Gå til innhold

får ikke styrt CPU-vifte på MB! (Asus P6X58D-E)

Archeron

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat bygd nytt system, med Asus P6X58D-E, i7 950 og en Noctua NH-D14 vifte. Etter å ha rotet litt rundt i Fan Xpert og AI Suite, i tillegg til Bios og google, finner jeg ingen måte å regulere CPU-kjølerens RPM på. når jeg velger calibrate i Fan Xpert angis RPM på ca 1350rpm på alle nivåer (20%-100%), såvidt litt variasjon men så langt jeg kan se er dette HELT tilfeldig og innenfor ca 40rpm. jeg får ikke justert ned noe selv om jeg nå har en temp på cpu/mb 32*/31*.

Noctuaen er jo en 3pins uten PWM, men jeg kan ikke skjønne annet enn at et så moderne hovedkort ikke skal støtte nedjustering på volt og ikke bare PWM?? blir litt irritert. bor i ei ettroms-leilighet, og pga dette må maskinen skrues av hver natt, i tillegg til at jeg allerede er lei unødvendig støy.

noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Can I run Noctua fans on 4-pin PWM connectors and use my mainboard’s automatic fan controller?

You can simply connect our fan's 3-pin connector to the 4-pin PWM sockets of today's mainboards so that the fourth pin that transmits the PWM signal is left blank (due to the shape of the connector, there's no danger of reversing polarity). Most current mainboards are capable of controlling fans not only via PWM, but also by adjusting the supplied voltage. In some cases, this may require you to change BIOS options like "Fan Control Mode" from "PWM" to "Voltage" or "Analog". Please consult your mainboard's manual in this regard. However, most current mainboards use an "auto" setting by default that automatically chooses PWM or voltage based regulation according to the connected fan. Automatically controlling the fan speed may not possible on mainboards that pulse the power rather than lowering the fan voltage.

http://www.noctua.at/main.php?show=faqs&step=2&products_id=34&lng=en

Lenke til kommentar

takk for raskt svar, men såvidt mitt trøtte hode skjønner er det jo nettopp dette som er problemstillingen min. jeg har koblet 3-pins Noctua på 4-pins på hovedkortet, og vifta snurrer i vei. den manualen du siterer er jo enig med meg i at "most current mobo's" skal kunne styre vifta både på PWM og volt, og dermed styre Noctua på bare volt. men det er dette valget jeg ikke finner i Bios, og Bios har tydeligvis ikke klart å justere dette selv.

eller misforstår jeg deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...