Gå til innhold

Oppfyller Annica Dahlstrøm, Poppers krav til vitenskaplighet?

Anbefalte innlegg

Holder for tiden på med en oppgave som omhandler moderne vitenskapsteori. Kommer ingen vei med siste delen av oppgaven, hvor jeg må drøfte hvorvidt den type sosiobiologi som annica forfekter oppfyller poppers krav til vitenskaplighet. Håper derfor jeg kan få litt hjelp til å komme i gang med denne delen av oppgaven.

Det er tilsammen 13 sitat fra annica jeg må drøfte, jeg kommer til å nevne to av dem her.

Jeg har forøvrig komt frem til at Annica forfekter den humane sosiobiologien, grunnet evolusjonspsykologien ikke ønsker å bli assosiert med noen av uttalelsene (som omhandler biologiske forskjeller) til annica.

To av de kontroversielle sitatene:

1. Annica mener at IQ-tester er manipulert til kvinners fordel.

Hun hevder at manipuleringen av iq-tester begynte på 1950 tallet, hensikten med manipuleringen av testene var for å skjule det store intelligente skillet mellom menn og kvinner.

2. I følge annica, må mødre være hjemme med barna sine i minst 3 år.

Hvis mødre ikke er hjemme med barna sine i minst 3 år, kan det føre til at de blir alkoholikere, aggressive og narkomane.

Da er det spørsmålet jeg lurer på:

Oppfyller de to nevnte sitatene til Dahlstrøm, Poppers krav til vitenskapelighet?

Hvorfor gjør de/ gjør de ikke det, eventuelt?

Til informasjon skal en vitenskapelig teori kunne falsifiseres i følge popper.

Takker på forhånd for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Annica mener at IQ-tester er manipulert til kvinners fordel.

Hun hevder at manipuleringen av iq-tester begynte på 1950 tallet, hensikten med manipuleringen av testene var for å skjule det store intelligente skillet mellom menn og kvinner.

På samme måte har det blitt tabu å hevde at jøder har høyere IQ enn andre. At folk er forskjellige passer dårlig inn i verdensbildet til sosialister, som jo tror at alle er like. Så hva er løsningen deres når man finner ut at premissene er gale? Jo, de forsøker å manipulere virkeligheten.

Det er mange eksempler på dette, og det skulle ikke forundre meg om du finner nok et eksempel i denne saken.

Endret av debattantesofie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...