Knife Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Vi har en oppgave i kunst og hånverk om å lage noe fasinerende i mullerskitt. Og mens alle lagde hoder og vaser kom jeg på en litt anderledes ide. Lage en jordklode som svever i luften. Tenkte at jeg skulle dekke jordkloden med et tynt lag med mullerskitt og inni jorden skulle det være ispor. Her er en tegning på hvordan jeg tenker det skal se ut.. Jeg har sett noe slikt blitt gjort før. Bare at jordkloden var billig plastikk med magnet på topp og bunn. Man pluget inn strømmen og den holdt seg oppe.. Noen som kan hjelpe meg om hvordan det burde gåes fram? Lenke til kommentar
soulless Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Kan dette være interessant? http://sprott.physics.wisc.edu/demobook/chapter5.htm Lenke til kommentar
Knife Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Takk Var noe aka dette jeg tenkte - http://www.youtube.com/watch?v=CgHQw4KSpuw&feature=related Uten at den selfølgelig må gå rundt... Så her blir planen, bygget et stativ av mulerskitt, støter det med noe stivt materiale. Finner en ball av isopor og tar smurer litt mulerskitt over, altså jordkloden og prøver å få til dette magnett systemet.. Jeg er ganske ny på magnetisme og egentlig mulerskitt, så skal lese den liken du ga meg, og så håper jeg noen kan komme med et par tips og triks Endret 22. november 2010 av Knife Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Ifl. den lenken, så skal ballen være diamagnetisk, dvs. metall. Strømmene det var snakk om var også temmelig store (24 A på 120 V (amerikansk standard)) - det kan dog være at du kan lempe på dette ved å bruke heftige trafoer og kanskje gå opp i frekvens. I tillegg sliter jeg litt med å forstå hvordan dette er stabilt - du har laget deg en "potensialbrønn i vertikal retning, men hvordan unngår du at den detter ut horisontalt? Flytende nitrogen er kult , men ikke så lett å få tak i Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) [...]I tillegg sliter jeg litt med å forstå hvordan dette er stabilt - du har laget deg en "potensialbrønn i vertikal retning, men hvordan unngår du at den detter ut horisontalt? [...] Antakelig er ikke dette stabilt*, er en ganske normal øving/prosjektoppgave i ulineær reguleringsteknikk å få en stålkule til å sveve mellom to, tre eller flere elektromagneter. Teorien bak regulatoren er gjerne ganske tung (bevise stabilitet med lyapunov-analyse f.eks), men driter man i hvorfor og fokuserer på hvordan er det absolutt en overkommelig oppgave for noen som liker å leke litt med regulering og elektronikk. Edit: *uten en regulator. Endret 23. november 2010 av M98kF1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå