Gå til innhold

Ny hobby - elektronikk

Ungig

Anbefalte innlegg

Heihei.

Har en loddebolt, og kunne gjerne tenkt meg å få brukt den litt. Jeg har ikke mye peiling på elektronikk, men kan det mest grunnleggende.

Det jeg tenkte å starte med, var å leke meg litt med transistorer, kondensatorer, lysdioder og resistorer. Styre lysdiodene med transistorer, og andre simple ting.

Jeg tenkte å bestille fra f. eks. elfa, men med altfor masse å velge i, ble jeg litt forvirret. Hva er det jeg trenger til mitt bruk?

Jeg vet at der finst diverse enkle prosjekt med alt inkludert for nybegynnere, men vil heller lage egne kretser og leke meg litt på egenhånd.

Tenkte også det kunne vært greit å ha en tråd ettersom jeg helt sikkert kommer til å ha litt forskjellige spørsmål etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, der var mye rart. Men jeg tenkte helst på litt enklere ting, i hovedsak transistorer, lysdioder, resistorer og kondensatorer.

For eksempel på elfa, under kondensatorer, er der 4-5 forskjellige typer. Under hver av de typene er der enda flere.

Lenke til kommentar

jeg har handlet en del komponenter fra

www.electrokit.se , bra service og tålig utvalg... ellers har jeg handlet en del på ebay og hos større forhandlere som farnell.com , digikey... jeg anbefaler å finne en eller annen krets som gjør det du ønsker (finnes masse av slike enkle kretser online, eller kjøp noen elektronikk magasiner), så kjøper du inn komponenter som tilsvarer det som er brukt der, evnt. noen flere med litt andre verdier osv... kjøp også et slikt brett:

10161680.jpg

Da slipper du å lodde alle komponentene du vil bytte ut, bare å putte nedi hulla... :p

Dette gjør det lett å teste, utforske og lage prototyper av kretser før du kjører på å lodder skiten...

Lenke til kommentar

Hehe, tenkte ikke å kikke under data, så en moderator får eventuelt flytte tråden.

Ellers har jeg ingenting fra før av, så de servicekitene så ikke dumme ut.

Hva må jeg se etter når jeg skal ha transistorer? Spenning kollektor-emitter er den maksimale spenningen den kan ha, og kollektorstrøm er den maksimale strømmen som kan gå gjennom? Hva er förlusteffekt?

Ikke dumt, hva heter et sånt brett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...