Dama Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Hei! Hvordan sette opp et nettverk med en ruter? Har nå to pc'er kobla opp på ruteren, begge har tilgang til internett via Telenor - ADSL (den ene pc har treg linje = 61, mens den andre laster ned på 325 ?) Men PC'ene får ikke kontakt med hverandre - prøvde i går, via Win Me sin veiviser. Det resulterte at jeg satte opp pc'n som DNS server, og da fikk vi ikke kontakt med internett....Hvordan sette opp nettverket slik at vi kan dele printer :?: ? Dama :wink: Lenke til kommentar
josh Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 en router skal vel fungere som en vanlig hub/swich på det området (tror jeg?) da er det å sette opp nettverket med følgende: Client for Microsoft Network File and Printer Sharing TCP/IP protocol TCP/IP må være satt opp med samme ip range (10.0.x.x eller 192.168.x.x) og samme subnet (vanligvis 255.255.255.0). Hvis jeg har forstått deg rett *skal* det funke da... Lenke til kommentar
Dama Skrevet 1. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2002 Yepp - det funka, nå kan jeg i allefall se min egen pc i nettverket :smile: Men hvordan blir det OM jeg setter at jeg vil dele filer/mapper - hvem deler jeg med da ? hele cyperspace? eller bare de "innenfor" vår ruter ? Har sjekka ruteren (Vigor 2200E) den har blokka for port 139 om det har betydning? Lenke til kommentar
covah Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 De fleste "bredbånds routerene" kjører noe som heter NAT (Network Address Translation). Det betyr at routeren er den eneste boksen som har en offisiell IP addresse på internet, og er derfor den eneste boksen som vises eksternt. PC'ene på innsiden, kjører som regel IP'er i range 10.0.x.x eller 192.168.x.x. Disse IPene er såkalte "private IP'er" som ikke routes vidre av noen routere på internet (ikke bare din egen router, men ALLE offisielle). I prinsippet vises da ingen av PC'ene dine innenfor routeren på internet. Selvsagt går det an å kommer rundt dette også, men de "vanlige" hacker-scriptene som 14issene bruker ser altså bare routeren din, og ikke PC'ene innenfor. Lenke til kommentar
Dama Skrevet 1. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2002 ok - men - hvordan kommer vi inn på pc'ene til hverandre i vårt lokalnett ? Vi ser dem, men får ikke logget på ?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå