Gå til innhold

HD 5850, ny driver kødder med idle frekvensene

pong

Anbefalte innlegg

Hallo.

Installerte nettopp AMDs nyeste driver til radeon kortene, altså versjon 10.11. Et irriterende moment er at idle frekvensene nå er gått opp til 400/900, i motsetning til tidligere 157/300.

Det er ikke et alvorlig problem da frekvensene går opp til de vanlige 775/1125 når jeg spiller. Men det betyr at kortet bråker mer når jeg surfer.

Når jeg tenker meg om har jeg sett dette før med tidligere drivere, det kom og gikk ettersom de nye versjonene kom. Noen som vet hvordan jeg får drivern til å kjøre med lavere idle frekvenser slik forgjengeren gjorde?

Endret av pong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trekker tilbake tidligere påstand om at kortet klokker opp til vanlig frekvens når jeg spiller, kortet forblir på 400/900 uansett.

Det er noe mer som er galt her, jeg har lest litt på nettet og akkurat dette fenomenet er ikke helt ukjent, dog ingen løsning er å finne så langt.

Lenke til kommentar

Enda en update.

Jeg ser nå noe veldig rart. Hvis jeg kjører youtube i bakgrunnen så vil frekvensen låse seg til 400/900 uansett hva, om jeg spiller eller bare surfer. Med en gang jeg går bort fra youtube, så blir frekvensene normale igjen. Hva i granskauen er detta for noe? Er dette det samme fenomenet jeg har sett før mon tro?

Lenke til kommentar

@ Pong

Bare å google etter "radeon 120hz problem" så finner du ut hva de drier seg om. Jeg kan forklare litt her

Amd/ati lagde skjermkortene med low idle clock fordi da fikk de lavere temperatur, mindre støy osv. Da var heller ikke 120hz lcd'er ute på markedet, så de laget de med lav idle clock speed. Det kan også hende at de ikke tenkte på de negative effektene ved å ha lav idle clockspeed.

Mange har prøvd å løse problemet, men det eneste som funket var å clocke idle speeden på kortet til 400/900 fra 157/300. Jeg tipper ati endelig kom med en fix som fikset dette problemet siden det var mange sinte 120hz lcd brukere som ikke fikk utnyttet skjermen sin 100%

Problemet var at det som skjedde var at skjermen begynte å flimre med høyere hz enn 85

Endret av fenrixx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...