Gå til innhold

nintendo er døende

Skribenten_

Anbefalte innlegg

Reffererer til denne artikkelen Min lenke

Personlig mener jeg Nintendo har sovet i timen de siste årene. Du finner et par gode spill til WII, men ellers så er det mye "crap" i butikkhyllene.

I Nintendos storhetstid var spillkonsoller rettet mot barn og unge. Men i dag er det, om ikke motsatt, hvertfall betydelig flere eldre som spiller. Men fremdeles slipper nintendo drøssevis av nusselige og barnevennlige spill, det er klart en 8 åring sikkert syns det er morsomt å slå fluer med en digital fluesmekker, men for meg så bli rett og slett for vass. Mario og Zelda kan ikke ene og alene redde nintendo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nintendo var jo for med for eksempel Gameboy det klare førstevalget. MEd N64 så man også store omfattende spill, basert på enkel story og spillbarhet. Idag har vi spill til mobiltelefoner som er mer omfattende og avanserte en de villeste N64 og Gameboy-spillene. Nintendo har jo holdt den samme kjerra rullende når det kommer til spillbarhet og enkelhet ift historie - bare i ny innpakning i form av teknologi. Da går det galt et sted, når iPhoner og Amoledskjermer gjør det mulig å spille spill som gruser Gameboy/DS/N64 hvilken dag som helst.

Nintendo har ikke tatt steget videre med spillene sine, hverken på gameplay- eller historiebasis. Kidsa finner bedre spill med to klikk på en datamaskin nå, enn hva Nintendo klarer å tilby.

Mario og Zelda er spill som fortsatt funker, fordi de som satt og spillte Ocarine of Time og Super Mario 64 fortsatt identifiserer seg med konseptene. Man får samme følelse som når man var 8-9 år, og var boss med Nintendo-maskinen sin - når man spiller de nye Zelda/Mario-spillene. Alt fordi de er bygd på samme grunnlag som de ble for 10-15 år siden.

Endret av Wikipedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nintendo dør ikke så lenge DS'ern printer penger, 3DS vil printe penger, og Wii har også printet penger.

prints_money.gif

Wii_money.gif

Analytikeren er betalt for å si noe i ny og ne, så jeg tviler. Selv om nettskyen blir stadig nærmere, har den ikke fått noen som helst form for gjennombrudd enda. Selv om den får det, så har vi snart kraftig hardware på alt, så det blir ikke så mye til revolusjon.

Rare kommer fortsatt til å produsere gode tredjeparts titteler, og 3D gimmicken er som sagt overdrevet.

Edit: wikipedia hadde pent bilde

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Beklager å si det, men jeg klarer ikke å la være å le høyt når jeg leser sånne overskrifter som det der. Nintendo er døende? Yeah, right. :p

Hva mener du med "et par gode spill" egentlig? Selvsagt, er du en grafikkhore som kun ser etter grafikk vil du nok ikke finne så mye her, men vil du ha bra spill er det bare å velge og vrake. Selv har jeg PC, Wii, DS, PS3 og hadde xboks360 (to av dem, til og med) frem til en liten stund siden, men DSen er helt favoritten min. Jeg har langt flere spill til den enn jeg rekker å spille, og ennå er det en hel drøss til jeg har veldig lyst på. Lufia, Golden Sun, Kirby DS, Sonic Colours DS osv. Da tar jeg ikke engang med 3DS, som har en enorm liste over spill jeg har lyst på, og den kommer ikke engang før i mars. Wii på sin side har også en hel drøss bra spill, og flere kommer. Epic Mickey kommer for eksempel på fredag, og Donkey Kong Country Returns kommer i desember. Bare for å nevnte to av de største.

Uansett, Nintendo har langt fra et dårlig utvalg. Problemet er at spillbiblioteket til Wii og DS ikke er oversvømt av generiske skytespill som visse andre konsoller... De våger faktisk gjøre noe nytt. Om du våger å åpne øynene dine og prøve noe som ikke følger en standardoppskrift helt slavisk vil du nok like Nintendo. Men så var det jo mangelen på blod, da. At blodet flyter er jo det viktigste i spill... :whistle:

Lenke til kommentar

Det jeg syns Nintendo burde forbedre kraftig er online løsningen, disse friend kodene er bare JÆVLA tungvint! Få på plass enkle online id's slik som PS3 har, enkelt å greit. Utrolig dustete av Nintendo dette..

Man burde også kunne se hva vennene spiller samt chatte/snakke med dem, in-game eller ikke.

Lenke til kommentar

Nintendo har i sin historie gjort mye rart, og jeg er også overrasket over at onlinen er såpass dårlig som den er på Wii, men at de er døende er bare tull. De er klar markedsleder i verden, Wii og DS er to av de mest solgte systemene noensinne, og de produserer kvalitetsspill som ingen andre kan matche. Dog tror jeg de kan få problemer med å forbli markedsleder i neste generasjon da de spillene Nintendo tradisjonelt lager ikke appellerer nok til de som kjøper flest spill, og det kan bli vanskelig å få med et like utvidet publikum uten en ny gimmich neste gang. Likevel, Nintendo akkurat nå gjør det helt glimrende i forhold til sitt egentlige mål (andre plass denne generasjonen), og de er blant de få aktørene i industrien som tør å kjøre sitt helt egne spill uavhengig av konkurrentene sine. Jeg tror det er nok til at vi vil se ihvertfall to runder til med Nintendo-konsoller.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Enig, der Sony og Microsoft for det beste bare gjør det opplagte ved å bedre specs og kopiere andre, så viser Nintendo at de er det eneste virkelige spillselskapet igjen med å stadig komme opp med nye ideer knyttet til selve spillingen. Som gammel gamer er det digg at det fremdeles finnes noen slike :)

Og som Kilik sier, analytikere, inkludert Michael Pachter fra den artikkelen, spådde at Nintendo kom til å trekke seg ut av hardware etter floppen Wii, så vet ikke hvor mye vi skal stole på det.

Problemet med slike analytikere som Pachter er at de ikke selv er gamere, men jurister, økonomer osv. Pachter selv jobber i et rådgivningsselskap, som gir råd til sine kunder om hvilke selskap det vil lønne seg å investere i, og han er ansvarlig for å gi råd innen spillbransjen, og har derfor vært nødt til å sette seg inn i denne. Det har han utvilsomt gjort en god jobb med, og jeg synes han har veldig gode og innsiktsfulle kommentarer om spesielt vestlig spillindustri, og også Sony.

Men hvordan får han så informasjon om spillbransjen? Jo han får insideinformasjon fra forskjellige selskaper før journalister fordi disse selskapene ønsker at analytikere skal sette dem i et best mulig lys, slik at aksjekursen kan holdes høy. Slik er det egentlig i mange bransjer. Samtidig så samarbeider han tett med nettsiden gametrailers, og får slik mulighet til dialog med gamere selv om hva som er bra og mindre bra.

Problemet kommer til de østlige selskapene som er registrert i Tokyo og derfor gir blanke i hva Pachter sier om dem. Pachter har egentlig ingen informasjon om disse, og bygger sine antakelser på den mer generelle forståelsen han har bygget opp av spillmarkedet og på de samtaler og inntrykk han får av de gamere han er i kontakt med - altså ansatte i gametrailers og andre i området rundt der. Men som Marcus Bear sa på Invisible Walls når de skulle snakke om Kirbys Epic Yarn "are we talking about Fallout New Vegas yet?". Ingen av disse er egentlig så veldig interessert i Nintendos egne spill (et hederlig unntak i Shane Sattersfield), og ser på det som en gigantisk svakhet ved Nintendos konsoll at den ikke får de spillene som de ønsker å spille: Fallout, Bioshock, Mass Effect og så videre. Jeg tror Pachter i stor grad er inspirert av dette når han hele tiden peker på at Nintendo må gjøre ditt eller datt og at de ikke komme til å henge med, ganske enkelt fordi de gamerne rundt han ikke egentlig ønsker å spille de spillene som per i dag er tilgjengelig på Nintendos maskin.

Nå, hadde dette synet vært mer allment, så hadde Nintendo definitivt hatt et stort problem, og jeg vil også si at det i dag er et stort problem for Nintendo at de ikke har spill som Bioshock 2 på sin maskin. Dette problemet er likevel ikke så stort at ikke Nintendo klarer å selge godt, og de tradisjonelle kjøperne av Nintendo sine maskiner er jo heller ikke først og fremst interessert i tradisjonelle vestlige actionspill på samme måte som kjøperne av de to andre konsollene.

Det det koker ned til når en skal vurdere Pachters evige mas om "Wii HD" som er så viktig er følgende: Hvem vil kjøpe en slik konsoll? Pachter synes å anta at de fleste som har en Wii vil oppgradere automatisk og at det slik vil bli en suksess, men jeg er ikke så sikker på det. En må huske at de allerede har stemt med sin lommebok på et produkt som er orginalt, billig men ikke så kraftig. Vil PS360-kundene hoppe over på en Nintendo-konsoll? Jeg tror nesten ingen av dem vil det. Nintendo er rett og slett for mye Mario og Pokemon og for lite Gears og Killzone til at de egentlig har noen sjanse inn mot størstedelen av denne gruppen. Så da står en igjen med de som er så hardcore at de kjøper alle konsoller (som sikkert mange på dette forumet), og de trofaste Nintendo-kjøperne. Som vi har sett ved salgstall på Sin & Punishment, Metroid Other M, de siste Starfox og F-Zero-spillene, så virker dette å være en stadig mindre gruppe, og jeg tipper den er maks fem millioner på verdensbasis - ingenting å basere en ny konsoll på!

Dermed mener jeg at Pachter tar feil, og at Nintendo bør fortsette å kultivere det som per i dag er deres største konkurransefortrinn når Sony og Microsoft også har motion-kontrollere - nemlig orginale, høykvalitetsspill. Og en brukerbase på nærmere 80 millioner. Så får neste konsoll vente noen år enda.

Endret av taterfyrings
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror nok ikke nintendo er døende nei.. Nintendo lå langt foran alle andre på spec. og grafikk på sine tidligere generasjons konsoller. GC grafikken for eks. vil jeg påstå på mange punkter er mye mer detaljert og penere en PS2. Og N64 var en virkelig revolusjon til sin tid! Men nintendo har vell funnet ut at de kunne kanskje tjene enda mere på og finne på noe nytt og revolusjonerende og de skapte wii, med sine artige kontroller og helt nye muligheter. Hva de vil finne på i framtiden er ikke sikkert. Men dødende! neppe!

De fleste som klager om og om på wii er grafikkmesig.. Men slutt og syte om grafikken..! Prøv og sett dere ned og spille et ordentlig wii spill som Mario galaxy, SSBB eller Zelda! Har i de fleste tilfeller der folk har klaget, har de aldri prøvd og spille igjennom et wii spill før... bare spilt wii sports eller lignende... og da kan de jo egentlig ikke uttale seg :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nintendo er mindre døende nå enn de var når N64 og GC var ute, og de er tross alt de som gjør det best per i dag, både Wii og DSi slår alt av salg på markedet. DS-en er den mest solgte konsoller noen sinne, og resten av dagens generasjoner har et stykke igjen for å ta igjen Wii, DS-en kan vel de fleste bare drømme om å komme i nærheten av (bortsett fra PS2 per dagens salg).

Har tidligere hatt noe respekt for Pacther sine analyser, men dette får meg nesten til å vurdere om jeg skal slutte meg til hans venner og families oppfordringer.

Det eneste jeg er enig i, er at Nintendo må gjøre noe for å fortsatt være relevant over lengre tid. De henger etter på en del viktige områder som kan skade dem etterhvert som om forbrukerne blir mer og mer vandt til dette. Nr.1? Nettmuligheter! Få spill som virkelig er gøy å spille sammen med venner krever at de sitter i samme rom, og opplegget rundt nettspilling er rotete. Hvorfor kan man f.eks ikke spille New SMB Wii over nett? Hadde vært genialt!

Og uansett om Nintendo ender opp med samme skjebne som Sega, tror jeg, så lenge nøkkelpersonene bli igjen i selskapet, at Nintendo vil klare det utmerket som spillprodusent på en hvilken som helst plattform.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Minner om at analytikerne også spådde Wii til en fiasko, en klar tredjeplass denne generasjonen. Husker spesielt en spådom fra et analysebyrå som mente Wii bare ville selge ca. 20 millioner totalt! Nå er den oppe i ca. 80 mill. allerede...

Trodde Wii var forrige generasjon jeg (aka Game Cube 2), sammen med Xbox og PS2 :tease: Nei, vent, Xbox hadde "HD-ready" grafikk og digital 5.1 lyd...

Lenke til kommentar

nintendo bør gjøre neste konsoll kraftig nok til å også få multiplatformspillene. men den neste konsollen deres må jo være kraftigere enn ps3, og det skulle holde i massevis.

de bør også forbedre online. jeg bryr meg ikke om achievements og slikt tull, men se på pokemon. går det i det hele tatt an å spille online-matcher mot tilfeldige folk? går det an å chatte med dem? slike må de fikse.

også må folk slutte å kjøpe drittspill til wii, så utviklerne lager noe skikkelig.

Lenke til kommentar

Jeg har WII men gud vet når jeg spilte sist, må være da guitar hero var inne men nå har søstra tatt over konsollen, men har par ganger vært hos par kompiser og spilt mario kart wii over internet, men må si meg det virket dårlig, altså... det fungerer men sovner jo nesten, ting går så tregt når man skal spille over internet.

Spill har blitt bare kjedelig de siste årene, har eid alle nintendo konsolles men må si meg N64 var den som leverte, siden da har det bare vært kjedelig titler, eller spillene har ikke vært fullt så gode.

NES og SNES tider var the best, men det kan skyldes for at internet fantes ikke da.

Føler meg at jeg små avhengig av internet, spill uten online mulighet er nesten ikke et valg for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...