Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sprøyte-dag.


Gjest Hjelp!

Anbefalte innlegg

I morgen skal jeg ta sprøyte. Det liker jeg ikke.

 

Ja, jeg er en gutt på 15 år. Men når Helsesøster kommer og sier at jeg skal ta sprøyter så er jeg ikke 15 år lenger. Da er jeg nok mentalt psykisk 5 år. Jeg er så redd for sprøyter. Og dette er en jeg må ta. Jeg kan ikke bli dratt inn etter ørene eller hyle og skrike på vei inn døra. Jeg må ha noen råd til hvordan jeg skal takle dette :-(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare å gjøre det, bare tenk at du ikke har noe valg.

 

Ellers, kommer sikkert mange å sier at "men du kjenner det ikke" osv, vel, enkelte sprøyter er slik, men ofte stikkes dem langt inn og svir en god del, og den holdes inne så lenge at det er en liten svak "torturperiode".

 

Men lykke til uansett.

Lenke til kommentar

For meg er det å ta en sprøyte like lett som å gå på butikken og handle brød. Bare tenk at det eneste som hindrer deg fra å ha det sånn også, er det psykiske. Slapp av så går det fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må, og jeg vil. Men jeg vil samtidig ikke fordi det gjør vondt.

 

Men jeg skal. Så jeg må ha hjelp til hvordan det ikke påvirker neste dag. Skrev feil, det er på Onsdag etter storefri. Som da vil si at det er en og en halv dag med u-konsentrert arbeid og dårlig humør... :-(

Lenke til kommentar

sprøytene er ofte svært smertefulle, ofte er dem ganske tykke slik at helsesøstra må presse ganske hardt for å få den inn, når den er inne dyttes sprøyten frem og tilbake litt for å tja, jeg vet ikke hvorfor, så sprøytes det ofte inn noe i blordårene (om hun faktisk treffer på første forsøk), etterpå trekker hun blod inn i åren og sprøyter det så inn i kroppen igjen, det er dette jeg syns jeg det mest smerkefulle.

 

Ofte er det gjerne en lærer eller noe som hjelper til med å ta sprøyter på elever, blir vel gjerne litt hardhendt og unøyaktig.

 

grunnen til at sprøytene er så tykke som dem er er for at dem ikke skal brekke når dem presses hardt inn i armen, samt at det skal være plass til å suge og sprute veske med høyt trykk i midten.

Endret av Dj_Evelen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere skremmer meg og fristelsen for å rapportere for spam er der.

Faktumet er vell at det ikke finnes noe fasit svar på spørsmålet ditt, du har en sprøytefobi, på samme måte som araknofobi eller andre ting.

 

Muligens (selv)hypnose kunne hjelpe deg komme deg over fobien, til en viss grad, ellers vet jeg ikke hva du skal gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...