Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Paragrafer rundt bruk av tvangsmidler?

Jopri

Anbefalte innlegg

Heisann!

Leter etter noen regler rundt bruk av tvangsmidler for sivile, derav håndjern. De fleste sier at ved en sivil arrestasjon med bruk av håndjern skal ikke håndjern tas av mistenkte av andre enn politiet. Problemet er at jeg finner ingen lover på dette.

Har lett rundt, håndjernskurs som f.eks. PATH og ASP sier du underviser i etikk og jus rundt bruk av håndjern, men henviser selvfølgelig ikke til hvile lover og regler de sikter til.

Så er jeg bare dårlig til å lete eller finnes det ingen direkte regler ang dette?

Jopri

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nærmaste eg finner er i Kap 14. Pågripelse og fengsling i straffeprosessloven der paragraf 176 kanskje er den mest aktuelle:

§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.

Mine uthevinger. Så dersom du foretar ein sivil arrest så skal du så raskt som mulig overlevere vedkommande til politiet, men det står ingen detaljar rund korleis dette skal skje.

Så når det gjelder dette med at handjern kun skal takast av av politiet så er vel det meir av praktiske årsakar. For det første så vil det være vanskelig å forsvare at du sjølv tar av handjerna av ein pågrepen person sidan dette kan føre til meir bruk av vold en å berre la vedkommande sitte forsvarlig fastlåst i handjerna. I tillegg har politiet trening i korleis handjern skal fjernast på ein sikker måte.

Ein anna fordel ved at det er politiet som skal fjerne handjerna er at dette vil "tvinge" den som bruker handjern til å også kontakte politiet slik at hendelsen på den måten blir riktig handtert.

Lenke til kommentar

Heisann!

Leter etter noen regler rundt bruk av tvangsmidler for sivile, derav håndjern. De fleste sier at ved en sivil arrestasjon med bruk av håndjern skal ikke håndjern tas av mistenkte av andre enn politiet. Problemet er at jeg finner ingen lover på dette.

Har lett rundt, håndjernskurs som f.eks. PATH og ASP sier du underviser i etikk og jus rundt bruk av håndjern, men henviser selvfølgelig ikke til hvile lover og regler de sikter til.

Så er jeg bare dårlig til å lete eller finnes det ingen direkte regler ang dette?

Jopri

Her er et typisk eksempel på privates overivrige bruk av håndjern. Og som vi ser er det politiet som fjerner dem.

Advarer mot privat bruk av håndjern.

G :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann!

Jopri

Håndjern er ikke et lovregulert tvangsmiddel, og du finner defor ikke noe i lovverket som spesifikt nevner håndjern.

At politiet er de eneste som kan fjerne påsatte håndjern er ikke lovbestemt, men heller interne retningslinjer i forskjellige vaktselskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...