Gå til innhold

Frikort - skatting

Anderspr0

Anbefalte innlegg

Hei! Enkelt og greit, jeg har frikort på 40000. Jeg fikk en lønnsslipp nå å så jeg hadde tjent 39300 (43000 feriegrunnlag), jeg hadde også blitt trukket 1300 i skatt nå (Bryr meg ikke om det, siden jeg fikk dobbellønn ved en feiltakelse ;d)

Hvis jeg nå tjener over frikortet, ca 44000. Må jeg betale X% av 44000? Dvs mange tusener på neste lønn? :thumbdown: Hvor mye er prosenten egentlig? 1%? 7%? 15%? (SOM JEG MÅ SKATTE AV HELE INNTEKTEN)

Endret av Anderspr0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at selv om du blir trukket 50 % i skatt på det som går ut over frikortgrensen, så vil du få det du evt betaler for mye i skatt tilbake ved skatteoppgjøret til neste år. Så med mindre du virkelig har behov for bittelitt ekstra akkurat nå trenger du ikke gjøre noe som helst.

Det vil si du betaler ikke 50 % i skatt egentlig, det er bare et forskuddstrekk, og senere utlignes total forskuddstrekk mot total beregnet skatt du skal betale, og du vil få penger tilbake på skatten, eller restskatt, alt etter hvor vidt det er blitt trukket for mye eller for lite på forhånd.

Om du tjener f.eks. kr 44 000,- (og har ingen andre inntekter eller fradrag for renter på lån e.l.), så skal du betale skatt(eller dvs trygdeavgift) på kr 1100,- (bruk skattekalkulator som f.eks. http://www.dn.no/kalkulator/article1761539.ece for å finne ut hva du skal betale i skatt).

Om du, la oss si er blitt trukket 50 % skatt for 4000 ekstra som er utover frikortgrensa, altså 2000 kr i forskuddstrekk, så skal du altså få tilbake 900 kr pluss renter ved skatteoppgjøret neste år.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...