Jan Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Hei. Jeg er på leting etter en ny datamaskin. Hovedbruken blir videoredigering, men vil ha en maskin som er så "jack of all trades" som mulig, noe spill faller under. Nå er jeg klar over Sandy Bridge, men tviler pengene strekker til ved lansering. 5870 blir sikkert oppgradert til 6xxx når den arvtageren er i hyllene. PS: Jeg er ingen overklokker og tror kjølepasta er godt for emaljen. Jeg har brukt kompletts pc-bygger og kommet fram til dette: AMD Cooler Master HAF X Big Tower Sort Corsair TX 850W PSU ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3 AMD Phenom II X6 1090T Black Edition Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9 XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s, WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s, Logitech Media Keyboard 600 Win 7 Home Premium OEM Bloatware Pris: 14300 inkludert frakt + 4gb ram. Synes prisen er grei, men 4gb RAM mangler i den endelige oppsettet ettersom komplett har ikke 12gb på listen. Så til spørsmålene: Tar jeg feil i at 1333mhz er maks? Komplett tilbyr 1600 mhz, men blir det nedklokket? Planen er å speile WD-diskene, dette godtar hovedkortet uten noe ekstra? Får jeg utnyttet harddiskene til det fulle? Er det noen flaskehalser rundt omkring? Kabinettet har FW og USB3 i front og støvfilter, noe som er et stort pluss - men finnes det greiere alternativer? Trenger jeg big tower? PSU grei? INTEL Cooler Master HAF X Big Tower Sort Corsair TX 750W PSU Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 ASUS P6X58D-E, Socket-1366 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 12GB CL9 Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5 Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s, WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s, Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S Logitech Media Keyboard 600 Win 7 Home Premium Bloatware Pris: 15700 inkludert frakt. Ganske likt oppsett, men har et par forskjeller. Og jeg fortsetter: CPU har fire kjerner, mot AMDs seks. AMDen er utifra hva jeg har lest meg opp til sånn ca. 950. Noe svakere en-kjerne ytelse, men god på bruksområdet video. Hipp som happ? Her får jeg 12gb RAM med 1600 mhz - utgjør frekvensen en betydelig forskjell? I dette oppsettet tilbyr ikke komplett sterkere PSU. Litt svak? Enn her - noen flaskehalser som kan lukes bort evn. bortkastede penger i ting som blir nedklokket? Intel SSD gen3 på vei? Også her skal diskene i speiling - går dette uten problem? Oppsummering Jeg har aldri hatt AMD før, men jeg har heller ingen preferanser. Så lenge jeg kan jobbe effektivt med arbeidsoppgaver i eget hjem er jeg fornøyd. Prisen derimot, der skiller det seg endel. Jeg får en halv Eizo om jeg går for AMDen. Så nå kommer spørsmålene jeg har brygget opp til - som dere har besvart så mange ganger før ... Hvilket oppsett er mest framtidsrettet for meg? Det hadde vært kjekt å for eksempel hatt muligheten for å skifte GPU om to år. Hva gir meg mest bang for the bucks? Og .. hvor mye forskjell er det på de to oppsettene der i den virkelige verden? Uff, dette ble mange spørsmål på en gang. Håper dere kan svare en utdatert mac-forlater. Endret 23. november 2010 av Jan Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) her er en sammenligning av de to prosessorene: http://www.anandtech...duct/100?vs=146 Etter min mening er det to fine oppsett du har der, men jeg ville valgt Intel. Noen punkter: *Jeg ville kanskje valgt Radeon HD6870, siden den er en del billigere, og yter bare litt dårligere enn det skjermkortet du har valgt. Du sier jo at du skal oppgradere skjermkortet til 6xxx-serien, så det er kanskje like greit å gjøre det med en gang? *Du må huske at du må ha 64bits Windows for å utnyttet alt minnet. Tenkte jeg skulle nevne det siden du ikke har skrevet ned versjon. *Hvis du ikke skal klokke kan du nøye deg med billig minne. Du må klokke for å oppnå hastigheten. *Du trenger ikke ekstra brakett til 2.5", siden dette er i kabinettet. *Ser at du har valgt ASUS hovedkort, og der er det rimelig enkelt å sette opp RAID0, med den innebygde "Super Speed" funksjonen, og to egne porter til nettopp dette. *Siden du ikke har tenkt til å bygge selv, kan du bruke Netshop. Netshop setter opp PC helt etter dine ønsker, og er ikke begrenset, slik som Komplett. Endret 23. november 2010 av RRhoads Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 NetShop 3 års PC garanti Produksjon og testing av PC Lancool PC-K62, Miditower, Sort MIST 1000W avtagbare kabler, rev. 2 ASUS P6T SE, X58, Socket-1366 Intel Core i7 950 Quad 3,06Ghz OCZ DDR3 6 GB Gold XTC 1333MHz OCZ 120 GB SSD PCI-E 4x MLC Western Digital 750GB Black 3,5", SATA Western Digital 750GB Black 3,5", SATA Raid 1, 2 partisjon (Krever 2 disker) ASUS GeForce GTX 480 1536MB PhysX CUDA Sony DVD-brenner AD-5260S intern Microsoft Windows 7 64 bit Home Premium Multikortleser 3.5" - Til Stasjonær PC Sum: 14 673,- Dette er ett greit oppsett. Du trenger ikke 12GB hvis du ikke driver med heftig multitasking. En i7 sammen med en ssd for operativsystemet takler multitaskning skikkelig bra. Kan evt. vente litt og velge GTX 580 istedenfor GTX 480. Det er mye kjøligere og stillere til ca. samme pris. Og hvis du da velger det kan du oppgradere til SLI om f.eks. 2-3 år, hvis det er noen GTX 580 til salgs da. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Takk for svar! *Jeg ville kanskje valgt Radeon HD6870, siden den er en del billigere, og yter bare litt dårligere enn det skjermkortet du har valgt. Du sier jo at du skal oppgradere skjermkortet til 6xxx-serien, så det er kanskje like greit å gjøre det med en gang? Planen var å vente til arvtageren til 5870 ble lansert. *Du må huske at du må ha 64bits Windows for å utnyttet alt minnet. Tenkte jeg skulle nevne det siden du ikke har skrevet ned versjon. Jepp. *Hvis du ikke skal klokke kan du nøye deg med billig minne. Du må klokke for å oppnå hastigheten. Hva mener du? Må jeg klokke ram eller noe annet for å oppnå 1600 mhz når den kommer fra fabrikk som 1600 mhz ? *Du trenger ikke ekstra brakett til 2.5", siden dette er i kabinettet. OK *Ser at du har valgt ASUS hovedkort, og der er det rimelig enkelt å sette opp RAID0, med den innebygde "Super Speed" funksjonen, og to egne porter til nettopp dette. Ser Netshop gjør dette for meg uten noe styr (Raid1). Da er spørsmålet om 7200 64 mb cache tar rotta på 7200 32 mb cache. Jeg har snakket med de om bloatware og de fortalte meg at de ikke lemper inn slik som komplett, noe som er et pluss. Litt heftig frakt derimot ettersom jeg ikke kan hente det på et pick-up-point. SSDen de tilbyr med 120 gb er internt stripet, noe jeg er litt lite gira på å ha studentlisenser på. RRhoads: Jeg glemte fortelle at mellom ATI (sier vi "AMD" nå til GPU?) NVIDIA står det kun om ATI. Jeg har nå 8600m GT som er en tikkende klokke. Skiftet to ganger hovedkort/skjermkort og det ser ikke ut til at noe er i orden ved tredje forsøk. Greit nok at det kun er en modell, men sånn er det bare. Jeg vil ha en maskin jeg selv føler meg trygg på å ha arbeidet mitt på. MIST 1000W eller (for meg et ukjent merke) eller Corsair 850W ? Endret 23. november 2010 av Jan Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Hva mener du? Må jeg klokke ram eller noe annet for å oppnå 1600 mhz når den kommer fra fabrikk som 1600 mhz ? Du må forandre BCLK i bios for å få den hastigheten. Forandrer du BCLK, forandrer du også CPU-hastighet. Uklokket vil den ha en hastighet på 1067Mhz. Ser Netshop gjør dette for meg uten noe styr (Raid1). Da er spørsmålet om 7200 64 mb cache tar rotta på 7200 32 mb cache. Det er bra. ASUS-støtter også speiling for to disker. "EZ Backup" heter det vel. Uansett, her er en kjapp 1GB snurredisk: http://www.netshop.n...t-F3-40186.aspx SSDen de tilbyr med 120 gb er internt stripet, noe jeg er litt lite gira på å ha studentlisenser på. Jeg går ut i fra at det er snakk om en RevoDrive? Disse er utrolig kjappe, men hver obs på at TRIM ikke er støttet i RAID. Jeg glemte fortelle at mellom ATI (sier vi "AMD" nå til GPU?) NVIDIA står det kun om ATI. Jeg har nå 8600m GT som er en tikkende klokke. Skiftet to ganger hovedkort/skjermkort og det ser ikke ut til at noe er i orden ved tredje forsøk. Greit nok at det kun er en modell, men sånn er det bare. Jeg vil ha en maskin jeg selv føler meg trygg på å ha arbeidet mitt på. Jeg har alltid hatt ATI selv, men tror det er mest pga at det er de som har hatt det kortet som har gitt meg mest for de pengene jeg skal bruke, når jeg har kjøpt. Jeg er fornøyd. MIST 1000W eller (for meg et ukjent merke) eller Corsair 850W ? MIST er kvalitet når det kommer til PSU. Jeg har selv MIST 800W, som er lillebroren til 1000W, og er veldig fornøyd. Her er det en anmeldelse av den: http://www.hardware....ist_800_w/70790 MIST 1000W har modulære kabler, som vil si at du kan ta av de kablene du ikke bruker, og da blir det litt mer ryddig. Når det gjelder Corsair, så har de også veldig bra strømforsyninger, men husk at TX-versjonen ikke er modulær. Endret 23. november 2010 av RRhoads Lenke til kommentar
Jan Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Hva mener du? Må jeg klokke ram eller noe annet for å oppnå 1600 mhz når den kommer fra fabrikk som 1600 mhz ? Du må forandre BCLK i bios for å få den hastigheten. Forandrer du BCLK, forandrer du også CPU-hastighet. Uklokket vil den ha en hastighet på 1067Mhz. Ok. Så hvis jeg har i7 950 og 1600 mhz RAM må jeg endre BCLK. Da går minne til den hastigheten den er god for, men CPU blir overklokket og jeg mister garantien? Dette tviler jeg Netshop ordner for meg med deres garanti. Nå er jeg ikke en ekspert på dette, men 1067 til 1600 høres ut som en merkbar forskjell. Jeg antar dette er samme greia på 1333 mhz, men når hovedkort støtter "12800", hvorfor er det slik? Er jeg helt på bærtur å anta at ting skal gå brillefint av seg selv? :-D Angående SSDen, ja den er Revodrive. To 60 gb, som da gir en høyere feilrate enn én 120. Endret 23. november 2010 av Jan Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Hva mener du? Må jeg klokke ram eller noe annet for å oppnå 1600 mhz når den kommer fra fabrikk som 1600 mhz ? Du må forandre BCLK i bios for å få den hastigheten. Forandrer du BCLK, forandrer du også CPU-hastighet. Uklokket vil den ha en hastighet på 1067Mhz. Ok. Så hvis jeg har i7 950 og 1600 mhz RAM må jeg endre BCLK. Da går minne til den hastigheten den er god for, men CPU blir overklokket og jeg mister garantien? Dette tviler jeg Netshop ordner for meg med deres garanti. Nå er jeg ikke en ekspert på dette, men 1067 til 1600 høres ut som en merkbar forskjell. Jeg antar dette er samme greia på 1333 mhz, men når hovedkort støtter "12800", hvorfor er det slik? Er jeg helt på bærtur å anta at ting skal gå brillefint av seg selv? :-D Angående SSDen, ja den er Revodrive. To 60 gb, som da gir en høyere feilrate enn én 120. Jeg må innrømme at jeg ikke helt vet hvorfor det er sånn, men det er det som "alltid blir sagt" på dette forumet og alle andre forumer. "Skal du ikke klokke, så holder det med billig ram". Selv er jeg heller ingen klokker. Kanskje noen som har greie på overklokking kan dele sine synspunkter. Du kan lese litt mer her: http://www.idg.no/pc...6.ece?curPage=3 1067->1600 høres ut som svært merkbar forskjell, men vet ikke hvordan det er i praksis, med tanke på andre flaskehalser, som f.eks. HDD. Her ser du mitt oppsett. Jeg har også 1600 brikker, men de kjører kun på 1067, fordi jeg har ikke klokket. Endret 23. november 2010 av RRhoads Lenke til kommentar
Jan Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Jøss, lærte jeg meg noe nytt i dag og. Får høre med Netshop om de kan klokke det opp til 1333 før utsendelse (mtp CPU som følger med lasset) - noe som da gjør at jeg beholder garanti, tvi tvi, og sparer noen kroner. I tillegg lurer jeg på å kjøre standardkabinettet deres, Lancool. Det har støvfilter og ser ut til å ha greie vifteløsninger. Kanskje jeg sparer penger i feil ende, men ettersom jeg ikke skal kjøre crossfire og annet holder det muligens finfint. Da er det bare harddiskløsningen igjen som skal være i RAID 1 jeg lurer på. Samsung har 32 mb cache, og antar den kjører 3gbps. WD har Caviar Black som har 64mb cache, 6bps. Spørsmålet er hvordan dette blir satt opp og om det har noen merkbar forskjell i RAID. Endret 23. november 2010 av Jan Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Har egentlig ikke noen formening om hvilken snurredisk du bør gå for, men angående kabinettet og prosessoren, vil jeg påpeke at den blir ganske varm med stock-kjøler. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 24. november 2010 Forfatter Del Skrevet 24. november 2010 Så test på det nå. Var sørgelige greier ja. Hmpfr, får blir HAF X, da. Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Jeg må bare legge til at man ikke trenger å klokke for å oppnå 1333mhz eller 1600mhz. Mange minnebrikker har nemlig innebygd minneprofil, hvor man kan stille de opp til å kjøre de aktuelle hastighetene uten at du røre baseclocken eller multiplikatoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå