikke akkurat mange gode tjenester å velge imellom. 4-5 år på Spotify ville isteden kunne gitt endel CD'er.

 

I fremtiden kan streaming bli svært dyrt om en må tilknyttes 5-6 ulike nettsteder for å få tak i alle artistene en ønsker. Så lenge plateselskapene er i drift vil rettigheter være en plage for forbrukere.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Ja, en betaler for tjenesten. Risikoen ligger da i om det finnes et godt alternativ eller ikke. Pr. idag er det ikke akkurat mange gode tjenester å velge imellom. 4-5 år på Spotify ville isteden kunne gitt endel CD'er.

 

I fremtiden kan streaming bli svært dyrt om en må tilknyttes 5-6 ulike nettsteder for å få tak i alle artistene en ønsker. Så lenge plateselskapene er i drift vil rettigheter være en plage for forbrukere.

4-5 år på Spotify gir 4-5 år med enkel og umiddelbar tilgang til ufattelige mengder musikk for 5-6000 kroner. For samme sum hadde jeg fått 70-80 album på iTunes, eventuelt rundt 40 CD-er om man antar at en CD koster 120 kroner (nye skiver koster vel nærmere 200 enn 100 i dag?). Jeg vet hva jeg foretrekker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg foretrekker anderledes pr. idag.

 

Heller musikk kjøp inntil streaming gir meg tapsfri lyd og alt av musikk (som jeg ønsker) på ett sted. I tillegg bør det være etablert konkurranse slik at jeg kan bytte leverandør etter behov.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke er lydofil så holder 320kbps lenge for meg ;), og Spotify har faktisk mesteparten av den musikken jeg finner på å søke opp. Det er noen få utgivelser jeg ikke finner, hovedsaklig fra særdeles store band eller særdeles små band, samt endel spesifikke innspillinger av klassisk musikk. Heldigvis så har jeg mye av dette fra før og kan legge det inn i Spotify, og det lille jeg ikke har fra før tar jeg meg råd til å kjøpe på iTunes eller lignende.

 

Forøvrig så er det etablert konkurranse, bl.a. Wimp. Og mer kommer nok. Problemet i dag er at man må nøste opp et spindelvev av avtaler og eierforhold som er tilpasset en gammel verden hvor geografiske grenser var naturlige sperrer for musikkdistribusjon, hvor alle hørte på radio og hvor musikk var en begrenset ressurs.

 

Når jeg tenker meg om så mener jeg på å kunne erindre noe lignende Spotify fra way back when. Omtrent da Napster gikk åt skogen. Tror muligens det var Sony eller et annet stort plateselskap som prøvde seg. Dessverre så var det nok litt prematurt siden lydkvaliteten var så som så og det på grunn av båndbredden folk flest hadde ble endel buffring. Er det noen som vet hva jeg snakker om?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har selv premium, men den eneste grunnen til at jeg har det er pga offline-playlists på mobilen. Hadde det ikke vært for det ville jeg ikke giddet å betale. Gratisbrukere burde ha begrenset antall spillelister osv. Det burde også være mulig for brukere med premium å søke gjennom alle spillelister, slik at du kan se om en sang ligger i flere spillelister, for eksempel. Jeg merker at det til tider er vanskelig å finne igjen en spilleliste blant 150 andre. Jeg skulle gjerne også hatt mulighet til å se populariteten til sangene inne i en spilleliste også. Utenom det savner jeg "Share Your Playlist" bygd inn i programmet. Spotify Social kunne også vært mye bedre enn det er i dag, i hvert fall layout. Mer statistikk hadde også vært fint, f.eks. hvor mange ganger du har spilt hver sang.

Lenke til kommentar

Er et tveegget sverd det her.

Sportify er "dårlig" nettopp fordi så mange ikke orker å betale. Og det finnes ikke bedre løsninger fordi ingen vil lage det, fordi spotify ikke kan vise med sin brukerstatestikk at det vil være mer lønnsomt enn dagens modell.

 

Hvis flere begynner å betale for spotify, og bransjen ser at det faktisk vil være lønnsomt, så skal dere se at det vil dukke opp flere og bedre løsninger med flere av de store bandene.

 

Alt musikkbransjen ser nå er at de vil bare tape enda mer av å gå over til kun digital distribusjon, enn de gjør nå med dagens CD'er og piratkopieringen.

 

 

Ta dette med en liten klype salt da jeg ikke har noe som helst info og backe opp påstandene mine med. Det er bare egen observasjon, tanker og meninger.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...