abene Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 IPcalypse rykker nærmere - 120 dager igjen. Les mer Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Er det noen norske ISP-er som gir IPv6 til privatbrukere enda? Lenke til kommentar
Leftie Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Er det noen norske ISP-er som gir IPv6 til privatbrukere enda? Ventelo gjør ihvertfall det ... hvis du ber eksplisitt om det. Tror noen av de andre har begynt å gi det rund baut, men det er bare rykter jeg har hørt. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Det hadde vært fint å slippe NAT og slikt... Jeg skjønner ikke hvorfor nett-leverandørene ikke har tatt problemet mer seriøst. Lenke til kommentar
WaRFaiR Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Er det noen norske ISP-er som gir IPv6 til privatbrukere enda? Dette ble tatt opp i en artikkel hos digi.no for kort tid tilbake. Med intervjuer av Telenor, NGT, Altibox og Ventelo. http://www.digi.no/854835/snart-kommer-de-norske-isp-ene-med-ipv6 Endret 22. november 2010 av WaRFaiR Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 120 dager igjen Hvor alvorlig skal man ta dette? Jeg satt allerede å gruet meg til 2012 spådommer, så dette kom overraskende Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 120 dager igjen Hvor alvorlig skal man ta dette? Jeg satt allerede å gruet meg til 2012 spådommer, så dette kom overraskende I motsetning til 2012-spådommene så er dette en reell problemstilling. Er det noen norske ISP-er som gir IPv6 til privatbrukere enda? Ventelo gjør ihvertfall det ... hvis du ber eksplisitt om det. Tror noen av de andre har begynt å gi det rund baut, men det er bare rykter jeg har hørt. Hmmm. Kanskje vurdere Ventelo når jeg skal flytte. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) I motsetning til 2012-spådommene så er dette en reell problemstilling. uff Endret 22. november 2010 av Mr.M Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 I worst case så går det vel ann å stenge ned 30 millioner ubrukelige websider å dermed frigjøre ip-adresser, eller andre ekstreme tiltak? Lenke til kommentar
vegham Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 I worst case så går det vel ann å stenge ned 30 millioner ubrukelige websider å dermed frigjøre ip-adresser, eller andre ekstreme tiltak? Jeg er enig, men hvem skal bestemme når noe er ubrukelig? nettet er fri for alle som betaler for en IP-addresse. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Jeg er enig, men hvem skal bestemme når noe er ubrukelig? Nei det er den kinkige delen av det. Men (igjen hvis worst case) må jo alle ta til fornuften og da på en eller annen måte bli enige om å ofre rene tøys & tull websider eller sånt det finnes duplikat av i dussinvis. Men at alle verdens land skulle greie å bli enige om noe sånt er vel å være for optimistisk, det "innrømmer jeg" Lenke til kommentar
WaRFaiR Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Nei det er den kinkige delen av det. Men (igjen hvis worst case) må jo alle ta til fornuften og da på en eller annen måte bli enige om å ofre rene tøys & tull websider eller sånt det finnes duplikat av i dussinvis. Men at alle verdens land skulle greie å bli enige om noe sånt er vel å være for optimistisk, det "innrømmer jeg" Liker ideen, men problemet er bare at man ikke kan plukke enkelt-IPer. IPer deles ut i bulker (subnets). Endret 22. november 2010 av WaRFaiR Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 En kan jo føre noen tjenester til å utelukkende bruke IPv6, men det hjelper lite, ettersom disse ikke blir tilgjengelig fra IPv4 nett. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Blir spennende å se hva som kommer. Men datoen som denne teller ned til er vel bare beholdningen til ICANN. Så når de er tomme sitter vel ISPer på nok subnetts til å drive som vanligt en god stund før problemene virkelig vil starte å komme frem. Forøvrigt fulgt denne twitterfeeden i snart et halvår, og morer meg med å se dommedag komme nærmere og nærmere. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Betyr at det å få ip-adresser blir dyrere og det er jo egentlig helt greit. Satser på at folk i Nigeria ikke får råd til flere spam mail. Lenke til kommentar
Parallax312 Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Minner på om at det er CIDR, ikke subnetting, som står for oppstykking av IPer. Og, til tross for bruk av mer og mer NAT over årene, gis det nå ut mer enn 200 millioner nye IPv4 adresser hvert år - et økende antall. Endret 22. november 2010 av Parallax312 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Jeg har ett spm, hvis dette skal bli ett så stort problem, kan de ikke bare dele ut ubrukte IP adresser på nytt? Som ikke har vært i bruk på 30 år? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Betyr at det å få ip-adresser blir dyrere og det er jo egentlig helt greit. Satser på at folk i Nigeria ikke får råd til flere spam mail. IP-addresser skal være gratis. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Er vel ikke noe særligt av adresser som blir liggende ubrukt. ISP som holder på adressene leier disse vidre ut til kunder. Sier du opp kundeforholdet går adressen tilbake i bingen og blir delt ut til neste kunde. Grunnen jeg kan se for meg at det går unna med så enormt av adresser nå om dagen må vel være smarttelefoner. Fra før har jo de fleste ADSL el. hjemme, med en offentlig adresse. NAT sørger for at vi ikke har det alt for store behovet for flere. Men nå som flere og flere har en mobiltelefon med internett trenger vi plutselig flere adreser igjen. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Det er vel millioner av addresser som er bunnet opp i amerikanske og noen europeiske firma, universiteter og organissasjoner med enorme IP ranger som ikke er i bruk eller bare delvis i bruk. Kunne vært interessant om det ble satt en leasing kostnad på IP addresser i området en dollar per år per IP. Liten kost for det en benytter men sitter du på en ubrukt 16,7M range blir det dyrt... På den andre siden er det like greit om IPv6 tar over ASAP, litt "krise" i IPv4 området er bare positivt i så måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå