Rankiz Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Hei, har lenge tenkt tanken på å bli ingeniør, men synes matten bare blir vanskeligere og vanskeligere. Går VGS 2 og henger så vidt med på R1 akkurat nå. Greide så vidt å karre meg til 5'ern i teoretisk matte i fjor, har alltid vært flink i matte, men begynner å føle meg mer ukomfortabel med matte. Har r1 matte, fysikk og kjemi dette året i tilegg til historie og filosofi. Kjemi er nok noe jeg ikke kommer til å ha neste år. Av alle fagene mine er det historie og filosofi jeg liker best. Har tenkt tanken på å gå R2 og Fysikk2, men har egentlig ganske lyst til å prøve noe helt annet, da r1 er tilstrekkelig for mange utdanninger. Tenkte å kanskje satse på s2 matte og rettslære og studere juss videre på høyskolen. Er flink til å huske det jeg lærer, men liker f. eks historie og filosofi bedre enn historie, mye pga av tankedelen og den argumenterende delen. Er flink til å holde taler osv. Kan jeg egentlig ha r1 andre året og ta s2 tredje året? Vet man bare trenger generell studiekompetanse for å studere juss på universitetet, men er redd for at r2 og fysikk 2 vil ødelegge snittet mitt da jeg lå på 5,2. Hva med å bytte ut fy2 og r2 med s2 og rettslære? Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Vet i allefall at R1 tilsvarer S1 og S2, så S2 har du på en måte allerede hatt. Lenke til kommentar
M4ds Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Du må ha to realfag over 2 år, altså fysikk 1&2 og r1&2. Eller kan du gå over til samfunnsfag, men da må du ha to samfunnsfag over to år. Eller noe sånt. Jeg hadde r1 men byttet til T da jeg ikke gadd jobbe noe med matte ettersom jeg ikke visste hva jeg ville bli. Så i 3.klasse byttet jeg fysikk med sosiologi1. Jeg tok også sosiologi2 som privatist. (da har jeg hatt et fag over to år) Så hadde jeg markedsføring som tok over for fysikk, mens jeg hadde IT som mitt 3.valgfag. Noe sånt, er et par år sida jeg gikk på skolen :/ Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Det hadde gått ann å droppe et av realfagene nå og ta rettslære 1 som privatist dette året. Beholde R1 ut året og derfor ikke velge matte neste år da R1 er tilstrekkelig. Da blir the His & filosofi, rettslære 2 og spansk (må ha pga av kunnskapsløfte). Eneste som irriterer meg da er at S1+S2 hadde gitt mer tilleggspoeng, men også vært lettere å få god karakterer i, noen som kanskje har et tips? Burde jeg ta s1 som privatist og starte på s2? Ergo få et halvt tileggspoeng mer, samtidig som det er noe lettere en r1 matten? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Dersom du tenker på ingeniørutdanning så held det å bestå R1 og Fysikk 1 i tillegg til generell studiekompetanse for å ha minimumskravet. Eg ville derfor sattsa på å fullføre dei faga slik at du i alle fall har muligheita til å søke på ingeniørutdanning seinare. Sjølv om du velger å studere noke anna etter vidaregåande så kan det hende at du etter nokre år i jobb vil ta ei ingeniørutdanning på kveldstid, og da er det greit å være kvalifisert til ingeniørstudiane. Når det gjeld ekstrapoeng og at det er lettare å få gode karakterar i S1+S2 så må du nesten vurdere utifrå om du vil droppe ingeniørutdanninga eller ikkje. Dersom du søker vidare studier innan eit fagfelt som ikkje krever R-matte så vil du nok ha litt lavare snitt en ein tilsvarande student med S1+S2, men eg vil fortsatt tørre påstå at det å ha R1-matte åpner såpass mange dører for videre studier at det er verdt det. Kan også være greit å nemne at karakterer og snitt ikkje er fullt så viktig som du kanskje har fått inntrykk av. Det einaste som normalt skjer dersom du berre såvidt har bestått alle faga (og dermed er kvalifisert med det teoretisk dårligaste snittet som det er mulig å ha) er at du kanskje ikkje kjem inn på akkurat den høgskulen som du har satt til førstevalg. Men dersom du er villig til å flytte litt på deg så er det svært mange høgskular som ikkje får fyllt opp alle studieplassane sine med kvalifiserte søkarar. På dei skulane vil du då komme rett inn på uavhengig av snitt. Samordnaopptak har ei fin oversikt der dei ingeniørstudiane som alle kom inn på i fjor er merka med "alle" i staden for poenggrense, detter er med andre ord dei skulane som fekk færre eller nøyaktig like mange søkarar som dei har studieplassar til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå