Allart Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Fotokvalitet: Canon Power Shot G 12 kontra Lumix DMC-LX5 ? Hvilket av disse to kameraene gir beste fotokvalitet? Jeg leser opp og i mente men spør om dere har råd å gi meg, ut fra praktiske erfaringer hos medlemmer på Forum. Det er for meg som for en del andre, behovet for et ”lommekamera” som gjør seg gjeldende. Er G12 og LX5 kameraene raskere enn kameraene jeg nevner her nedenfor i parentes? Parentes: 1. Jeg har sett gjennom tester på Sony Nex 5, siden jeg har Sony som hovedkamera og har objektiv, men NEX blir for komplisert , for mange innstillinger/knappetrykk/ har jeg forstått og delvis sett. Det virker også noe "fiklete" med alle innstillingene, føler jeg. Bortsett fra at det kanskje er en vanesak? 2. Har gått gjennom de nye modellene for Olympus Pen, spesielt E-P2, men det er omtrent samme treghet som første modell (som jeg har), forstår jeg. Eller tar jeg feil her? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Når du allerede har Olympus E-P1, så ville jeg ikke kjøpt NEX-5 med mindre jeg savnet veldig å bruke Sony-optikken på et lite hus. Sony NEX-5 er visst mye bedre etter firmwareoppdatering. Tror G12/LX5 yter sånn ca. størrelsesorden det samme - forskjell er størrelse og betjening. Når det gjelder hastighet, størrelse og ergonomi - dra i butikken og prøv! Klå! Hastighet - er det autofokushastighet du snakker om eller skuddhastighet? Endret 23. november 2010 av Trondster Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Når det gjelder E-P1 og autofokus hastighet, så er det kit-objektivet som er den store syndebukken. Så ved å bruke f.eks. en Panasonic 20mm f/1.7, så vil du få men mye mer behagelig autofokusytelse. Husk også å oppdatere til siste versjon av firmware, hvis du ikke har gjort det allerede. NEX-5 har blitt helt grei å bruke etter den siste firmware oppdateringen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 G12, LX5 og P7000 er sammenlignet her. Lenke til kommentar
Allart Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 G12, LX5 og P7000 er sammenlignet her. OK, jeg har tatt for meg testen og det er to som skiller seg ut. Canon og Panasonic. Jeg skal, om jeg velger en av disse, ut å "klå". Takker! Lenke til kommentar
Allart Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Når det gjelder E-P1 og autofokus hastighet, så er det kit-objektivet som er den store syndebukken. Så ved å bruke f.eks. en Panasonic 20mm f/1.7, så vil du få men mye mer behagelig autofokusytelse. Husk også å oppdatere til siste versjon av firmware, hvis du ikke har gjort det allerede. NEX-5 har blitt helt grei å bruke etter den siste firmware oppdateringen. Jeg har ikke forsøkt med 20 mm du nevner. Jeg stoler på det du sier så den saken er grei. Hvis ikke det er solgt har jeg et tilbud på nytt NEX-5 med E 18-55/3.5-5.6 til kroner 5000.- Jeg har såvidt "klådd" på det men mulig at med oppdateringer fungerer kameraet bedre? Det er diskutert hvorvidt 16 mm er rette objektivet for "street". Hvis så må jeg investere i et objektiv til til x kr. Minste objektivet jeg har til A900 er 50 mm 1,4 og det blir litt mye, kan man si.... ( Det er jo dette som er fortvilende interessant, stilles det spørsmål her får man ennå mer å tenke på, men selvsagt er jeg glad for det!Skulle bare mangle! Lenke til kommentar
Allart Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Når du allerede har Olympus E-P1, så ville jeg ikke kjøpt NEX-5 med mindre jeg savnet veldig å bruke Sony-optikken på et lite hus. Sony NEX-5 er visst mye bedre etter firmwareoppdatering. Tror G12/LX5 yter sånn ca. størrelsesorden det samme - forskjell er størrelse og betjening. Når det gjelder hastighet, størrelse og ergonomi - dra i butikken og prøv! Klå! Hastighet - er det autofokushastighet du snakker om eller skuddhastighet? [/quote] Det var det med optikken da...jeg har jo 50 mm 1,4, 24-70 og den siste som er fantastisk!! Minolta 100mm 1:2 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Hvis ikke det er solgt har jeg et tilbud på nytt NEX-5 med E 18-55/3.5-5.6 til kroner 5000.- Jeg har såvidt "klådd" på det men mulig at med oppdateringer fungerer kameraet bedre? Oppdateringen gir deg hurtigtaster som gjør det mulig å tilpasse kameraet slik at du kan jobbe effektiv med det. Så jeg vil si at oppdateringen er essensiell. Du kan sikker spørre Karabin (f.eks. via PM)- han har NEX-5 og har brukt kamera før og etter oppdatering. Det er diskutert hvorvidt 16 mm er rette objektivet for "street". Hvis så må jeg investere i et objektiv til til x kr. Minste objektivet jeg har til A900 er 50 mm 1,4 og det blir litt mye, kan man si.... ( Det er jo dette som er fortvilende interessant, stilles det spørsmål her får man ennå mer å tenke på, men selvsagt er jeg glad for det!Skulle bare mangle! Jeg synes 16mm blir for vidt -24mm (35mm ekvivalent) tror jeg hadde passet bedre. Jeg har 20mm (40mm ekv.)på GF1 og den går greit. 50mm-en på er forøvrig også interessant å gå rundt med innimellom. Det var det med opti[/b]kken da...jeg har jo 50 mm 1,4, 24-70 og den siste som er fantastisk!! Minolta 100mm 1:2 Er gode argumenter for NEX-5, det. Og finnes det ikke en trivelig 24mm i Sony/Minolta folden? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Tror jeg, hvis jeg var deg, ville vurdert enten å kjøpe en pancake til E-P1, eller å selge hele Olympus-riggen og gå for NEX-5, og heller ha kun en objektivfatning. Lenke til kommentar
Allart Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Tror jeg, hvis jeg var deg, ville vurdert enten å kjøpe en pancake til E-P1, eller å selge hele Olympus-riggen og gå for NEX-5, og heller ha kun en objektivfatning. Den var sterk! Og hva går så hele parken min for? Sony-parken.... Endret 23. november 2010 av Allart Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Du vurderer å skifte system helt? Nei, det jeg mener er at det ikke for meg virker som et stort poeng å ha både NEX-5 og E-P1 - to forskjellige speilløse systemer - ville i så fall vurdert å selge lymp-riggen, hvis jeg skulle "skiftet" til Sony også til speilløst. I steden for å kjøpe godt kompaktkamera som G12/S95/LX5, så tror jeg jeg heller ville kjøpt et pancake til Olympus-huset, for å få et lite, kompakt kamera, når du først har lite hus med god kvalitet. ..Med mindre zoom er viktig, og E-P1 + 14-42 blir for stort - og G12/S95/LX5 er "lite nok", så kan et sånt kompaktkamera passe fint inn med det øvrige.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Tror jeg, hvis jeg var deg, ville vurdert enten å kjøpe en pancake til E-P1, eller å selge hele Olympus-riggen og gå for NEX-5, og heller ha kun en objektivfatning. Den var sterk! Og hva går så hele parken min for? Sony-parken.... Han sier da vitterlig Olympus-riggen ... Lenke til kommentar
Allart Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Du vurderer å skifte system helt? Nei, det jeg mener er at det ikke for meg virker som et stort poeng å ha både NEX-5 og E-P1 - to forskjellige speilløse systemer - ville i så fall vurdert å selge lymp-riggen, hvis jeg skulle "skiftet" til Sony også til speilløst. I steden for å kjøpe godt kompaktkamera som G12/S95/LX5, så tror jeg jeg heller ville kjøpt et pancake til Olympus-huset, for å få et lite, kompakt kamera, når du først har lite hus med god kvalitet. ..Med mindre zoom er viktig, og E-P1 + 14-42 blir for stort - og G12/S95/LX5 er "lite nok", så kan et sånt kompaktkamera passe fint inn med det øvrige.. For å legge alle kortene på bordet er det slik at kona har overtatt Olympus'en. Derfor kom spørsmålene. Jeg ser nå at egentlig er opplysningene mine nederst på siden misvisende. Beklager det. Saken er at (speilløst eller ikke) så er jeg ganske "forlibt" i A 900. Objektivene også.... Jeg har noen planer videre og det er vanskelig for meg å se at NEX kan avløse/erstatte det jeg har. Da heller jeg mere til å slå til på den NEX 5 jeg har tilbud på (hvis den ikke er solgt), tenker jeg.Jeg er jo klar over at billedkvaliteten er adskillig bedre enn på de forannevnte canon og Panasonic.. Jeg er avhengig av tankene som kommer i innleggene her så jeg tar i mot alt! Tror jeg, hvis jeg var deg, ville vurdert enten å kjøpe en pancake til E-P1, eller å selge hele Olympus-riggen og gå for NEX-5, og heller ha kun en objektivfatning. Den var sterk! Og hva går så hele parken min for? Sony-parken.... Han sier da vitterlig Olympus-riggen ... ja jeg beklager, jeg leste for fort! Lenke til kommentar
# offline Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Skal du ha lommekamera ville jeg ha valgt Canon S95 eller Panasonic LX5. Førstnevnte er mer lommevennlig, den andre er mer "avansert". Sjekk testen på dpreview. Lenke til kommentar
Allart Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Tror jeg, hvis jeg var deg, ville vurdert enten å kjøpe en pancake til E-P1, eller å selge hele Olympus-riggen og gå for NEX-5, og heller ha kun en objektivfatning. Jeg gikk for NEX-5. Det er i hus. Takk for hjelpen - alle! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Gratulerer! Noe av det morsomme med NEX-5 er at du kan bruke den eksisterende optikken din, kan få overganger fra alle mulige og umulige fatninger og at sensoren er like stor som på crop-speilreflekser. Tross et ekstremt lite hus - det er jo nesten et "objektivbakdeksel". Lenke til kommentar
Allart Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Gratulerer! Noe av det morsomme med NEX-5 er at du kan bruke den eksisterende optikken din, kan få overganger fra alle mulige og umulige fatninger og at sensoren er like stor som på crop-speilreflekser. Tross et ekstremt lite hus - det er jo nesten et "objektivbakdeksel". Takker! Ja, hvem skulle trodd dette. Nå er jeg på reise men tilbake skal jeg oppdatere etc. Jeg har vært klar over dette med adapter. Det som har skremt meg er alle testene med "1000" knappetrykk. Men jeg ser det er litt snakk om tiden. Altså, at en "tester" kanskje er noe stressa i forhold til en som har "all verdens tid" til å sette seg inn i sakene. Jeg har samtidig med mitt A900. Opplever at det er (fremdeles) like bra, helt herlig på alle måter. Jeg er glad for råd og vink og det skal jeg derfor ikke mase mer om. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Det som har skremt meg er alle testene med "1000" knappetrykk. Vel - de fleste av de samme testerne sier også at det har blitt markant bedre etter firmware-oppdatering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå