hacek Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Hei, har bestemt meg etter mye søking og lesning for å kjøpe 2 Crucial C300 128GB SSD enheter og sette i RAID0 på et kontroller kort med SATA 6GB/s støtte. Slik jeg har forstått det for å få maks ytelse, trenger man Intel raid drivere (ICHR10). Hovedkortet mitt er et ASUS P6T deluxe V2. Det jeg lurer på er hvilke kontroller kort jeg burde skaffe som ikke vil "bottlenecke" diskene i RAID0. Det må så vidt jeg skjønner også kunne bruke Intel RAID drivere. Om noen har noen tips til meg her blir jeg super happy Edit: For å legge ved en av resultatene jeg har sett av et C300 RAID0 setup er det en link her: http://hardforum.com/showthread.php?t=1562258 Endret 22. november 2010 av hacek Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Hovedkortet ditt har ICHR10. så du trenger ingen kontroller til desse. Alt oppsett gjerest ved å sette portene til raid i bios (og noken som ikkje er raid til lagring) og sette opp raid i raidbios på hovedkort Lenke til kommentar
hacek Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Ok, så jeg skjønner det da slik at et kontroller kort med RAID på er unødvendig da jeg vil foretrekke å bruke HKet sin RAID driver uansett. Men vil ICHR10 på et P6T deluxe v2 klare å få max ytelse ut av 2x C300 i RAID0 på et SATA 6GB/s kort? Noe som ser greit ut i mine øyne nå er HighPoint RocketRAID 620 2P SATA III Men så bruke Intel raid kontrolleren fra HK isteden. Ville dette fungert? Og uhm, dumt spørsmål til slutt: Passer det nevte kortet der på PCIe x4 slotten øverst på P6T Deluxe v2 HKet? Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 I følge "nerdene"(guruene) her på forumet klarer ICHR10 og SB850 3-4 stk c300 disker (64gb) men diskene har samme read så rekner med att du skal klare 3-4 stk Men med to stk skal du har GOD margin! Du vil få best ytelse med ICHR10, du må opp i ein kontroller til ca 4000kr får å få betre ytelse. Pci-e x1 passer i alle pci-e porter helt opp til x16 Så ja den passer Sjølv har eg bestilt 3 stk c300 64gb som skal i raid 0 på SB850, dvs nyeste softbrige amd har. Og dette får gode resultater, men ICHR10 er en del betre. Så kjør på med raid fra hovedkort Lenke til kommentar
hacek Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Ok godt å høre! da kjøper 2x C300 128GB disker og et SATA 6GB/s kontroller kort og kjører det på HKets ICHR10. Takk skal du ha for svar! Lenke til kommentar
SuperRipper Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Ok godt å høre! da kjøper 2x C300 128GB disker og et SATA 6GB/s kontroller kort og kjører det på HKets ICHR10. Takk skal du ha for svar! ICH10R er hovedkortets satakontroller. Du vil ikke trenge å kjøpe en ekstra kontroller. Du kobler SSDene direkte i hovedkortets sataporter. Endret 22. november 2010 av SuperRipper Lenke til kommentar
hacek Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Men siden hovedkortet ikke har 6GB/s porter, vil man ikke kunne få raskere ytelse om man kjører de igjennom et kontroller kort? Eller er jeg helt på villspor der? Lenke til kommentar
SuperRipper Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Det stemmer, men 500MB/s sekvensiell leseytelse burde vel være greit nok? Du "mister" kun 100MB/s over det 3Gb/s klarer å levere. Lenke til kommentar
hacek Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Ja ok. Men det er en grei investering for meg nå det. Har egentlig booka alle SATA portene på HKet mitt med lagrings disker så er interessert i et kontroller kort for et par flere innganger uansett. Og om jeg da kjøper et slikt HIghPoint kort er det ikke mer en ca 500 kroner for de ekstra 100MB/s, noe som ikke er så gale! Lenke til kommentar
SuperRipper Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Du kan jo ta en titt på denne posten av Anvil: 640 utgaven av kortet skal fungere mye bedre, det koster da også mye mer. 620 er PCIe 1x 640 er PCIe 4x Hold dere til ICH inntil det kommer noe bedre, skal man ha noe som duger til 6Gb/s i dag koster det minst 3-4000,- hvis man skal boote fra kontrolleren. (LSI 9260) Hvis man ikke trenger boot holder det med en LSI 9211 med SSD'ene i pass-through. For å få noe som er "bedre" enn 9260 kan man gange prisen med 2-3. (Areca 1880) Jeg tar et lite forbehold om bedre fordi 1880 ikke nødvendigvis vil være bedre enn 9260 på alle punkter, generelt sett er den det. For at 1880 skal yte max må man ha 4GB cache modulen til vel 2.000,- og for å kunne installere den må man ha 12 porteren eller mer. (heller ikke LP utgaven tar ekstra minne modul) Endret 22. november 2010 av SuperRipper Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Du kan bruke den kontrolleren til noen andre enheter hvis ICH portene er fylt opp. C300 i raid vil være raskere på ICH (onboard kontrolleren) enn den kontrolleren selv om ICH ikke gir deg 6Gb/s porter. Lenke til kommentar
hacek Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Ok endte opp med å kjøpe 2x C300 128GB SSDer jeg putter i RAID0 rett på HKet, så fjærner jeg 2 andre HDDer isteden Takk for hjelpen alle sammen! Lenke til kommentar
Trondor Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Heisann! Har selv hatt C300 128GB siden den kom ut, og er strålende fornøyd! Vurderte selv å sette den opp i RAID, men pga. at man mister TRIM support i RAID, så har jeg via internett lest at ytelsen "dropper" stort rimelig fort. (kommer jo an på hvor fulle de blir). Da har jeg heller trua på disker som har garbage controll, hvis de settes i RAID. Drømmen nå er OCZ IBIS disker. Men koster "litt" da. mvh Trond Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Heisann! Har selv hatt C300 128GB siden den kom ut, og er strålende fornøyd! Vurderte selv å sette den opp i RAID, men pga. at man mister TRIM support i RAID, så har jeg via internett lest at ytelsen "dropper" stort rimelig fort. (kommer jo an på hvor fulle de blir). Da har jeg heller trua på disker som har garbage controll, hvis de settes i RAID. Drømmen nå er OCZ IBIS disker. Men koster "litt" da. mvh Trond Lese vi internett er ofte like dårlig som å lese mellom linjene Jeg har kjørt Crucial c300 i raid siden c300 kom ut, og ytelsen har ikkje falt nevneverdig. C300 degraderer seg svært lite selv uten TRIM Lenke til kommentar
Trondor Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Heisann! Har selv hatt C300 128GB siden den kom ut, og er strålende fornøyd! Vurderte selv å sette den opp i RAID, men pga. at man mister TRIM support i RAID, så har jeg via internett lest at ytelsen "dropper" stort rimelig fort. (kommer jo an på hvor fulle de blir). Da har jeg heller trua på disker som har garbage controll, hvis de settes i RAID. Drømmen nå er OCZ IBIS disker. Men koster "litt" da. mvh Trond Lese vi internett er ofte like dårlig som å lese mellom linjene Jeg har kjørt Crucial c300 i raid siden c300 kom ut, og ytelsen har ikkje falt nevneverdig. C300 degraderer seg svært lite selv uten TRIM JAJA Bare mobb du!! her er linken btw http://www.forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/Raid-0-with-2-x-Crucial-RealSSD-C300-256GB-bad-performance/td-p/15405 edit: ser nå at han har fått opp farten på RAIDEN så jeg tar av meg hatten og går stille mot havet.... Endret 23. november 2010 av Trondor Lenke til kommentar
Anv Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 JAJA Bare mobb du!! her er linken btw http://www.forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/Raid-0-with-2-x-Crucial-RealSSD-C300-256GB-bad-performance/td-p/15405 edit: ser nå at han har fått opp farten på RAIDEN så jeg tar av meg hatten og går stille mot havet.... Hvis du leser teksten så er ikke problemet TRIM i raid men TrueCrypt. Det kan sikkert fremprovoseres slow downs på C300 også men det skal svært mye til, jeg har ikke klart det enda. Lenke til kommentar
Trondor Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 JAJA Bare mobb du!! her er linken btw http://www.forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/Raid-0-with-2-x-Crucial-RealSSD-C300-256GB-bad-performance/td-p/15405 edit: ser nå at han har fått opp farten på RAIDEN så jeg tar av meg hatten og går stille mot havet.... Hvis du leser teksten så er ikke problemet TRIM i raid men TrueCrypt. Det kan sikkert fremprovoseres slow downs på C300 også men det skal svært mye til, jeg har ikke klart det enda. Jada. Har jo tatt av meg hatten.. Ikke skyt de som ligger nede da. snufs Lenke til kommentar
Anv Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Det var ikke noe skudd, bare for å opplyse eventuelt andre om årsaken til "problemet" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå