Gå til innhold

Stasjonær spill-PC til omkring 15 000 NOK (Intel i7, GTX 580)

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er interessert i å kjøpe meg ny PC så snart som mulig, og har lyst på en ganske bra PC som kan kjøre det aller meste av spill på fult, men som også er relativt rask til annet bruk.

Dette er komponentene jeg har planer om å bestille:

Kabinett: Cooler Master HAF X Big Tower Sort

Hovedkort: ASUS Rampage III Extreme, Socket-1366

Skjermkort: ZOTAC GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA

Prosessor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950

Harddisker: Western Digitial Caviar® Green 1,5TB og OCZ 120 GB SSD 2,5" S-ATA II TRIM/GC

Minne: OCZ DDR3 6 GB Gold XTC 1600MHz

PSU: Corsair AX 850W PSU?

DVD-brenner: En eller annen billig som ikke støyer alt for mye (Sony DVD-brenner AD-5260S intern?)

Det jeg i hovedsak lurer på er om noen har noen tips til deler som bør byttes ut, og om dette ellers ser ut som en maskin som vil fylle de kriteriene jeg har satt opp. Jeg vurderer også å kjøpe en corsair AX 1200 PSU istedet for 850, siden jeg har lyst til å kunne utvide med minst et gtx 580 til ved en senere anledning, men det vil jo føre til en ganske betydelig ekstra kostnad. Derfor lurer jeg på hva slags PSU jeg burde gå for. Finnes det noe annet merke som er billigere og holder noe av den samme kvaliteten f.eks.? Holder det med 1000 istedet for 1200 dersom jeg skal utvide med 1 ekstra gtx 580, eller holder det til og med med 850w?

Jeg har forresten aldri bygd en PC før, og det hadde derfor vært greit å få høre meningene til noen som har litt mer peiling enn meg selv. Jeg er redd hovedkortet fort kan bli litt "overkill" da jeg aldri har overklokket eller liknende, men det var en venn av meg som anbefalte det.

Dersom dere mener at det er for krevende å bygge en PC til at jeg bør prøve det ut med et slikt oppsett, så vennligst si ifra.

På forhånd takk for all hjelp!

Endret av lausbaus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ville kansje heller ha kjøpt et 6970 eller 6990 når de kommer.er usikker på når de kommer så kan hende at jeg bare snakker tull :tease: .

kansje hatt en annen ssd en sånn: SanDisk G3 120GB.

har likt kabinett selv syntes det er råbra men du burde kansje bytte det ut med et corsair obsidian 800D eller 700D (billig versjonen av 800D) :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kabinett: Det du har valgt er et av de beste ytelsemessig, selv ble jeg veldig for trøtt av utseendet til HAF, og det ble et mer stilrent kabinett i etterkant.

Hovedkortet: Det du har valgt er nok en del overkill, ville heller sett på Asus P6X58D-E, det har alt du trenger (sli 16x 16x), usb 3.0 og sata3.

Skjermkort: GTX 580 er et godt valgt, du kan jo vente på det nye fra AMD, men jeg mener at Nvidia høyst sannsynlig blir et bedre valg pga en god del mindre problem med drivere. Eventuelt vente med en

Harddisk: Vist du skal ha noen spill på green disken ville ha valgt en annen, som ikke er øko stemplet, f.eks. samsung f3. Av SSDer ville jeg heller sett på Crucial, Intel eller Corsair sine disker.

PSU: Pr. dags dato vil nok en god PSU på 850w holde til 580 i sli.

Resten har jeg ikke noen kommentar på.

Lenke til kommentar

Hmmm blå kopi av maksina mi det der nesten...

(mitt oppsett, veldig likt ditt)

Kabinett: Coolermaster eit eller anna (uvesentlig)

Hovedkort: ASUS Rampage III Extreme, Socket-1366

Skjermkort: Gainward 580 GTX

Prosessor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930 (lett overklokka til 4 ghz)

Harddisker: Intel 160 GB SSD

Minne: 12 gig 1600MHz

PSU: Gammal enermax 1000 w

Kan du å bygge lego kan du å bygge pc.

Hovedkortet kanskje overkill... men det er i allefall stabilt og fint, samme gjelder skjermkortet ditt. Hadde i allefall ikkje putta inni noke AMD i denne pc'n.

Når det gjelder valg av OS så velg Windows 7 64bit.

Om det er Home, Pro eller Ultimate er ikkje så farlig. Du får ta det du trenger. (F.eks Pro og Ultimate kan kobles til domene, Home og Ultimate har mediacenter ting (trur eg da). Remote desktop er det vel kun ultimate og pro som har. Du kan sjå her kva som passer deg best: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

Harddisken din... disse 2 tb diskene er vel ganske prisgunstige også no...

Oppsettet ditt er bra, kunne ha lett ha kjøpt det.

Lenke til kommentar

Hovedkortet: Det du har valgt er nok en del overkill, ville heller sett på Asus P6X58D-E, det har alt du trenger (sli 16x 16x), usb 3.0 og sata3.

Harddisk: Av SSDer ville jeg heller sett på Crucial, Intel eller Corsair sine disker.

PSU: Pr. dags dato vil nok en god PSU på 850w holde til 580 i sli.

Hva om jeg skal ha tri SLI? Vil HK støtte dette? Og hva er det ellers som utgjør forskjellen på de to kortene? Dersom det nesten bare er designet som koster, så tror jeg jeg går for dette kortet istedet.

Har du noen forslag til gode SSDer til omtrent samme pris med nogen lunde samme kapasitet? Har vurdert en x25 fra intel på 80 gig, men den er vel kanskje ikke top notch den heller. En harddisk til PCI-sloten høres jo interessant ut, men dette kan jo bli problematisk dersom jeg vil ha noen andre PCI-kort.

Og angående PSU, jeg er mest interessert i en modulær, men en 1000 W eller 1200W hadde kanskje vært greit så jeg slipper å kjøre PSUen på max. Derfor lurer jeg egenrlig på om det finnes noen billigere alternativer til corsair som er omtrent like gode, eller om det er verdt å betale en del ekstra for en corsair, kontra f.eks. en MIST.

Denne var forøvrig egentlig rettet til alle som leser dette. Nok en gang takk for svar til alle som svarer:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva du skal med 3xSLI er vel heller det store spørsmålet, allerede ved 2 kort i SLI er det en del driverproblem og dårlig støtte i spill, dette blir ikke bedre med 3 kort.

Rampage kortet er noe mer overklokkingsvennlig, blandt annet pga av bedre kjøling på hovedkortet, ellers er det lite som skiller utover bedre støtte for flere kort i sli / crossfire.

Vist du skal ha bortimot det kjappeste av SSD, velger du Cruical pga SATA3 grensesnitt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590488#reviews

Alternativene blir x25 fra intel eller eventuelt corsair force: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601325

Tro det eller ei så har PSU godt av og kjøre så tett opp mot max som mulig pga, energi som ikke blir brukt blir omgjort til varme.

Corsair er som regel best med tanke på effektivitet, støy og garanti. Jeg selv er ikke den mest kresne på PSU, og har vært veldig fornøyd min Chieftec Super-series.

Chieftec Nitro: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601847

Cooler Master: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=497255

Lenke til kommentar
Tro det eller ei så har PSU godt av og kjøre så tett opp mot max som mulig pga, energi som ikke blir brukt blir omgjort til varme.

Tro det eller ei, det er selve komponenente som bestemmer forbruket. Ikke hva psu kan levere. Virkningsgraden som du sikter til varierer fra psu til psu. Noen psu'r har mindre virkningsgrad når de belastes lite mens andre har større. De fleste psu har best virkningsgrad i rundt 50% belastning og dårligs ved <10% og >90%. En sweetspot der minst mulig går til varme er i midten, man må se på datablad for mer spesifikt.

Lenke til kommentar

Synes du har satt opp til å få en kjempemaskin, ettersom den builden du skal gå for er nesten den samme som jeg skal kjøpe neste måned.

Eneste du kan se på er å kjøpe Asus Rampage III Formula, det er en 400kr billigere enn III Extreme, og leverer så og si samme mulighetene bortsett fra bluetooth + litt annet pirk. :) III Extreme er et kort som er laget for extreme overklokkere, og dersom du ikke skal det er det like greit å gå for Formula, som også støtter ganke god klokk. :)

Se forresten etter 3dgameman på www.youtube.com så finner du mye bra info som reviews og unboxing fra ham om alle de nyeste og litt eldre hardwarekomponentene som er på markedet. Dette inkluderer PSU også, men jeg hadde likevel gått for Corsair AX 850W ;)

Husk godt med kjøling i tillegg til det du skal ha, du får mye bedre prestasjonsnivåer med 3rd party kjølere. Spesielt sikter jeg til kjøling av GTX580 siden de er godt kjent for å kunne nå opptil 90 grader. :/ Men så igjen, som oftest mister du warranty når du setter inn egne kjøle-komponenter, så tenk deg godt om før kjøp.

En liste som hjelp om du ønsker (uten kjølerkomponenter):

Cooler Master Silent Pro Gold 1000W

Intel Core i7 950

Asus Rampage III Formula

Corsair Dominator DDR3 1866MHz 6GB

Zotac GeForce GTX580

Corsair SSD Force 120GB

Cooler Master HAF X Big Tower

Samsung DVD±RW

Samlet pris fra www.komplett.no er 15.357,00 kr, uten frakt. Da har du 150W ekstra dersom du er i tvil om du hadde nok med 850W ;)

På dette ville kjølere av CPU, 2-3 ekstra vifter og en VGA kjøler fått deg godt oppi 17 lapper, men det er jo ikke noe i veien for å kjøpe dette etterpå eller etter behov. :)

Selv skal jeg ha Corsair AX 850W, og Corsair SSD Force 60GB istedet, og kombinere dette med 2x Western Digital Black 1T Sata3 disker. :) Og jeg kjøper heller GTX470 fordi skjermkort byttes ut så ofte.. :p Og så kommer Corsair H70, 3 120mm vifter og jeg skal bestille en viftekjøler til skjermkortet fra USA, mest trolig samme som er på GTX470 AMP edition :)

(De skal samt produsere 580 med AMP edition i tillegg, disse kortene koster 2-300 mer enn et stock kort fra Zotec forresten, så send en mail til buttikken du kjøper fra og se om de ikke kan skaffe ;))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...