Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MB webasto, skifte til noe annet er det mulig?

-=Petter=-

Anbefalte innlegg

Hei

Har en MB C-Klasse W202. Webastoen har sluttet og virke.

Finnes det noe annet man kan sette inn i steden som varmer vannet til til bilen?

Mener og ha lest ett sted at nyere MBer bruker elektrisitet til dette i steden. Vet ikke om dette stemmer.

Problemet er at bilen ikke kommer opp i mer enn 60 grader ved -10 grader eller mindre. Dette er jo ikke bra for motor, ei heller noe særlig bedre inne i bilen.

Håper noen kan hjelpe meg, eller gi meg noen hint.

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At dieselvarmeren har sluttet å virke er nok bare at glødepluggen har gått. Kan ikke kaste den for det. Er flere verksteder som driver med varmere så en service på den vil nok få den i gang igjen. Det med at bilen ikke blir ordentlig driftsvarm er at termostaten åpner for tidlig. Skift den så er problemet løst.

Lenke til kommentar

Hei

Har en MB C-Klasse W202. Webastoen har sluttet og virke.

Finnes det noe annet man kan sette inn i steden som varmer vannet til til bilen?

Mener og ha lest ett sted at nyere MBer bruker elektrisitet til dette i steden. Vet ikke om dette stemmer.

Problemet er at bilen ikke kommer opp i mer enn 60 grader ved -10 grader eller mindre. Dette er jo ikke bra for motor, ei heller noe særlig bedre inne i bilen.

Håper noen kan hjelpe meg, eller gi meg noen hint.

Petter

Er du sikker på at det er webastoen som er gåen?

Min BMW 530D greide å holde driftstemperatur oppimot 90 grader selv om webastoen var ute av drift.

Om webastoen ikke fungerer, er det sansynligvis bare bagateller som gjør det.

På min var + polen eiret bort, så jeg fikset det lett ved å lodde nye ledninger på styrekortet.

En merkeforhandler vil antagligvis bytte hele enheten (som koster en liten formue) hvis den ikke fungerer. Lever webastoen til en webastoverksted, så vil du nok slippe mye billigere unna.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Skal vel sies at jeg ikke er så fling til og skru selv. Men ja, den går nok ikke. Og det er 220 CDI det er sankk om, kjent for å være kalde om vinteren. Termostaten er byttet, og hjalp ikke det grann.. Motor forholder seg kald, diesel er jo tross alt ikke i nærheten av varmen til en bensin motor.

Har heller aldri hørt at den går, og ikke eksos fra høyre fremdekk der den sitter.

Har hørt at det skal være en TTZ utgave, uten ur. Kun fungere når man kjører.

Har da som dere skjønner ikke peiling på hvor man eventuelt skal begynne med å se på den en gang.

Hvor eventuelt finnes det verksteder? Eller hvordan gjør jeg det selv, hvis det er mulig. For en som er veldig kløne av seg til å skru.

Petter

Lenke til kommentar

Skal vel sies at jeg ikke er så fling til og skru selv. Men ja, den går nok ikke. Og det er 220 CDI det er sankk om, kjent for å være kalde om vinteren. Termostaten er byttet, og hjalp ikke det grann.. Motor forholder seg kald, diesel er jo tross alt ikke i nærheten av varmen til en bensin motor.

Har heller aldri hørt at den går, og ikke eksos fra høyre fremdekk der den sitter.

Har hørt at det skal være en TTZ utgave, uten ur. Kun fungere når man kjører.

Har da som dere skjønner ikke peiling på hvor man eventuelt skal begynne med å se på den en gang.

Hvor eventuelt finnes det verksteder? Eller hvordan gjør jeg det selv, hvis det er mulig. For en som er veldig kløne av seg til å skru.

Petter

Nå sier du ikke hvor i landet du holder til, men du kan starte å lete etter verksteder her:

http://www.eberspaecher.no/servlet/PB/menu/1049503_l13/index.html

så sjekker du oså hva de skal ha for å montere fjernkontroll slik att du kan bruke Ebern som

motor- og kupe varmer.

Autoutrustning i Oslo monterte Eber i min bil. Ikke noe tull der.

Lenke til kommentar

Oki, det var jeg ikke klar ikke over gitt..

Men for å være sikker, er det noen mulighet for og se dette?

Forskjellen altså?

På bilen min er det et klistremerke ved tanklokket som advarer om att varmeren må være avslått

minst 3 minutter før det fylles drivstopp. Den har firmalogo til Eberspaecher.

Det er ikke mulig å komme til å se på selve varmeren, veldig trangt............

Ellers ser vel gutta gå autoutrustning hvilken varmer du har ganske kjapt..............

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Funnet ut at det er en Topp Z som sitter der.

MB nr serie: 202 500 03 98

Topp Z 88874C

Dette er det som står på webasto varmeren.

Kommer ikke inn på denne vi data, så noen sier det kan være kretskortet/dataen som også sitter inne i skermen sammen med hele greia.

Er det vært og gjøre noe med denne? Fikse dataen/kretskortet?

Hva vil det koste, hva mere kan det være?

Petter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...