Lapskauz Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Hei! Jeg trenger litt hjelp ang. menneskesyn og virkelighetssyn hos Kierkegaard og Nietzsche. Går litt på det og sammenligne og greie ut. Menneskesynet til Kierkegaard føler jeg er noe som jeg har kontroll på, virkelighetssynet sliter jeg litt med. Er noe innenfor den frie vilje og angsten, samt at det ikke finnes noen sann viten for noe (subjektiviteten er sannheten?) Kirkegaard: M.syn: Først og fremst religiøst, men også filosofisk. Filosofisk i form og religiøst i innhold. Mennesket er den eneste arten som eksisterer, dyrene eksisterer ikke i den forstand, de lever. Enkeltmennesket i sentrum. ”Hva vil det si å eksistere som menneske?” Mennesket er ånd. Ikke hva mennesket er, men hvorledes det er å være et menneske. Ånd: Mennesket er et forhold som forholder seg til seg selv. Forhold til noe vi har gjort, egenskaper ved oss selv osv. Har man en svak ånd så er man også ofte fortvilet. Man har liten bevissthet om seg selv. Vet ikke hvem han selv er og vet ikke hva han står for. Valg: mennesket sin egen skaper – individualisme. Mennesket er fornuftig. Forskjellig valg = forskjellige mennesker. Frihet: Forutsetning for å velge. – Menneskene er frie til å forme omgivelsene Følelser: Noe nytt som kom med eksistensfilosofien. - Investere i sitt eget liv. Bry seg. De tre stadiene; Det estetiske, etiske og religiøse. Kun det religiøse stadiet gir mennesket mål og mening med livet. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Skoleoppgave? Tips, tenk selv. Uansett når det kommer til både Kierkegaard og Nietzsche så bunner det hele stort sett ut i synsing. Hvor sistnevntes synsing i mine øyne er bedre enn førstnevnte. Uansett, lykke til med oppgaven. Lenke til kommentar
Lapskauz Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Nei er ikke skoleoppgave. Er eksamensforberedelser til RLE-eksamen på høyskole. Sitter med en slags oppfatning selv at det er mye synsing, men det hadde jo vært krem å kunne ha noe mer håndfast... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå