24erBest Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Hei! Hva er forskjellen på å finne sannsynligheten for to seksere og høyst to seksere? Vet hvordan jeg finner to seksere, av f.eks 8 terninger: 8C2*(1/6)^2*(5/6)^6 Men, hvordan skal jeg løse høyst to seksere? Trenger svar innen dagen! Vis helst hvordan dere ville løst stykket, på den måten jeg har vist her. Tusen takk for all hjelp! Endret 23. november 2010 av 24erBest Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 I høyst to seksere er det flere utfall. Du har ingen seksere, én sekser og to seksere. For å regne ut sannsynligheten for høyst to seksere vil du da altså først regne ut sannsynligheten for ingen seksere, én sekser, to seksere og så pluss disse sammen. I minst to seksere er det også flere utfall. Det er to seksere, tre seksere, fire seksere, fem seksere osv. avhengig av hvor mange terninger du triller. Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 I høyst to seksere er det flere utfall. Du har ingen seksere, én sekser og to seksere. For å regne ut sannsynligheten for høyst to seksere vil du da altså først regne ut sannsynligheten for ingen seksere, én sekser, to seksere og så pluss disse sammen. I minst to seksere er det også flere utfall. Det er to seksere, tre seksere, fire seksere, fem seksere osv. avhengig av hvor mange terninger du triller. Ok, tusen takk! Men, jeg skjønner ikke hvordan stykke blir da.. (1/6)+(2/6)+(0/6 eller..5/6) blir jo feil... Kan du vise? Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Hvor mange terninger kaster du? Det er litt avgjørende her. Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Hvor mange terninger kaster du? Det er litt avgjørende her. 8 terninger Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Bruk binomisk sannsynlighet for ingen terninger, én terning og to terninger. Pluss de sammen, og du bør ha svaret ditt. Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Bruker dere wxMaxima? Anbefaler deg å laste ned det programmet, utrolig nyttig til veldig mange forskjellige ting. Det har en funksjon som veldig lett lar deg regne ut høyst/minst-antall-oppgaver som du spør om her. Etter hvert blir det "umulig" å regne det ut for hånd, ettersom tallene kan bli store. Prøv å få tid til å regne ut minst 50 av et eller annet på tentamen f.eks. Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Bruk binomisk sannsynlighet for ingen terninger, én terning og to terninger. Pluss de sammen, og du bør ha svaret ditt. Jeg har prøvd, men det blir feil svar. Kan ikke du vise hele utrykket ditt hvordan du ville gjort det, for jeg får feil svar. Ok, takk for tipset Constanse:D Nei, jeg bruker det ikke Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Jeg trenger et svar innen dagen, det er veldig viktig. Nypis kan du vise? Jeg får ikke riktig svar. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Dett er IKKE måten å skrive det på en prøve, men kalkulatorkommandoen. Jeg går utifra du vet hvordan du setter det opp? 8nCr1*1/6*5/6^7=0,37 Dette er sannsynligheten for å få én sekser. Så regner du ut de andre og plusser sammen. Går du R1 eller 1T? Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Dett er IKKE måten å skrive det på en prøve, men kalkulatorkommandoen. Jeg går utifra du vet hvordan du setter det opp? 8nCr1*1/6*5/6^7=0,37 Dette er sannsynligheten for å få én sekser. Så regner du ut de andre og plusser sammen. Går du R1 eller 1T? Edit: Jo, skjønte det nå! Det ble riktig! Tusen takk! Jeg har et lite spm til.. Når jeg skal finne nøyaktig to seksere, hvorfor bruker man ikke nCr da? Og hva menes med nøyaktig? At du skal kun få 2 seksere, uansett og ikke tenke på det andre du kan få? Skal jeg ta 0,37 + (1/6)^2 + (1/6)*(5/6) + (5/6)^2 ? Det blir feil. Jeg får nesten riktig hvis jeg ikke plusser med 0,37. Da fikk jeg 0,8611 (86,1%) men svaret er 0,865 (86,5%). Jeg gikk i 1T. Endret 23. november 2010 av 24erBest Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Du vil bruke binomisk sannsynlighet da også. Nøyaktig menes at du skal få akkurat det antallet, ikke mer eller mindre. Privatisteksamen i morgen? Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Du vil bruke binomisk sannsynlighet da også. Nøyaktig menes at du skal få akkurat det antallet, ikke mer eller mindre. Privatisteksamen i morgen? Ok, takk. Men et eksempel i boken som spør om det, ganger bare, og ganger ikke med nCr.. Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan bruke nCr der. Her er eksempelet: nøyaktig 2 seksere , du skal trille en terning 5 ganger, slik skriv de det: (1/6)^2 * (5/6)^3 Her har jeg lyst å gange med 5C2, men det skal jeg visst ikke?.. :S Også en sekser er jo 1/6, men fremst i boken bruker de noen ganger 6/6, hvorfor ? Hva betyr 6/6? Dette er forvirrende.. Ja, men ikke som privatist, som elev. Jeg var syk i vår. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 I det eksempelet som du påstår kommer fra boken, regner de ut sannsynligheten for først en sekser, så en sekser og så tre andre tall. Det er flere kombinasjoner. 6,x,x,x,6 osv. I boken regner de kun ut kombinasjonen for 6,6,x,x,x. Hvilket kapittel er det? Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 I det eksempelet som du påstår kommer fra boken, regner de ut sannsynligheten for først en sekser, så en sekser og så tre andre tall. Det er flere kombinasjoner. 6,x,x,x,6 osv. I boken regner de kun ut kombinasjonen for 6,6,x,x,x. Hvilket kapittel er det? 4.8 Men en sekser er jo 1/6, men fremst i boken bruker de noen ganger 6/6, hvorfor ? Hva betyr 6/6? Dette er forvirrende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå