Gå til innhold

Forskjell mellom Quad og Dual

corsa91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

1.Jeg lurer på forskjellen mellom Dual og Quad Core.

2.Hva er multicore ?

1. Dual core er 2 kjerner.. Quad er 4 .. ?

2. En Multi-core mikroprosessor er en mikroprosessor som kombinerer to eller flere prosessorer in i en pakke, ofte kun en integrert krets. wikipedia

Lenke til kommentar

Hei

2.Hva er multicore ?

2. En Multi-core mikroprosessor er en mikroprosessor som kombinerer to eller flere prosessorer in i en pakke, ofte kun en integrert krets. wikipedia

Ok men hvorfor er det mange som sier at Quad er dårlig. Er det ikke bedre med flere kjerner?

Lenke til kommentar

Hei

2.Hva er multicore ?

Ok men hvorfor er det mange som sier at Quad er dårlig. Er det ikke bedre med flere kjerner?

Jeg vil tro det er bedre med flere kjerner.. Men ikke alle program, spill etc. støtter flere flere kjerner, enda.

Lenke til kommentar

ok men hvordan finner man ut antall kjerner man har. hvor mange har Intel I5 prosessor.

Hvordan i5 har du ?.. Jeg har selv i5 750, jeg har 4 kjerner.

Vet ikke hvilken I5. Hvordan finner jeg det? Har skjekket system og der står det M450 2,40GHz

Lenke til kommentar

Den har 2 kjerner.

Derfor dual kan være å foretrekke er pga. det er begrenset med spill/programmer som drar nytte av mer enn 2 kjerner.

Da en dualcore prosessor ofte har høyere klokkefrekvens (GHz) enn en quad som ligger i samme prisleie, så velger noen heller en med 2 kjerner.

Lenke til kommentar

De fleste bør kjøpe seg en 4 kjerne prosessor i dag! Stadig flere program/spill støtter flere kjerner og de er ikke nødvendigvis dyrere enn en dual core. Om du har en dual core nå har lite å si så lenge den klarer å kjøre de programmene du bruker!

/Start Speculation

Jeg vet egentlig ikke, men jeg tviler på at det kommer til å bli mange dual core prosessorer på markedet etter 2011. Jeg tror det fordi Sandy bridge (Intel sin ny CPU linje som kommer til å bli lansert i januar) blir lansert med kun 4 kjerner prosessorer og jeg regner med at Bulldozer (AMD sin ny CPU linje; jeg vet ikke når den kommer på markedet) blir lansert med 3 eller flere kjerner.

/End Speculation

Lenke til kommentar

Det vil nok være på markedet så lenge folk betaler for dem. Antar at mange duals er Quads der ikke alle kjernene gikk gjennom kvalitetskontrollen. Ergo designet som Quads med 2 eller flere kjerner avslått..

AMD har jo hatt trippelkjerner også, som var quads med 1 avslått etter hva jeg forstår. De kunne selge dem for mer enn en dual, så derfor er det lurt å slå av bare den defekte, istedet for å strupe en quad ned til 2 og slå av en fullgod kjerne.

Lenke til kommentar

Det vil nok være på markedet så lenge folk betaler for dem. Antar at mange duals er Quads der ikke alle kjernene gikk gjennom kvalitetskontrollen. Ergo designet som Quads med 2 eller flere kjerner avslått..

AMD har jo hatt trippelkjerner også, som var quads med 1 avslått etter hva jeg forstår. De kunne selge dem for mer enn en dual, så derfor er det lurt å slå av bare den defekte, istedet for å strupe en quad ned til 2 og slå av en fullgod kjerne.

Det er mulig, helt klart!

Intel sier at Sandy bridge er kun Quad core og siden socket 775/1156/1366 er EOL (end of life) tror jeg at vi ser kun quad cores fram dem ihvertfall.

Selvfølgelig blir det gamel varer på lageret som må selges, men jeg, som sagt, tror at etter 2011 (januar 2012 og framover) blir det færre og færre dual cores på markedet. Dessuten blir det stadig billigere til å lage 4 kjerner prosessorer nå at de er produsert på 32nm.

Men som alltid, if there's a buck to be made, they will make it =D

Lenke til kommentar

Noen som kan svare meg på dette?

Hva er bus og hva brukes den til. Vet at den har noe med CPUen men hva? Finner ingen ordentlige svar.

Wikipedia.no/.com Eller Webopedia.com

"When used in reference to personal computers, the term bus usually refers to internal bus. This is a bus that connects all the internal computer components to the CPU and main memory. There's also an expansion bus that enables expansion boards to access the CPU and memory. "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...