Gå til innhold

Advarer mot Facebook-trenden

Anbefalte innlegg

Er du uenig i at det er slik det fungerer så vær vennlig og skriv et utfyllende og forklarende svar på hvordan du mener det fungerer.

Utviklerne av tredjeparts-sider får tilgang til et API der de kan gi facebook URL-en til artikkelen, og ved å bruke cookies på PC-en kan facebook gi tilbake informasjon om hvor mange av dine venner som har trykket "Liker" på samme artikkel. Ingen sensitive opplysninger kan nåes fra siden på denne måten (ettersom det er facebook som kontrollerer og sender data, ikke tredjeparts-siden). Så med mindre du synes navn er sensitiv informasjon, trenger du ikke være veldig urolig for dette.

Så hvis jeg forstår deg rett blir facebook informert om at jeg leser akkurat den artikkelen og sjekker hvem av mine venner som "liker" artikkelen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

informasjonen henter PC-en din ut fra facebook og viser på den nye siden.

Mener du dette er en funksjonalitet innebygd i nettleseren?

Uten at jeg har benyttet applikasjonen til noe ("del", "lik" eller noe annet) forteller den meg hvem av mine venner som liker artikkelen. Med andre ord må data om hvem som er mine venner og at jeg leser den aktuelle artikkelen kobles på en eller annen måte. Hvem er det som gjør dette? I mine øyne har vi to alternativer:

1. Nettsiden jeg besøker får full oversikt over alle mine venner på Facebook og ser hvem av dem som har "likt" artikkelen.

2. Facebook får vite hvilken artikkel jeg leser og sjekker hvem av mine venner som "liker" (eller kanskje også "deler"?) artikkelen.

I realiteten er bare det siste alternativet realistisk, da Facebook neppe gir ut så mye informasjon om brukerbasen sin til alle mulige nettsider som alternativ 1 krever. Det ville i tillegg vært ekstremt ineffektivt.

Er du uenig i at det er slik det fungerer så vær vennlig og skriv et utfyllende og forklarende svar på hvordan du mener det fungerer.

fordi infoen du ser på siden er egentlig ikke siden men facebook i et innhentet element.

Nettsiden er en ramme.

Greit nok den er en ramme og egentliger en del av facebook og ikke nettsiden jeg besøker. Men den må vite hvilken nettside det er jeg besøker for å kunne fortelle meg hvor mange og hvem av mine venner som liker artikkelen jeg leser.

og om du klikker liker viredesendes det at du har sett det via rammen

Jeg har ikke klikket på "liker", jeg har bare klikket meg inn på artikkelen.

Ok, jeg har ikke sjekket så veldig nøye, men dette fungerer nok omtrent slik.

For at dette skal fungere må du først være pålogget facebook, eller brukerkontoen på siden du ser på må være tilkoblet facebook. Eventuelt kan det være lagret informasjon i cookies etc. Du kan prøve å logge av facebook skikkelig å se om samme informasjon kommer opp, så kan du slette informasjonskapslene og se om det hjelper. OSV. Da finner du ut hvor siden plukker opp informasjonen.

På HW.no virker det som om du må ha logget på facebook i den aktive browsersesjonen for at denne informasjonen skal linkes opp mot din konto og dine venner.

Det som skjer når du ser på nettsiden er at det sendes en forespørsel til facebooks servere for å få ut data om hvor mange som liker siden. Hvis du har logget på facebook (pålogging cashes i nettleseren så lenge den ikke lukkes), eller noen av de andre eksemplene over stemmer, får du også beskjed hvis noen av dine venner liker den aktuelle siden.

Når denne forespørselen sendes, sendes altså informasjon om hvem du er, samt hvilken side du ser på. Uten dette er det ikke mulig å si noe om hvem av dine venner som liker siden. Dette kan i teorien benyttes til å lagre informasjon om dine surfevaner. Hvorvidt dette faktisk skjer er vanskelig å si.

Facebook beacon var jo noe facebook lanserte for å kunne gjøre akkurat dette, noe som førte til en kraftig ripe i lakken og store bøter.

Hvis man klikker liker på en nettside går man aktivt inn og lagrer data om surfevanene sine selv. Da spionerer ikke facebook lenger på dine vaner, og de innsamlede dataene blir mer korrekte i den forstand at de brukes opp mot anonsering. Jeg kommer for eksempel ikke til å kjøpe en gizmo1, men da det er en enhet i et varesegment som generelt intereserer meg leser jeg like vell mye om den. Samtidig leser jeg også om gizmo2 og gizmo3. Da er det bortkastet å vise meg reklame for gizmo1. Når jeg imidlertid klikker liker på en artikkel om gizmo2, og kanskje gjør det flere ganger, kan dette hjelpe til med å gi målrettet annonsering på nettsiden.

Da klikker jeg heller liker på noen sider og får reklame for produkter jeg kunne tenke meg, fremfor reklame for eksklusive julekort.

Dette er mine tanker om saken, og behøver ikke reflektere virkeligheten. Kanskje er dette en tillegstjeneste som leveres av "goodwill" uten at dataen "missbrukes" noe sted. Mulig det konkfinnes svar på dette om man gidder å google.

Lenke til kommentar

Ok, jeg har ikke sjekket så veldig nøye, men dette fungerer nok omtrent slik.

For at dette skal fungere må du først være pålogget facebook, eller brukerkontoen på siden du ser på må være tilkoblet facebook. Eventuelt kan det være lagret informasjon i cookies etc. Du kan prøve å logge av facebook skikkelig å se om samme informasjon kommer opp, så kan du slette informasjonskapslene og se om det hjelper. OSV. Da finner du ut hvor siden plukker opp informasjonen.

På HW.no virker det som om du må ha logget på facebook i den aktive browsersesjonen for at denne informasjonen skal linkes opp mot din konto og dine venner.

Enig. Jeg var innom dette i min første post i denne tråden.

Det som skjer når du ser på nettsiden er at det sendes en forespørsel til facebooks servere for å få ut data om hvor mange som liker siden. Hvis du har logget på facebook (pålogging cashes i nettleseren så lenge den ikke lukkes), eller noen av de andre eksemplene over stemmer, får du også beskjed hvis noen av dine venner liker den aktuelle siden.

Når denne forespørselen sendes, sendes altså informasjon om hvem du er, samt hvilken side du ser på. Uten dette er det ikke mulig å si noe om hvem av dine venner som liker siden. Dette kan i teorien benyttes til å lagre informasjon om dine surfevaner. Hvorvidt dette faktisk skjer er vanskelig å si.

Det var dette jeg var inne på i min første post, men dj_evelen påsto at facebook ikke fikk noen informasjon om hvilken side jeg var inne på. Det er Facebooks mulighet til å kartlegge brukernes surfevaner jeg er skeptisk til, og derfor er jeg aldri automatisk innlogget på Facebook.

Facebook beacon var jo noe facebook lanserte for å kunne gjøre akkurat dette, noe som førte til en kraftig ripe i lakken og store bøter.

Hvis man klikker liker på en nettside går man aktivt inn og lagrer data om surfevanene sine selv. Da spionerer ikke facebook lenger på dine vaner, og de innsamlede dataene blir mer korrekte i den forstand at de brukes opp mot anonsering. Jeg kommer for eksempel ikke til å kjøpe en gizmo1, men da det er en enhet i et varesegment som generelt intereserer meg leser jeg like vell mye om den. Samtidig leser jeg også om gizmo2 og gizmo3. Da er det bortkastet å vise meg reklame for gizmo1. Når jeg imidlertid klikker liker på en artikkel om gizmo2, og kanskje gjør det flere ganger, kan dette hjelpe til med å gi målrettet annonsering på nettsiden.

Da klikker jeg heller liker på noen sider og får reklame for produkter jeg kunne tenke meg, fremfor reklame for eksklusive julekort.

Dette er mine tanker om saken, og behøver ikke reflektere virkeligheten. Kanskje er dette en tillegstjeneste som leveres av "goodwill" uten at dataen "missbrukes" noe sted. Mulig det konkfinnes svar på dette om man gidder å google.

Facebook beacon hadde jeg aldri hørt om før, men en kjapp kikk på wiki viser at dette er noe av det samme som jeg er redd Facebook driver med gjennom dagens applikasjon. Jeg har som sagt "deaktivert" denne applikasjonen ved å logge ut av Facebook, men er det fortsatt teknisk mulig for de å se at jeg leser en spesifik artikkel (som benytter seg av applikasjonen det er snakk om) bare gjennom gamle cookies? Får håpe Opera snart kommer med en mulighet for å fjerne applikasjoner som gjør dette mulig.

Lenke til kommentar

men er det fortsatt teknisk mulig for de å se at jeg leser en spesifik artikkel (som benytter seg av applikasjonen det er snakk om) bare gjennom gamle cookies?

Det er teknisk mulig. Da må facbook lagre informasjon om deg i informasjonskapsler som nettsidene med dette "tillegget" kan se inn i. Når nettsidene da vet hvem du er, kan de også vise informasjon knyttet opp mot deg som bruker og dine venner.

Tror imidlertid ikke facebook tørr spinoere på deg på denne måten. Det er lett og avsløre og kommer til å ta seg veldig dårlig ut PR-messig. Dagens løsning der du aktivt trykker liker er nok bedre da det er i en gråsone. Det er ikke ulovlig å samle inn denne informasjonen om hvilke sider du er på, du klikker jo selv aktivt på linken for å lagre nettopp dette.

Om det er lov å bruke denne informasjonen aktivt, enten ved "målrettet" reklame, eller ved å selge informasjon om folks surfevaner (hva de liker) til 3. part vites ikke. Har ikke brydd meg om å sjekke.

Lenke til kommentar
Selv er jeg stolt ikke-bruker, da 99% av verdens befolkning ser ut til å ha bruker der. Finnes så mange bedre alternativer at jeg ikke ser vitsen i å være der, om så bare for å være som alle andre.

Folk bruker fortsatt Facebook? :nei:

Jeg er veldig interessert i disse "bedre" alternativene. Og å spørre om folk fortsatt bruker noe 500+ millioner mennesker bruker er tilbakestående.

Er alternativene dine bedre for å dele bilder med? Bedre for å holde kontakten med venner rundt omkring i verden? Bedre for bedrifter å informere kundene sine med?

Nei, fordi brukerne er ikke på alternativene dine, de er på Facebook. Facebook kunne vært dritt og likevel best fordi de var først og har nå alle brukerne.

Har selv venner som ikke er på Facebook, noen for å være kule som dere, andre fordi de er late og ikke gidder sette seg inn i det. Noen av de er jeg kjempegode venner med og da er det ikke noe problem å si fra om ting utenom Facebook fordi jeg møter de regelmessig uansett, men de andre går ofte glipp av ting som skjer fordi jeg gidder ikke kontakte de spesifikt for å informere om ting de ville fått vite om de var på Facebook. De hadde ikke engang trengt å bruke det aktivt. Bare å være der så man får informasjon og invitasjoner er nok.

Lenke til kommentar

Denne flamewaren mellom de som har og de som ikke har facebook er egentlig temmelig offtopic.

Det artikkelen handler om er det faktum at facebook har bygd opp ett lukket monopol på nettet. De deler ikke informasjonen de sitter på med andre nettsteder, og brukere må være registrert og logget inn for å lese den. Her på diskusjon feks, kan hvem som helst lese forumet uten å registrere seg.

Har du Flickr kan du bare sende en link og så kan folk se bildene dine. På facebook må de være registrert.

Facbook har spurt Google om å få tilgang til gmailkontakter. Google sa, ok, hvis vi får tilgang til facebook-kontakter. Facebook sa nei.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

Jeg er 100% stolt over å IKKE være lurt inn i facebook systemet.

andelen av folk som er med i flokken og de som er utenfor kan vel snart nærme seg 70/30 eller noe..

for alle andre som IKKE er medlem på facebook vær stolt...

bare husk at hvis du går på et jobbintervju så får du ikke jobben pga du vil ansees å være usosial og tilbakestående.

vel til alle som er medlemmer på facebook-..... -SUCKERS- hehe

Hvis den som ansetter deg heller ser at du er med i facebook enn i f.eks. linkedin er det ikke en jobb du vil ha. :tease:

Lenke til kommentar

Det er jo med dette som med alt annet i verden... Du må faktisk kunne styre selv med hva du legger ut, hva du deler, hva du gjør. Andre kan ikke styre dette, skjønner godt at arbeidsgivere gir folk sparken som ikke bruker hodet sitt. Jeg bruker FaceBook til f.eks. aksjespillet, holde kontakt med venner jeg sist traff for noen år siden osv. Man må ikke bare se det negative, men man må kunne være kritisk. :new_woot:

Lenke til kommentar

Ser at det er en del delte meninger om facebook, de fleste i facebook's favør. En ting skal være helt sikkert, nemlig at facebook er det eneste stedet på internett hvor man kan ta opp igjen kontakten med gamle bekjente, ikke minste holde kontakten med folk man ikke kjenner så godt. Veldig bra! Selvfølgelig... resten (99%) av facebook er bare fjas og tull. Orker ikke å ramse opp lista. Faktisk er alt annet så idiotisk at det er et mysterium hvorfor så mange andre nettsider har integrert facebook. Hardware.no har jo også tragisk nok falt i denne fellen. :new_woot:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

nemlig at facebook er det eneste stedet på internett hvor man kan ta opp igjen kontakten med gamle bekjente, ikke minste holde kontakten med folk man ikke kjenner så godt.

For sånne som meg, som synes at det er meningsløst å ha kontakt med folk en ikke lenger kjenner godt, blir facebook (og andre sosiale nettsteder) rare greier.

Jeg har noen få venner som jeg har det mye morro sammen med og jeg har ikke behov for å ha dem samlet på noe nettsted, da det er bedre å se dem i fysisk tilstand oftere.

Jeg kan godt diskutere saker med fremmedfolk (som her inne på diskusjon.no), men det blir for meg noe snodig å holde kontakt med "hu-som-gikk-i-klassen-til-søstern-på-barneskolen". Sånt må være en jentegreie.

Lenke til kommentar

Sånt må være en jentegreie.

Jentegreie? Tja, heller en guttegreie av hva jeg har erfart!

Jeg er akkurat som deg når det gjelder noen få venner - men synes i tillegg det er ok å ha noen jeg såvidt vet hvem er på fjæsboka. Hvem vet, kanskje man tar opp kontakten med gamle kjente.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke på Facebook, jeg bruker nok tid til andre ting på nettet :blush:

I de siste månedene har jeg merket meg en gradvis økening i antall bedrifter som selger varer og tjenester, som kun legger ut informasjon på Facebook. Dvs. at de lokker med konkurranser og annet for Facebook brukere, selvsagt for å få flere som tryker på liker knapp og annet der.

Eksempler er mindre mobil og bredbåndslverandører som lokker med diverse og når man går til nettsiden får man beskjed om at man må gå via Facebook for å delta i tilbudene.

Lenke til kommentar

Facebook har aldri vært aktuelt for min del. Det frister ikke i det hele tatt, hverken selve tjenesten eller medlemsbetingelsene.

Jeg forstår godt Tim Berners Lee når han er bekymret for monopolisering av informasjon på internett. Det er jo det artikkelen egentlig handler om her, ikke om man er for eller mot Facebook. Når Facebook blir så stort som det er blitt nå, bør de dele informasjonen med seg istedet for å stenge den inne. Dette er mitt prinsipielle standpunkt. Personlig er jeg svært lite opptatt av å få tilgang til den informasjonen som ligger på Facebook.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg forstår godt Tim Berners Lee når han er bekymret for monopolisering av informasjon på internett.

Slik vil det jo bli uten at det egentlig utgjør noen fare så lenge nettstedene med dedikert medlemsinfo er mange og små. Problemet dukker opp fordi fjesboka er blitt så stor at folk "ufrivillig" må melde seg inn for å ta del i informasjonen.

Jeg synes forøvrig det er langt værre at selskaper som google bøyer av for Kina og således bedriver noe som nærmest kan regnes som historieforfalskning.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Denne flamewaren mellom de som har og de som ikke har facebook er egentlig temmelig offtopic.

Det artikkelen handler om er det faktum at facebook har bygd opp ett lukket monopol på nettet. De deler ikke informasjonen de sitter på med andre nettsteder, og brukere må være registrert og logget inn for å lese den. Her på diskusjon feks, kan hvem som helst lese forumet uten å registrere seg.

Har du Flickr kan du bare sende en link og så kan folk se bildene dine. På facebook må de være registrert.

Facbook har spurt Google om å få tilgang til gmailkontakter. Google sa, ok, hvis vi får tilgang til facebook-kontakter. Facebook sa nei.

Facebook er i praksis et lukket sosialt nettverk, eller mer presist en myriade små lukkede og løst sammenkoblede sosiale nettverk. Informasjonen på Facebook er skapt av brukerne av Facebook og den er skapt i den hensikt å dele den med vennene deres. Ikke for å dele den med gud og hverman. Derfor må du være logget inn for å lese informasjon på Facebook, og ikke bare det, du må i de fleste tilfeller være venn med de som eier informasjonen. Kan ikke skjønne at dette er et problem, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kan ikke skjønne at dette er et problem, snarere tvert imot.

Definer "problem".

Det strider uansett mot tanken om et åpent internett hvor alle deler med alle og nettopp det er TBL's bekymring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...