Gå til innhold

Starter på 5x5 neste uke, nybeggynner!

Brad

Anbefalte innlegg

Hei. Etter litt uorganisert trening har jeg nå bestemt meg for å trene mer seriøst.

Er 180 cm lang og 65 kg. Så ganske tynn er jeg. Har lest litt og ser at 5x5 er programmet for meg. Tenker å følge denne: http://www.iform.no/pub/art.php?id=3

Ser det greit ut? Har tenkt å følge det punktelig.

Så har jeg noen spørsmål.

I ukedagene får jeg 7 - 9 timer søvn, mens i helgene er jeg ofte veldig seint oppe (2-5 tiden) og sover til 1-2 tiden. Er dette et stort problem? Er jeg nødt til å legge om?

Går Studiespesialiserende med Toppidrett (4 timer fotball i uken, 2 timer Onsdag og 2 timer Fredag.) er dette negativt for programmet?

I helgene spiser jeg og drikker veldig masse usunt (Junkfood og Cola), er dette dårlig? Har jo tenkt å legge på meg så mye som mulig. Kan hvertfall gå opp 15 kg.

Har regnet at jeg skal få i meg ca. 230 g proteiner hver dag. Hvordan skal jeg klare det? Må vell gå til innkjøp i proteinpulver, selvom budsjettet er lavt. Noen spesielle ting som har mye proteiner i?

Det var det, kommer sikkert med noen flere spørsmål etterhvert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

programmet er bra, 7-9 timer søvn er bra. I helga er det vel ikke så mye og si, men pass på og ikke legger deg altfor sent! og det går greit med dritt mat i helga, men for all del hold deg langt unna alkohol.

ellers spis masse, drikk mye h-melk, og du kan begynne med og spise havregryn hver frokost. eller spis kjøtt,fisk,grove ting,gainer/proteinpulver,frukt,egg OSV, mye godt og sunt og bra du kan spise. Bare spis masse så går du nok opp en del i vekt fort :D har selv gått opp 23kg på kort tid. lykke til :)

Lenke til kommentar

Stringlifts er et program å anbefale. Sjekk 2-splitten de har. Funker knall.. :)

Halve poenget med stronglifts 5x5 er at du skal kunne bygge og bli sterk uten tusenvis av isolasjonsøvelser ala bicepscursl, situps og sånn ;)

Legg opp gode rutiner i hverdagene, få i deg riktig og mye mat med mte proteiner. Det er der viktigeste imo.

Da har du råd til å "belønne" deg selv med litt drit i helgene hvis du er flink i hverdagene. Og søvn er undervurdert! :)

Lenke til kommentar

230g protein per dag? Det var kanskje litt overkill, eller?

programmet er bra, 7-9 timer søvn er bra. I helga er det vel ikke så mye og si, men pass på og ikke legger deg altfor sent! og det går greit med dritt mat i helga, men for all del hold deg langt unna alkohol.

Hvorfor det?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Det herper restitusjonen og inneholder masse tomme kcal. Men for all del, man lever bare en gang!

Enig, også huske på at det er en stor forskjell mellom å ta 3-4 øl, og en halvliter vodka. Litt alkohol behøver ikke ha så mye å si, en grunnregel er å ikke trene 24t før/etter alkoholdrikking...

Lenke til kommentar

egentlig ser jeg ingen positive sider med alkohol, ser bare negative og ser dermed ikke grunnen til og drikke. Og jeg hører folk klager, var full i går så tar det rolig på trening eller noe. Drikk heller brus eller noe godt da må vel ikke være alkohol?. Og de fleste drikker bare for og drikke, noe som også ikke er noe vits.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Alkohol er gift. Det er nesten litt synd at det smaker så godt. De fleste som drikker, drikker vel for å ha det koselig i sosialt lag. Det går fint an uten òg, selvfølgelig.

Poenget mitt er at det ikke sender progresjonen din til helvete om du tar deg en tur på byen i ny og ne.

Lenke til kommentar

Men kan noen finne det "orginale" 5x5 programmet?

Er det stor sjans for å få skader når man tar markløft? Må vell ha god teknikk?

Og trenger litt hjelp til å sette opp måltid gjennom dagen.

Trenger 230g protein hver dag. Må vell gå til innkjøp av proteinpulver.

Hva er det billigste alternativet? Har ikke råd til noe særlig.

Sånn her er måltidene mine pr. dags dato.

Morgen kl 6.30 : 2 brødskiver, 2 glass melk, 1 spiseskje oliven olje.

Lunsj kl 12.00 : 2 brødskiver, 1 bolle, sjokolademelk

Middag kl 17.00 : Hva mamma lager. Vanlig norsk mat (kjøttkaker, fiskeboller, pytt i panne, pølser og potetmos)

Kveldsmat 22.00 : 2 brødskiver med speilegg, og 1 liter melk.

Ser dette greit ut, eller er det altfor lite?

Lenke til kommentar

Det "originale" så vel noe slik ut:

A:

Squats 5x5

Benchpress 5x5

Power cleans 5x5

Dips

B:

Squats 5x5

Shoulder press 5x5

Deadlift 1x5

Pull-ups

Det er en fare for å få skader når du trener med vekter. Den faren minimerer du mest mulig ved å trene med GOD teknikk. Få noen til å lære deg, eller eventuelt noen til å se over teknikken din.

Kan du svare på hvorfor i all verden du trenger 230g proteiner per dag? Jeg tror du fint kan klare deg med rundt 130g hver dag. Hvorfor skal du absolutt ha mer?

Kutt ned på brødskivene. Spis mer protein à la cottage cheese, tunfisk, egg, o.l. Ellers ser det helt greit ut.

Lenke til kommentar

Det "originale" så vel noe slik ut:

A:

Squats 5x5

Benchpress 5x5

Power cleans 5x5

Dips

B:

Squats 5x5

Shoulder press 5x5

Deadlift 1x5

Pull-ups

Det er en fare for å få skader når du trener med vekter. Den faren minimerer du mest mulig ved å trene med GOD teknikk. Få noen til å lære deg, eller eventuelt noen til å se over teknikken din.

Kan du svare på hvorfor i all verden du trenger 230g proteiner per dag? Jeg tror du fint kan klare deg med rundt 130g hver dag. Hvorfor skal du absolutt ha mer?

Kutt ned på brødskivene. Spis mer protein à la cottage cheese, tunfisk, egg, o.l. Ellers ser det helt greit ut.

"Spis 3-3.5 g protein per kg kroppsvekt hver dag, sov 9 timer per natt, få i deg minst 3-4 spiseskjeer med linfrøolje per dag, spis 1 g raske karbohydrater pluss 0.5g protein per kg kroppsvekt umiddelbart etter hver treningsøkt, og da vil du på dette programmet se veldig dramatiske resultater både i masse og styrke på de 10 ukene du skal følge det."

Er her jeg har det i fra. Men det holder altså med rundt 130g hver dag da?

Det ble en del lettere!

Burde jeg kjøpe meg en weight gainer eller whey protein?

Hvor mange uker går det før jeg ser forbedringer? Er det et 3 eller 4 dagersprogram?

Kan man få samme resultat ved å gjøre det 3 ganger i uken?

Lenke til kommentar

"Spis 3-3.5 g protein per kg kroppsvekt hver dag, sov 9 timer per natt, få i deg minst 3-4 spiseskjeer med linfrøolje per dag, spis 1 g raske karbohydrater pluss 0.5g protein per kg kroppsvekt umiddelbart etter hver treningsøkt, og da vil du på dette programmet se veldig dramatiske resultater både i masse og styrke på de 10 ukene du skal følge det."

Er her jeg har det i fra. Men det holder altså med rundt 130g hver dag da?

Det ble en del lettere!

Burde jeg kjøpe meg en weight gainer eller whey protein?

Hvor mange uker går det før jeg ser forbedringer? Er det et 3 eller 4 dagersprogram?

Kan man få samme resultat ved å gjøre det 3 ganger i uken?

Det var jo nesten overdrevet på alle mulige punkt. Du trenger ikke mer enn 2g per kroppsvekt, 8 timer søvn eller linfrøolje hver dag. Linfrøoljen er muligens bare for å sikre et kalorioverskudd? Hvis så kan jeg se poenget. Etter trening mener jeg fast bestemt at det holder med en banan pluss noen glass melk. Om du ikke bruker proteintilskudd, da. Det går fint uten.

Noen gainer tror jeg ikke du trenger, og det går fint an å få i seg nok protein gjennom kosten. Men for all del, whatever suits ya!

For øvrig kan du jo prøve å drikke 1-2 liter helmelk hver dag, om du tenker å øke i vekt.

Hold deg til, eller i det minste prøv, SL5x5 først. Jeg, samt flere andre her inne, har kun lovord å si om programmet.

Hovedsaklig er det vel ment at du skal trene styrke 3 ganger i uken. Du begynner med A, så trener du B, så A. Neste uke begynner du på B, så A, så B, osv. Skjønner? Det er gunstig å ha litt restitusjon mellom øktene.

Forbedringer i form av endring i styrke, eller utseendemessig? Starter du med stang? Jeg har trent SL5x5 i snart en måned, og jeg merker allerede jevn fremgang. Uansett er det ikke noe som skjer over natten. Vedholdenhet er nøkkelordet!

Kjempegodt å se at flere sprer denne!

Gode linker spres med glede.

Lenke til kommentar

Drikk heller brus eller noe godt da må vel ikke være alkohol?. Og de fleste drikker bare for og drikke, noe som også ikke er noe vits.

Hvor har du det fra? Vet ikke hvordan dere der borte drikker, men her drikker vi for å få opp stemningen og fordi det er gøy å være brisen/full i ny og ne..

Ikke fordi det er så forbanna godt.

Kan jeg spørre dere hvor gammel dere er?

Hold dere unna alkohol hvis dere vil, det er bare fint. Men ikke påstå ting som ikke er sant.. :)

Det er ikke det samme å ta seg en tur ut på fest eller byn etter å ha drukket brus fremfor alkohol. Kan sikkert gå det også, men.. eh.. Så lenge man dikker med måte, så kan det være forbanna mye gøyere med alkohol inni bildet.

Hvis folk føler at jeg oppfordrer andre til å drikke, så nei.. Sier det fordi man ikke trenger å komme med unødvendige påstander om andre folk osv bare for å få frem sitt eget poeng og sin egen mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...