Gå til innhold

Hvorfor blir folk religiøse?

Anbefalte innlegg

Jeg har i en stund gått rundt å tenkt litt på dette med religion; hva er det som gjør at folk blir religiøse?

Selv er jeg ikke-troende, og har problemer med å forstå hvordan folk kan dedikere sin levemåte, sine normer og sine ritualer etter noen gamle skrifter. Når det er sagt, har jeg dog forståelse for at det er sånn - og jeg har like mye respekt for religiøse folk. Jeg bare forstår det ikke.

Selv utelukker jeg at det finnes noen form for overnaturlige krefter. Jeg tror på at alt har en naturlig og logisk forklaring, men vi har bare ikke klart å finne svarene enda. Om vi noen gang vil finne svaret på det, vet jeg ikke.

Det er i menneskennes natur å være nyskjerrige, og ville vite. Dersom vi ikke klarer å finne svaret på det, finner vi på noe som gir oss svaret. Religion mener jeg er en konsekvens av dette, og at folk ikke er mer skeptiske sjokkerer meg.

Hva er det som gjør at folk velger å dedikere så mye av livet til en gammel bok? Her kan vi vel bruke både islam og kristendommen som utgangspunkt. Bønnetider, fasting, kirken på søndager, spesielle plagg (kippa, burka), spesiel lengde på skjegget osv.

Jeg er fulstendig klar over at det er mange som ikke drar den så langt, men jeg stiller igjen spørsmålet; hvorfor? Hvorfor bruke så mye tid og energi på å leve slik en religion forteller deg? Hva ved religionen er det som gjør at du som person finner det naturlig å være troende?

Hva med andre religioner? Det finnes mange forskjellige religioner, men folk tror gjerne kun på én religion. Utelukker dere at de andre religionene er korekte? Hva med ting som har blitt gjort (som ikke har noe med tro å gjøre) i en religions navn? Tidligere har kirken krevd skatt av folket, hva har det med gud å gjøre? Sharialovene... hva har de med islam å gjøre? Selv har jeg ikke lest koranen, og kan ikke uttale meg for bastant på dette området, men jeg tviler sterkt på at det står noe sted at musikk er ulovlig, trommespilling er ulovlig, ulovlig med avbilding. Forbud mot britiske og amerikanske frisyrer, forbud mot drageflyvning, forbud mot duehold og fuglekamper, forbud for skreddere å sy dameklær og ta mål av kvinner?

Ringer det ingen belle? For meg, lyser dette maktmisbruk. De vet at det er mange som er tilhengere av Islam, og bruker dette for å lage regler som gir dem mer makt. Dette har da ingenting med hva som står i koranen å gjøre?

Gjør ikke dette at dere blir mer skeptiske til religionen? Gjør ikke dette at dere starter å tenke?

Nå har jeg sporet litt av her, men når var det du bestemte deg for å være religiøs? Har du vært det hele livet, fordi foreldrene dine var religiøse? Hvordan kan du være så sikker på at de har rett? Har du reflektert over dette selv, istedet for å ta det som en selvfølge at det finnes en gud, og at man kommer til himmelen om man er en god person?

Jeg kan skjønne at folk velger å hente elementer fra religionen, som grunnlegende moral. Dette er jo som regel ting man blir lært opp til uansett, fordi de fleste samfunn har en god del religion i bunn.

Jeg har problemer med å skjønne hva det er som gjør at folk ikke er skeptiske til religion. Hvis noen hadde kommet med en religion idag, hadde de fleste avfeid det - og samfunnet sett på det med svært stor skepsis. Det at religionene har vært vanlig i lang tid, gjør det saken noe mer troverdig? For meg gjør det alt mindre troverdig. Vi hadde mindre kunnskap på tiden, og derav større sansynlighet for feilinformasjon. Det er jo fler ting som har blitt motbevist i etterkant. Jorda er ikke flat, ei heller i sentrum av universet.

Langt innlegg, men det er iallefall mine tanker om temaet. Så jeg avslutter igjen med det samme spørsmålet og en TL;DR versjon:

Hva er det som gjør at du er religiøs? Har du noen gang prøvd å se på religion med skepsis?

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hva er det som gjør at du er religiøs?"

Nå er ikke jeg religiøs, men jeg kan jo fortelle hvorfor jeg tror at såpass mange velger å underkaste seg en religion. Det går nok mye på at man ønsker å tro på noe større, noe mystisk, jf. mysterium, tremendum et fascinosum. Det er nok mange som har et behov for å søke trøst og trygghet hos noe som er mer mektig enn mennesket. Tanken på en allmektig gud er jo ganske spennende.

Så har vi jo i tillegg indoktrinering når man er liten. Da blir man fort påvirket av familie og nærmiljøet. Hvis mor er kristen, kan det fort skje at også sønnen blir det.

"Har du noen gang prøvd å se på religion med skepsis?"

Ja, og det er nok derfor jeg ikke er religiøs.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I bunn og grunn har religioner ofte vært en måte å få svar på. Hvordan bør jeg leve livet mitt riktig. Hva kan jeg gjøre for å få det bedre i neste liv. Hvorfor er jeg her og hvordan kom jeg hit?

Du er fryktelig unøyaktig i din... argumentasjon? Og blander religioner og religionsutøvelse. Det er stor forskjell på det å være kristen og det den kristne kirken har gjort gjennom årene.

I tillegg glemmer du mye av de positive tingene religioner har stått for. Hvem pleiet syke? Prestene. Hvem sørget for at prestene hadde noe å leve av før de fikk statsstøtte? Folk som ga penger til kirken.

Ja, det har vært maktmisbruk i forskjellige religiøse samfunn, men dette har absolutt ingenting å gjøre med det religionen selv står for.

Noen har vitenskap som en religion, andre tror på Gud. Begge deler gir svar på grunnleggende spørsmål. Hvorfor skal ikke folk få lov til å tro på forskjellige ting?

(Det å ikke tro på Gud er forresten også å tro på noe, fordi du da tror at det ikke er noen Gud).

Det kan godt hende at dette ble like rotete, men jeg ble helt sykt provosert! ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan skjønne hvorfor du ble provosert. Det var litt av hensikten med innlegget. Det er ingen argumentasjon, men heller en drøss med spørsmål.

Du svarer dog ikke på spørsmålet mitt. Hva gjør at du tror det er et neste liv? Hvordan du er her, og hvorfor du kom hit - er det ingen som vet. Det er jo derfor religion har oppstått.

Det er mulig jeg har fokusert på det negative, men jeg føler at det var det som var på sin plass i en tråd som dette. Hensikten er å stille meg kritisk til religion, og finne ut hvorfor det norske folk velger å tro på en gud.

Det er sant det du sier om at religion har gjort mye nyttig opp gjennom, men jeg er ganske sikker på at dersom religion hadde vært ikke-eksisterende, ville det vært andre folk som hadde gått inn i prestene sine roller. Jeg er også ganske overbevist om at dersom religion ikke hadde eksistert, ville vi vært lenger nå. Teknologisk. Det at samfunn har tviholdt på gamle vaner, fordi religionen sier så, gjør at vi har hindret mye forsking opp gjennom. Hekseprøvene f.eks.

Uansett, det var ikke tema.

Du spør hvorfor folk ikke skal få lov til å tro på forskjellige ting. Selvfølgelig skal de det. Det er jo grunnen til at jeg lager denne tråden. Jeg respekterer at du har en religiøs tro, men jeg lurer på hvorfor du har valgt å tro på en gud. Er dette noe du har vært hele livet, eller fastslo du deg med kristendommen da du f.eks. var 13 år gammel? Er foreldrene dine religiøse? Hvis ja, har du noen gang gått litt ut av deg selv, og tenkt: Hvorfor tror jeg på gud? Er det fordi jeg selv mener det er det mest naturlige, eller fordi jeg har oppvokst med en religion, og slik er det bare?

Lenke til kommentar

Jeg selv er religiøs fordi jeg er redd for alt det forferdelige som kommer til å skje i 2012. Derfor søker jeg ly hos Jesus.

Hypotetisk sett; dersom ingenting skjer i 2012.. blir du ateist da?

Ateist, nei. Hvis ingenting skjer i 2012, noe som er veldig usannsynlig, vil Gud være den første jeg vil takke.

Lenke til kommentar

Jeg selv er religiøs fordi jeg er redd for alt det forferdelige som kommer til å skje i 2012. Derfor søker jeg ly hos Jesus.

Ateist, nei. Hvis ingenting skjer i 2012, noe som er veldig usannsynlig, vil Gud være den første jeg vil takke.

Hehe nydelig helgradering fra de som lurte deg med på dette her..

Lenke til kommentar

Hvis du ikke tuller med oss, kan jeg ikke skjønne tankegangen din i det hele tatt!

Du tror at noe forferdelig kommer til å skje, og at det er gud som står bak det?

Hvis det ikke skjer er det gud som forhindrer det!

Hva er logikken?

Lenke til kommentar
Noen har vitenskap som en religion

Nevn en.

Det å ikke tro på Gud er forresten også å tro på noe, fordi du da tror at det ikke er noen Gud.

Nei. Du har misforstått.

Det var en talemåte. Noen søker svar hos Gud, andre i vitenskapen.

Forklar meg da, hva er det jeg misforstår? Det er jo ingen som kan bevise eller motbevise eksistensen av en Gud. Alle tror. Enten det er en tro på at det er en Gud, eller en tro på at det ikke er det. Og om du faktisk kan gi meg beviser: Kjør på!

Jeg kan forresten ikke huske at jeg skrev at jeg selv var religiøs? Du ville ha debatt, da argumenterer jeg for. Hva jeg selv tror, venter jeg litt med å dele, avhengig av hvilken retning denne tråden går i.

Hvorfor tror folk på julenissen? Jo, fordi det er fint å tro på. Hvorfor tror folk at det er et liv etter døden eller at man blir født på ny? Jo, for det føles ikke like skremmende å dø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...