Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

En oppgave i fysikk, hjelp..

Anbefalte innlegg

To baller 1 og 2, ruller begge med farten v utfor kanten av en bor. Ball 1 og 2 er identiske, bortsett fra at ball 2 har større masse enn ball 1. se bort fra luftmotstand.

I fasiten står det at ball 2 treffer samtidig med og på samme sted som ball 1.

Men synes det er feil siden ball 2 har større masse enn ball 1. Skal ikke ball 2 treffe gulvet samtidig med ball 1, men nærmere bordet siden som sagt ball 2 har større masse?

Endret av GussGass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To baller 1 og 2, ruller begge med farten v utfor kanten av en bor. Ball 1 og 2 er identiske, bortsett fra at ball 2 har større masse enn ball 1. se bort fra luftmotstand.

I fasiten står det at ball 2 treffer samtidig med og på samme sted som ball 1.

Men synes det er feil siden ball 2 har større masse enn ball 1. Skal ikke ball 2 treffe gulvet samtidig med ball 1, men nærmere bordet siden som sagt ball 2 har større masse?

Så vidt jeg husker er a=g i vertikal retning fra Newton 2, og ∑F=0 i horisontal retning (dersom v er konstant) slik at massen ikke har noe å si når luftmotstand er neglisjert.

Lenke til kommentar

Galileo Galilei sa engang for lenge siden at: I vakuum faller alle legemer med konstant og lik akselerasjon = g (9,81 m/s^2)

Når de to kulene faller mot jorda så vil jorda trekke på den største kula med en større fart en den trekker på den minste kula. Men pga av massen til den store kula kreves det også større kraft for å akselerere den. Så uavhengig av massen til legemet så vil alle ting (sett bort ifra luftmotstand) akselerere med ~9,81m/s^2 mot jorda.

Håper det hjalp litt, kan virke litt ulogisk men sånn er det bare :)

Lenke til kommentar

Hmm..

Så det er riktig at de faller samtidig og på samme sted.. Klarer ikke å se det for meg :no:

Hvis jeg slipper to klosser, la oss si A og B, massen til A=1kg og B=10kg. Jeg slipper dem samtidig, og det er null friksjon. Mener dere at de vil falle samtidig? :hmm:

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...