danfredr Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Hei. Jeg skal formatere hardiskene og ligge in linux men Vilken linux versjon er best? Mandrake har kul design. RedHat ser lettere ut Finnes det flere Linux versjoner en Mandrake og RedHat ? Er det sant at jeg får dobbel fps på spillene i Linux ? er det mulig å spille windows spill i linux med WINE ? Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Hva slags maskin har du? Ikke alle maskiner er raske nok til å kjøre en windowmanager (gjelder mest eldre maskiner under 133MHz osv;) ) men det går sikkert, iom at du nevner spill tror jeg du har en helt grei maskin. Du får neppe dobbel FPS i spill under linux, men noen spill har vist seg å like seg bedre under linux etter det jeg har forstått. Når jeg gjelder "beste" linux må du velge det du har behov for. Redhat og Mandrake er vel samme sak?! Begge er glimrende distroer for nybegynnere! Lykke til Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Hei. Jeg skal formatere hardiskene og ligge in linux men Vilken linux versjon er best? Mandrake har kul design. RedHat ser lettere ut Finnes det flere Linux versjoner en Mandrake og RedHat ? Er det sant at jeg får dobbel fps på spillene i Linux ? er det mulig å spille windows spill i linux med WINE ? Mandrake er en veldig god distrubsjon; velpolert, fint programvareutvalg (da tenker jeg på det som følger med distroen) og brukervennlig. Red Hat er veldig kjent, og det finnes derfor mye dokumentasjon som er spesifikk for denne distrubsjonen (men Mandrake er "store" de òg). Hvilken distrubsjon som er "best" avhenger av behov og smak. Derfor er det ikke noe "fasitsvar" på det du spør om (med mindre du spesifiserer nøyaktig hva du forventer). Det finnes utallige linux-distrubsjoner (Linux er egentlig bare navnet på kjernen, plusser man på alle de hundretals programmene som er nødvendig så utgjør det en distrubsjon): PeanutLinux, Gentoo, SuSE (bare spør MarcelSB hvor god denne distrubsjonen er ;-) ), Debian, Mandrake, Slackware, DamnSmallLinux, Werewolf, Red Hat, Red Flag, TurboLinux...... Jeg må nok desverre avlive myten om at du får så mye høyere FPS på spill man kjører i Linux. Det er mange faktorer som spiller inn her: Driverne (de er ikke alltid så bra i Linux, da de ofte blir nedprioritert av produsentene), opsett (Specs på PCen, kjerne, hvor mange tjenester man kjører i bakgrunnen) og om det er et "native" Linuxspill du kjører, om den kjøres i en emulator eller i et "windowshermerprogram" (det var vel et nytt uttrykk) som WINE (som ikke er en emulator ;-) ). Når vi likevel er inne på WINE: WINE har som foremål å kjøre win32-applikasjoner i Linux, ved å "avskjære" kallene programmet gjør til Windows-kjernen, DirectX, biblioteker (dll) osv. En del programmer (inkl. spill) kan kjøres i WINE. Datterprosjektet til WINE er WINEX, som skal være mer rettet mot å kjøre spill. WINEX skal ifølge myten ha bedre støtte for DirectX "emulering", noe som er essensielt med tanke på funksjoner som vertex- og pixelshading (man kan "abbonere" på oppdateringer av grafikkbibliotekene). I tillegg støtter WINEX kopibeskyttelse bedre.... Vi vet vel hvordan vi fixer det :-D (en liten tur på nett for å skaffe en liten sukyldig crack)? WINE kan settes opp til å "låne" windows-filene fra en eksisterende partisjon. Da bruker WINE de "originale" dll-filene istedenfor "kopiene" som tilhører WINE. I tillegg så kan du kjøre spillet/programmet fra en Windows-partisjon. Alternativt kan du være helt uavhengig av Windows, slik at WINE setter opp et miljø som får programmet til å tro at det kjøres fra/installeres et windows-miljø (med tilhørende c: osv. ,som kjent ikke finnes i Linux). Jeg anbefaler uansett at du leser litt Linux-teori før du begynner. Ikke bare er det nyttig, men da får du vite hvordan alt fungerer fra "bunnen". Lenke til kommentar
angelique__ Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Hei. Jeg skal formatere hardiskene og ligge in linux men Vilken linux versjon er best? Mandrake har kul design. RedHat ser lettere ut Finnes det flere Linux versjoner en Mandrake og RedHat ? Er det sant at jeg får dobbel fps på spillene i Linux ? er det mulig å spille windows spill i linux med WINE ? Redhat er ikke lettere enn mandrake eller SuSe for den saks skyld. Det finnes mange forskjellige distroer , sjekk www.linuxiso.org der finner du dem . når det gjelder dobbelt fps i linux så vet jeg ikke , men tviler litt på det (er ingen hardcore gamer). Ja det er mulig å spille windows spill ved hjelp av enten wine eller wineX. Jeg vil råde deg til å starte med enten Mandrake eller SuSe , MarcelSB har skrevet en fin installeringsguide til SuSe her : http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...0a19103d4edb93d Når det gjelder dette med hvilken som er best så er det smak og behag. Noen mener slackware er best , andre gentoo osv, det som er viktigst er hva du liker best. Slackware , Gentoo , Mandrake , SuSe , Redhat osv. det har ikke noe å si hvilken du velger for du blir nok fornøyd uansett, men du må nok regne med å finne frem TFM og lese litt. :wink: lykke til Lenke til kommentar
termos Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 qlt Moderatoradvarsel: Termos har fått ein advarsel frå oss pga. sin oppførsel i denne tråden. Han posta mange spampostar etter kvarandre, som eg no har sletta. - Vegard a.k.a. KiloGram Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 qlt? Moderatoradvarsel: Hanscats har vorte utestengt pga. sin oppførsel i denne tråden (mange spampostar etter kvarandre som eg no har sletta), samt at han hadde ein advarsel frå før. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Hallo! Vær så snill, skjerp dere! For å klare opp litt: - "Linux" er egentlig bare navnet på kjerna (det viktigste programmet i et operativsystem, tar hånd om alt input/output til maskinvaren din) - Når de sier at "hoho, 2.2.25 er den desidert beste linuxen" mener de versjonsnummeret på kjerna. For å finne de nyeste kjerneversjonene går du på denne sida :wink: - Distribusjoner, bedre kjent som distroer er samlinger med linuxkjerna og en rekke andre programmer som gjør at det fugnerer som en helhet. Sjekk ut Distrowatch for en oversikt over alle distribusjonene .- SuSE 8.2 og Mandrake 9.1 er etter min mening de beste distroene hvorav SuSE er min personlige favoritt. Hovedgrunnen til dette er at de setter opp all hardware og konfigurasjon for deg slik at du slipper å knote for å få ting til å fungere. - RedHat er den største distroen, men etter min mening er det langt fra den beste. Grunnen til dette er at RedHat generelt er treigere enn de andre og at ikke like mye konfigurasjon settes opp for deg (mere knoting for å få ting til å virke) Uansett er det viktig å huske på at linux er totalt annerledes i forhold til win og at du ikke kan regne med å kunne linux bare fordi du kan win. Denne guiden er veldig gpd for nybegynnere MarcelSB Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Marcel: Du er klar over at RedHat aldri har vært interesert i desktopmarkedet, men konsentrerer seg om servermarkedet? Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 :o Nei det var jeg ikke klar over... Syns ikke den er en spesielt god distribusjon uansett MarcelSB Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Marcel: Du er klar over at RedHat aldri har vært interesert i desktopmarkedet, men konsentrerer seg om servermarkedet? Er vel dessverre ikke så mye penger å hente på desktopmarkedet Mandrake går jo konk annenhver måned Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 De gir jo god support og skreddersydde produkter til de som betaler for det. Det er dessuten RedHat som har laget en god del aplikasjoner som SuSE etc bruker. Dessuten spyr de ut patcher til forskjellige programmer. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Nja, det bedrer deg for mandrake for tida. Se bare her :wink: SuSE går med overskudd på dektopversjonene sine MarcelSB Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Grunnen til at SuSE går i overskudd er jo for de massive kontraktene de har klart å karre i land. De får neppe slike kontrakter hvert eneste år fremover. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Det er riktig. De har jo fått en kjempekontrakt med München Men så lenge Tyskland fortsetter å tenke framover og gå over til linux så kommer nok SuSE til å klare seg bra MarcelSB Lenke til kommentar
elf2040 Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Tror ikke redhat er noe lettere en mandrake. Vil anbefale mandrake til alle nybegynnere. Det er smooth overgang fra windows (noen liker det, andre ikke). Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå