Gå til innhold

(Spoiler) Harry Potter og Dødstalismanene - Del 1

Pinup

Anbefalte innlegg

Fant ingen egen tråd på filmen og følte den fortjener såpass.

Jeg så den i dag og jeg elsket alt. Hermine som ga foreldrene sine obliviate-formelen, ordrette replikker (fra boken), Ronnys sjalusi ovenfor Harry og Hermine, Hermine og Harry ved graven til foreldrene til Harry, og såklart, Noldus sin død.

Skal jeg være svært pirkete så synes jeg Voldemorts øyne var litt for menneskelige, Rulle så ikke "jævlig nok" ut, skulle gjerne hørt om Potternytt og det med at Ronny finner ut om våden ovenfor Voldemorts navn, litt mer utdypende om Harrys vansker ovenfor å velge mellom malacruxer og talismaner og Krynkels historie om Regulus.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra initiativ. Må si at jeg er mer eller mindre enig i alt du nevner i førsteposten. Merket også selv at Voldemort ikke virket like skummel som han har gjort tidligere og i bøkene.

Totalt sett tror jeg foreløpig dette er en av filmene som har vært mest i tråd med boka. Noen ting(som du nevner) som er utelatt og slik, men de har ihvertfall ikke gjort noen stoore endringer i forhold til boka.

Lenke til kommentar

Bra initiativ. Må si at jeg er mer eller mindre enig i alt du nevner i førsteposten. Merket også selv at Voldemort ikke virket like skummel som han har gjort tidligere og i bøkene.

Totalt sett tror jeg foreløpig dette er en av filmene som har vært mest i tråd med boka. Noen ting(som du nevner) som er utelatt og slik, men de har ihvertfall ikke gjort noen stoore endringer i forhold til boka.

Ja. De forrige filmene har blitt laget (føler jeg) for fansen som ikke har lest bøkene. Mer action, mer fokus på å lage en god film. Derimot føler jeg at denne filmen er laget for de ekte hardbarka fansene, som har tilbringt timesvis med bøkene i hendene. Og godt er det. Får håpe den neste blir like trofast.

Lenke til kommentar

*snip*

Ja. De forrige filmene har blitt laget (føler jeg) for fansen som ikke har lest bøkene. Mer action, mer fokus på å lage en god film. Derimot føler jeg at denne filmen er laget for de ekte hardbarka fansene, som har tilbringt timesvis med bøkene i hendene. Og godt er det. Får håpe den neste blir like trofast.

Var på kino med kjæresten min som ikke har lest bøkene, og han syntes at denne filmen fort ble kjedelig i det "telt-i-skogen"-scenene, og jeg skjønner ham der. Jeg på min side syntes det var bra lagd, men tror det har mye å gjøre med at jeg har lest boka en del ganger og kjenner til storyen og alt det som bare såvidt er implisert i filmen.

Krysser fingrene for at det fortsetter like bra i den neste og ja. Ble utrolig glad når det ble annonsert at de skulle lage to filmer av boka. Mye bedre enn at de skulle ha skvist alt inn i en tretimers film. Hadde nok blitt utrolig mye mer de måtte ha kuttet ut da.

Lenke til kommentar

Var på kino med kjæresten min som ikke har lest bøkene, og han syntes at denne filmen fort ble kjedelig i det "telt-i-skogen"-scenene, og jeg skjønner ham der. Jeg på min side syntes det var bra lagd, men tror det har mye å gjøre med at jeg har lest boka en del ganger og kjenner til storyen og alt det som bare såvidt er implisert i filmen.

Krysser fingrene for at det fortsetter like bra i den neste og ja. Ble utrolig glad når det ble annonsert at de skulle lage to filmer av boka. Mye bedre enn at de skulle ha skvist alt inn i en tretimers film. Hadde nok blitt utrolig mye mer de måtte ha kuttet ut da.

Ja, det jeg også har fått med meg. Er jo derfor filmen har fått så dårlig kritikk av anmeldere, siden den blir vurdert som en film alene.

De kunne gått lagd to filmer fra bok fire og utover etter min mening, men skjønner vel at det ikke er lønnsomt.

Lenke til kommentar

*snip

Ja, det jeg også har fått med meg. Er jo derfor filmen har fått så dårlig kritikk av anmeldere, siden den blir vurdert som en film alene.

De kunne gått lagd to filmer fra bok fire og utover etter min mening, men skjønner vel at det ikke er lønnsomt.

Enig i de siste bøkene kunne vært delt i to. Spesielt film nr fire ble jeg irritert over. Følte det var så mye som var byttet ut eller gjort om på for at de skulle få til å lage filmen kort nok.

Ellers når det gjelder nyeste filmen likte jeg utrolig godt det som du sier at de hadde svært mange dialoger som var mer eller mindre ordrett som i boka. Spesielt den med Fred og Frank(George). Den med "holey"-vitsen :p likte den biten utrolig godt i boka og(har lest den både på norsk og engelsk)

Lenke til kommentar

Huff, hater den idiotiske fornorskningen av Harry Potter universet, malacruxer og Humlesnurrer i mente, skulle de oversatt Aragorn til Hans Petter i den norske utgaven av Lord of the Rings? Uansett.

Personelig synes jeg filmen besto av alt for mye "gutta på tur" med skogs opplegg. En grei måte å bygge relasjonen mellom Harry, Hermione og Ron men langt fra noe forsvarende for å gjøre filmen over 2 timer. Der de avslutter så er det ikke mye igjen å hente og lurer meget på den siste filmen om den skal bli like langtrukken som denne. Regner med at de vil bruke lang tid inne på Hogwarts og enda lengere tid i Gringots.

Personelig synes jeg Yates skulle blitt sparket av prosjektet etter Order of the Phoenix of Alfonso eller Mike dratt inn (villig eller motvillig) for jeg synes ikke Yates er noe flink som Potter regisør.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle se den i går, men ble overtid istedenfor. Utsetter heller til fredag. Gleder meg masse tho. Lest boka et par ganger og håper de har klart å skildre det meste riktig. Leste gjennom forumet på IMDB og mange bemerker at slutten kunne ha vært bedre. Uten å spoile for mye, kunne ha spart en scene til neste film mener jeg.

Lenke til kommentar

men i filmen sier de at de bare har 3 malacruxer igjen, har ikke de bare ødelagt 3? ringen, boka og smykket, det mangler jo håsblåspokalen, slangen, ravnklo"tiaraen" og harry potter

AHHHH fant det akkurat ut :p

de vet ikke at harry potter er en malacrux :D

vel takk for det :PPPP

Tenkte på akkurat det samme, men klarte ikke komme på hva som ikke fikk det til å gå opp :p takk for påminnelsen ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Huff, hater den idiotiske fornorskningen av Harry Potter universet, malacruxer og Humlesnurrer i mente, skulle de oversatt Aragorn til Hans Petter i den norske utgaven av Lord of the Rings? Uansett.

Personelig synes jeg Yates skulle blitt sparket av prosjektet etter Order of the Phoenix of Alfonso eller Mike dratt inn (villig eller motvillig) for jeg synes ikke Yates er noe flink som Potter regisør.

ÅH TAKK! for at noen andre også ser det. Yates er nok helt sikkert en flink regissør. Men han har gjort en forferdelig jobb med Harry Potter filmene. Jeg likte de 4 første, deretter gikk alt i dass. Den 6 filmen er en skam for hele serien.

Stilen var best i film 3. Alfonso skulle nok fortsatt. Eller de kunne fått inn en som ville holde seg lojal til historien og detaljene.

Jeg skjønner nok at den første delen her var ganske kjedelig for mange. Men for dem som har lest boken, så var det absolutt underholdene. Jeg er bare ikke enig i valgene Yates tar; stilen på filmen, bildene og musikken (for å se det på et teknisk nivå).

Enig med fornorskingen også. Jeg leste de tre første bøkene på Norsk (var såpass liten at min mor leste dem for oss), men da jeg begynte å lese dem selv, gikk det bare i engelsk. Noe jeg er glad for! Blir helt forvirret av de norske navnene og føler det er feil.

Lenke til kommentar

Har selv lest alle bøkene på både norsk og engelsk, og må absolutt si jeg liker de engelske best. Har hele serien på norsk for øyeblikket, og har bestilt samleboks med alle bøkene på engelsk(julegave til meg selv). Fikk mail om at de ble sendt i dag. Må si jeg gleder meg masse til de kommer :D

Lenke til kommentar

Likte filmen veldig godt, lest boka 1 gang når den kom, så husket ikke så mye av den egentlig.

Men enig i at man ikke burde fornorske for mye, men det er vel for at det skal være lettere for småfolk? I Lord of the rings har de tilogmed oversatt navn, det SKAL IKKE gjøres hvis du har hatt engelsk på grunnskolen....

Bilbo Lommelun... WTF?

Lenke til kommentar

Likte filmen veldig godt, lest boka 1 gang når den kom, så husket ikke så mye av den egentlig.

Men enig i at man ikke burde fornorske for mye, men det er vel for at det skal være lettere for småfolk? I Lord of the rings har de tilogmed oversatt navn, det SKAL IKKE gjøres hvis du har hatt engelsk på grunnskolen....

Bilbo Lommelun... WTF?

De har da oversatt navnene i Harry Potter og?

Lenke til kommentar

Kjedet meg etter en time, dessverre. Det begynte bra, men uten set pieces eller en spesielt interessant historie dabbet det alvorlig av i andre og tredje akt. Jeg leste frem til Half Blood Prince, og merker at historien må være lagt frem for de som har lest den, for verken jeg eller de jeg så den med (riktignok ikke en vanlig Harry Potter-crowd, vi vant billettene) forstod hva som foregikk. Det virket som de var en uke i skogen, så hadde det vært 9 måneder? Motivasjonene var aldri klare og det virker for det meste til å være regissøren som har sviktet. Kanskje jeg bare savner Harry Potter 3, hvor fokus var på å fortelle en god historie på en interessant måte. Her vet jeg ikke hva de prøvde seg på, men underholdning var ikke første pri.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjedet meg etter en time, dessverre. Det begynte bra, men uten set pieces eller en spesielt interessant historie dabbet det alvorlig av i andre og tredje akt. Jeg leste frem til Half Blood Prince, og merker at historien må være lagt frem for de som har lest den, for verken jeg eller de jeg så den med (riktignok ikke en vanlig Harry Potter-crowd, vi vant billettene) forstod hva som foregikk. Det virket som de var en uke i skogen, så hadde det vært 9 måneder? Motivasjonene var aldri klare og det virker for det meste til å være regissøren som har sviktet. Kanskje jeg bare savner Harry Potter 3, hvor fokus var på å fortelle en god historie på en interessant måte. Her vet jeg ikke hva de prøvde seg på, men underholdning var ikke første pri.

Skjønner godt hva du mener. Jeg selv likte filmen, men det er nok mye fordi jeg har lest boka. Synes selv de fulgte boka temmelig bra, men er flere grep de kunne gjort for å gjøre det mer spennende på film. Var på kino med typen, som ikke har leste boka, og han hatte omtrent samme oppfatning som deg.

Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å forstå hvorfor denne filmen får dårlig anmeldelser og kritikk fra flere her.

Jeg personlig syntes dette er her var helt klart den beste Harry Potter filmen.

Føler at denne filmen var mer for de eldre, og ikke det barnselige preget over filmen.

I tillegg fikk de fram masse informasjon fra boka, noe som de har vært sløve med tidligere.

Så thumbs up fra meg, 6! ;)

Endret av knutsen92
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg likte ikke filmen. Mulig jeg hadde alt for høye forventninger, og at det er derfor jeg sitter igjen med en følelse av skuffelse.

Uansett, jeg synes den var kjedelig, og det skjedde liksom ikke stort. Synes det var alt for mye fokus på Harry, Ron og Hermione, og deres forhold i mellom. Egentlig er jo dette en stor del av boken, og det burde vektlegges, men det ble fremstilt dårlig. Dårlige vitser/replikker og dårlig skuespill (spesielt fra Radcliffe).

Første del av boken handler jo veldig mye om den desperate jakten etter horcruxene, Harrys frustrasjon og usikkerhet over Dumdledore og det faktum at Dumdledore egentlig ikke har fortalt Harry særlig mye. Store deler av denne første delen er beskrivelser av den dårlige situasjonen og Harrys tanker og følelser, slik jeg ser/husker det. Derfor sier det jo seg selv at dette ikke er filmmateriale, og det blir vanskelig å lage god underholdning av det.

Jeg tror det er fraværet av action (noe som er naturlig, da det egentlig ikke er så mye action i første halvdel av boken), det manglende fokuset på oppholdet i Sirius'/Harrys bolig, dårlig skuespill fra enkelte, et noe barnslig/familievennlig preg visse steder, for mye meningsløs dialog mellom de "snille", og det faktum at andre småting er forandret/tatt vekk her og der(likevel mye bedre enn i f.eks. 6. filmen), som gjør at jeg ikke liker den. Jeg synes også filmen generelt kunne hatt et mørkere preg, da den gjeldende tiden er preget av frykt, fysisk dårligere vær og stadige forsvinninger/dødsfall. Det kunne vært mer vold.

En stund siden jeg så den, så dette er egentlig tatt litt på sparket. Burde kanskje sett filmen på nytt. Var også masse fjortisjenter rett bak meg i kinosalen som måtte snakke sammen om alt, komme med "klynk" og "aaaaaw" hver gang Dobby kom på skjermen, osv. I tillegg var det en jente rett ved siden av meg som bestemte seg for å plukke opp mobilen (med en stor, fin, lysende skjerm) midt i filmen, noe hun angret på da jeg sa "Ka i helvete?". Så mulig jeg bare var i litt dårlig humør, som kan ha preget mitt inntrykk av filmen.

Endret av Sitronsaft
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...