Gå til innhold

Hvorfor blir folk religiøse?

Anbefalte innlegg

Gudetroen setter oss ikke inn i noe større enn vi allerede ser for oss. Hvis våre første spørsmål blir besvart med Gud og vi godtar det, så forblir sammenhengen liten.

Ikke det? Forklar.

Tenk deg om vitenskapens svar på hvordan livet oppstod var "Vitenskap", i stedet for evolusjonsteorien.

Merk at evolusjonsteorien ikke er satt i hermetegn, fordi det er hele evolusjonsteorien som ER svaret, og ikke navnet "evolusjonsteorien", slik svaret er "gud" på mange religiøse spørsmål.

"Goddidit" :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gudetroen setter oss ikke inn i noe større enn vi allerede ser for oss. Hvis våre første spørsmål blir besvart med Gud og vi godtar det, så forblir sammenhengen liten.

Ikke det? Forklar.

Tenk deg om vitenskapens svar på hvordan livet oppstod var "Vitenskap", i stedet for evolusjonsteorien.

Merk at evolusjonsteorien ikke er satt i hermetegn, fordi det er hele evolusjonsteorien som ER svaret, og ikke navnet "evolusjonsteorien", slik svaret er "gud" på mange religiøse spørsmål.

"Goddidit" :)

Du forklarte ikke det som var spørsmålet?

Lenke til kommentar

Det gir oss ikke noe større innsikt å tro at en gud gjorde noe, enn å tro at nøkken eller tannfeen gjorde det.

Hvorfor?

Hvorledes?

Med hvilken hensikt?

Er noen spørsmål som ikke blir besvart.

Påstanden var at "Gudetroen setter oss ikke inn i noe større enn vi allerede ser for oss".

Det er jo klart at den gjør. Vitenskapen har vi alle - de som i tillegg velger å ta til seg de perspektivene troen og Guds ord åpner for, blir satt inn i noe større, et større perspektiv, en større innsikt.

Lenke til kommentar

Det gir oss ikke noe større innsikt å tro at en gud gjorde noe, enn å tro at nøkken eller tannfeen gjorde det.

Hvorfor?

Hvorledes?

Med hvilken hensikt?

Er det ikke bedre at en har noe å tro på?

Det at du sammenligner Gud med tannfeen og nøkken er jo helt latterlig tragisk, og viser bare din umodenhet.

Ingen vet svaret på alt. Vi kommer sannsynligvis aldri til å få vite hvordan dette universet ble til, eller hvem som står bak denne praktfulle grønne jord for den saks skyld. Kanskje neste generasjon vil, kan du ikke heller la dem bekymre seg for om de kommer til å ende opp i helvete eller ei?

Lenke til kommentar

Hvorfor?

Hvorledes?

Med hvilken hensikt?

Er det ikke bedre at en har noe å tro på?

Det at du sammenligner Gud med tannfeen og nøkken er jo helt latterlig tragisk, og viser bare din umodenhet.

Hvorfor er det bedre at en har noe å tro på? Hvorfor skal man måtte tro på noe her, for å ha det bra? Selv tror jeg ikke på noe, men går fremdeles ikke rundt med en frykt for døden - eller undrer dagen lang på hvorfor jeg er her. Man kan leve i uviten også. Noe jeg forsåvidt mener at alle gjør. Noen har bare overbevist seg selv om at de lever i viten, ved å fortelle seg selv nok ganger at det finnes en gud. Altså, religiøse folk.

For meg er det ikke latterlig å sammeligne Gud med tannfeen, nøkken eller julenissen. Vi har da ikke sett noen av de? Vi har kun hørt historier om alle karakterene - det er bare fler som tror på religion.

Ingen vet svaret på alt. Vi kommer sannsynligvis aldri til å få vite hvordan dette universet ble til, eller hvem som står bak denne praktfulle grønne jord for den saks skyld. Kanskje neste generasjon vil, kan du ikke heller la dem bekymre seg for om de kommer til å ende opp i helvete eller ei?

Her er et eksempel på det jeg prater om. Du går utifra at det er en person som står bak jorden og universet, ved å si "hvem som står bak denne praktfulle grønn jord". Har du noen gang reflektert, og tenkt at det kanskje ikke er en person? At det hele kan være et resultat av fysikk?

Dessuten så kan jeg fordelle deg med en gang at jorden ikke bare er praktfull og grønn. Selv om den for deg er i guds navn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg tar feil, ender jeg opp med ingenting. Hvis du tar feil, ender du opp i helvete.

Trenger du virkelig en bedre grunn for å forstå at kristendommen er overlegen?

Flott for deg at du ikke frykter døden, eller hva som kommer etter.

Alt er opp til deg.

Og ja, jeg har fundert over alle teoriene om big bang. Virker bare mer logisk for meg å tro på noe som faktisk bringer håp til denne verden.

Som du sier er ikke jorden praktfull og grønn overalt, men vi er heldige som lever i Norge, der forholdene ikke er så ille.

Lenke til kommentar

Så... for å forkorte ting litt: Du er kristen, fordi du er redd for å komme til helvete?

Har du noen gang tenkt over at du ikke hadde visst om helvete, dersom du ikke var kristen? At du hadde sluppet den bekymringen, hvis det ikke var for religionen din?

-

Jeg tenker ikke nødvendigvis på bigbang når jeg sier naturlige årsaker. Big Bang er en teori, akuratt som all annen religion. Jeg tror ikke noe som helst, før vi har klart å finne håndfaste beviser for hva som har skjedd. Før vi forstår, og kan forklare hvordan ting har blitt til. Jeg tviler sterkt på at når den dagen kommer, så vil religion være svaret.

Lenke til kommentar

Hvis jeg tar feil, ender jeg opp med ingenting. Hvis du tar feil, ender du opp i helvete.

Flott for deg at du ikke frykter døden, eller hva som kommer etter.

Alt er opp til deg.

Hva hvis hinduistene, buddhistene, jødene, åsatruende eller muslimene har rett?

Da kommer du ikke til nirvana, blir gjenfødt som slave, kommer til helvete, kommer i det ytre mørket eller kommer til Hels Vete.

Men selvsagt mener du det samme om disse religionene som jeg mener om kristendom.

Men den eneste forskjellen mellom en ateist og en kristen, er at ateisten avviser 1000 guder mens den kristne bare avviser 999.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke det? Forklar.

Tror du at menneskene alltid har vært slik som de er nå, og du lurer på hvordan vi ble til, får svaret "Gud skapte oss i sitt bilde", så sitter du fortsatt og tror at menneskene alltid har vært som de er nå.

Men får du satt deg inn i evolusjonsteorien og Jordens geologi, så setter du det 200 000 år gamle mennesket (som noen kristne tror er bare 6000 år gammelt) inn i en utvikling av liv på 3,5 milliarder år, en langt, langt større sammenheng. Og det ligger en prosess på 10 milliarder år foran det igjen.

Det er fortsatt svært lite prat om andre planeter og andre galakser innenfor religiøse miljø. De ser bare på Jorden og hva Gud har gjort her. De setter seg ikke inn i hvor ufattelig stort universet er, hvor mange stjerner det finnes og mulighetene for at det finnes planeter der ute med liv minst like langt utviklet som livet på jorden.

Lenke til kommentar

Ikke det? Forklar.

Tror du at menneskene alltid har vært slik som de er nå, og du lurer på hvordan vi ble til, får svaret "Gud skapte oss i sitt bilde", så sitter du fortsatt og tror at menneskene alltid har vært som de er nå.

Men får du satt deg inn i evolusjonsteorien og Jordens geologi, så setter du det 200 000 år gamle mennesket (som noen kristne tror er bare 6000 år gammelt) inn i en utvikling av liv på 3,5 milliarder år, en langt, langt større sammenheng. Og det ligger en prosess på 10 milliarder år foran det igjen.

Det er fortsatt svært lite prat om andre planeter og andre galakser innenfor religiøse miljø. De ser bare på Jorden og hva Gud har gjort her. De setter seg ikke inn i hvor ufattelig stort universet er, hvor mange stjerner det finnes og mulighetene for at det finnes planeter der ute med liv minst like langt utviklet som livet på jorden.

Sjansen for at det IKKE finnes liv andre steder i Universet er mikroskopisk. Det finnes milliarder med galakser, som hver har milliarder med solsystemer.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvor du kommer fra. Det er en helt for jævlig følelse, hvis du faktisk våger å tenke at dette kanskje ikke stemmer, så skal du lide evig pine i helvete.

Men du bør se på dette fra flere retninger. Først:

Hva hvis hinduistene, buddhistene, jødene, åsatruende eller muslimene har rett?

Da kommer du ikke til nirvana, blir gjenfødt som slave, kommer til helvete, kommer i det ytre mørket eller kommer til Hels Vete.

Det kan også være guden Altokarius som er den sanne skaper. Han torturerer til evig tid alle som dør uten å levd i den tro at Jorden oppstod i avføringen til en hellig ku.

Eller guden ICBINB, som gjør deg til konge over en ny nasjon, hvis du spiser (kun) en skje med smør til frokost hver dag hele livet. Gjør du ikke det, blir du en undersått i de samme nasjonene.

Deretter bør du tenke over, hvor kommer Altokarius, ICBINB og alle de andre gudene og religionene fra? Hvis sivilisasjonen er 10 000 år gammel, det moderne mennesket 200 000 år gammelt, livet 3,5 milliarder år gammelt, mens kristendommen bare er 2000 år gammel, jødedommen 3300 år gammel, hvor kommer disse religionene fra? Hvorfor fortsatte det å oppstå religioner etter kristendommen, og hvorfor har vi helt andre religioner i den østlige delen av verden, både før og etter de semittiske religionene? Hvorfor oppstår det til stadighet nye retninger innenfor eksisterende religioner? Hvorfor tilba de Solen før de tilba noen av de religiøse entitetene vi har i dag?

Kan det være fordi religioner og gudetro er oppfunnet av mennesker selv? Kan det være at religioner utvikler seg i lignende grad som språk? Bare se på Norge som i lang tid var et land av små bygder nesten isolert fra hverandre, og på hvor mange dialekter vi har her som et resultat av det. Kan det være at det aldri var en gud som dikterte hvordan religionene skulle være, men at hovedgrunnen til alle forskjellene og antallet religioner, er at ulike mennesker oppfant og utviklet ulike guder?

Og hvorfor tror du trusselen om helvete oppstod, hvis det ikke var fra Gud selv? Kanskje fordi det er en svært effektiv måte å holde på de troende? Tro på dette ellers så skal du lide evig pine, selv etter døden?

Til slutt, hvis den Gud du tror på, faktisk er av typen som vil sende sine barn til evig pine i helvete, hvorfor skal du tro at han er en god Gud? Hvorfor alle verdens vitenskapsmenn og ingeniører som velger fornuftens vei, som har brakt oss all den teknologien vi ser rundt oss i dag og gjort livet på Jorden langt bedre og lettere å leve, skal lide evig pine bare fordi de ikke så noen grunn til å tro, eller ingen grunn til å tro på den kristne Gud? Skal Hitler, katolsk kristen, ha kommet til Himmelen hvis han ba om forlatelse for sine synder før han døde? Skal disse prestene og biskopene som voldtar små barn komme til Himmelen, fordi de er menn av Gud?

Hvem er det faktisk som kommer til Himmelen og hvem er det som kommer til Helvete? Hvem er det du helst vil leve evigheten sammen med? De som truer deg med Helvete, eller de som sier "There's probably no god. Now stop worrying and enjoy your life"?

Fortjener den kristne Gud at du tror på han?

Endret av KarlRoger
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Påstanden var at "Gudetroen setter oss ikke inn i noe større enn vi allerede ser for oss".

Det er jo klart at den gjør. Vitenskapen har vi alle - de som i tillegg velger å ta til seg de perspektivene troen og Guds ord åpner for, blir satt inn i noe større, et større perspektiv, en større innsikt.

Ha ha, her måtte jeg virkelig le litt. Må si du tar mål av deg som en riktig stor og veldig viktig person når du tror at historien i bibelen, som er skrevet om guden din og tolkningene om guden din, gir deg "noe større, et større perspektiv, en større innsikt", enn det vitenskapen gjør. Så langt har historien om guden din KUN vist seg å være totalt uten mening og mål (Den juger, gjetter og antar og påstår...) og jeg finner det merkelig at HVIS det hadde gitt noe høyere kunnskap og "noe større, et større perspektiv, en større innsikt", så hadde HELT sikkert vitenskapen allerede brukt den kunnskapen, den større innsikten og det mye større perspektivet som du tror finnes i biblen... Så hvorfor gjør vi ikke det? Hvorfor tar vi aldri med den "kunnskapen" som bibelen liksom bringer?

Kan det være fordi det ikke finnes noe der som minner og "noe større, et større perspektiv, en større innsikt"??

På tide å slå opp øynene og innse hva bibenen EGENTLIG er, for det er ikke kunnskap i den boka, bare påstander, gjettninger og antagelser. Så det var en drøy påstand, selv fra en kristen. Men det sier meg at dere er i ferd med å bygge opp en stooor kognitiv dissonans i forsvar av hva dere tror på og i så måte tror jeg ikke dere får det noe lettere i fremtiden, for til mer vitenskapen finner ut til mindre både troverdig og sannsynlig blir all verdens bibler som "noe større, et større perspektiv, en større innsikt" om det dere kaller "kunnskap". Så den påstanden anser jeg som en drøy, men lite troverdig påstand, for du er ikke en gang i stand til å fortelle HVA nøyaktig bibelen og gud har gitt deg av "noe større, et større perspektiv, en større innsikt" engang, men du må gjerne prøve.

Det du egentlig sier er at hvis jeg bare tolker ringenes herre godt nok så er Frodo verdens frelser... og at det vil gi meg en hel haug med informasjon, innsikt og kunnskap å studere den boka... Håper du selv ser hvor far fetched en slik tanke er....

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...