wirrumsen Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg forstår ikke helt ditt behov for å kverulere, men får vel spille med deg. En datamaskin er som du kanskje har lagt merke til et helt annet verktøy enn en drill eller hammer. Så en solid bærbar er ikke designet for (med mindre vi snakker om toughbook) fall eller utendørsbruk. Den er derimot laget for å takle daglig bruk som arbeidsmaskin, med påfølgende transport. Jeg jobber for et reklamebyrå, og det var der jeg ble introdusert til mac. Der brukes de i minst syv og en halv time hver dag, og gjerne over mange år. Da er en stabil, solid og driftsikker maskin veldig kjekk. Det er ikke snakk om røff behandling, det er snakk om mye bruk. Og igjen, for all del - denne TimelineX'en din kan helt sikkert også overleve det. Men jeg setter ikke mine penger på det. Jeg vil si at både design og programvareutvikling kvalifiserer til å være håndverk i en moderne setting. Så analogien min med håndverkere er relatert til dette. ... Ser man på bruktprisene på diverse mac-modeller, så ser man at de er høyere verdsatt som andrehåndsobjekter enn tilsvarende pc-maskiner. Om det har med materialvalg og dertil bevaring av ny-følelsen, eller om det er andre årsaker vites ikke. Du som innkjøper har nok dine kriterier, ut fra dine utsagn er pris ganske utslagsgivende. Forstår det godt, jeg sparer gjerne på mange av de produkter jeg bruker. Men når det kommer til datamaskiner så foretrekker jeg kvalitet. I bedriften hvor jeg jobber hadde vi tidligere Apple-maskiner. Hele bedriften benyttet dette, så å si, og folk var jo igrunnen fornøyd. Noen brukergrupper måtte likevel bruke Windows-PC'er og Linux (for noen) da programvare manglet for Apple. Etterhvert ble disse brukergruppene større, bedriften ble større. IT-avdelingen ble lei av å måtte supportere både Apple-produkter og produkter med Windows. Ei heller er det noe økonomi i å måtte kjøre flere hovedsystemer. Dermed ble det besluttet å kutte supporten av Apple, og heller fase alt over på Windows. Selvsagt ble det ramaskrik blant enkelte. Nå skulle jo alt bli så mye verre. Nedetid, kræsj, ustabile systemer etc. Men hva hendte? Systemet ble mer stabilt enn noen gang. I Apple-tiden var oppetiden mellom 95% og 97%. Nå er oppetiden over 99,9%. Totalt har vi hatt 4 timer nedetid de siste tre årene. 3 timer grunnet en oversvømmelse, og 1 time grunnet en oppgradering som følge av en IT-ansatt som hadde slurvet. Totalt supporterer vår IT-avdeling 6000 brukere på alle kontinenter. Tynne og tykke klienter, bærbare og stasjonære maskiner. Noen feil er det selvsagt her og der, men vi har ingen grunn til å klage. Maskinvarekostnadene er også en brøkdel i forhold til hva tilfellet var under Apple-tiden. Min arbeids-laptop er en HP. Den er nå 4 år gammel. Står på stort sett døgnet rundt når jeg lar den være på jobb, og er ellers med meg på reiser og hjem av og til. Fungerer helt utmerket. Og en Macbook ville sikkert fungert like godt. Jeg foretrekker selv å kjøpe kvalitet. Men kvalitet er og forblir en subjektiv forestilling. Om du synes at kvalitet er at maskinens housing er i ren aluminium med et godt design, eller om jeg synes det er at maskinen er produsert i materialer som holder i mange år med min bruk, så er det to vidt forskjellige oppfatninger. Ingen av oss kan si hva som egentlig er kvalitet. Men vi kan si hva vi FØLER er kvalitet. Du kan ikke si at Macbook Pro har mye bedre kvalitet enn TimelineX. Når jeg nå skal ha meg ny laptop, kommer jeg ganske sikkert til å kjøpe meg en TimelineX. Dette fordi den har en meget god pris, den er godt spec'et, et greit utseende, godt materialvalg, og sannsynligvis kommer til å holde i mange år. I tillegg får jeg Windows med alle mulighetene og svært god formatstøtte. Jeg får programmert mine Excel-makroer, og jeg får editert mine videofiler fra Sony-kameraet direkte uten å måtte konvertere de. Pengene som blir til overs i forhold til tilsvarende Macbook lar jeg heller være på konto til annen bruk. Prisnivået du ser på Finn sier ikke automatisk hva de faktisk selges for på bruktmarkedet. Men ja, Apple-maskinene averteres for høye priser også som brukt. Men så har vi jo fenomenet med prisingen av Apple-maskinene som ny. Maskinen får en (høy) pris når den lanseres, og prisen endres ikke før maskinen erstattes av oppgradert modell. Markedet for andre maskiner faller fortløpende. Dette grunnet Apples "monopol". Det var DU som sammenlignet med håndverkeren. Jeg tok den videre. Og om du nå lar håndverkeren være programmereren eller reklamemannen, befinner disse seg stort sett på kontoret hvor forholdene er trygge og stabile. Der kan selv en billig laptop gjøre jobben. Lenke til kommentar
moijk Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Men hva hendte? Systemet ble mer stabilt enn noen gang. I Apple-tiden var oppetiden mellom 95% og 97%. Nå er oppetiden over 99,9%. Totalt har vi hatt 4 timer nedetid de siste tre årene. 3 Det må ha vært før OS X kom - eller tidlige utgaver av OS X (som da var mindre stabile enn OS 9 av naturlige årsaker for et nytt os), eller at majoritet av brukerne var på OS 9. Ev at andre faktorer (tilfeldigheter) spilte inn. Har vanskelig for å tro at på noen måte kan OS X være mindre stabilt enn Windows, i allefall fra panther og utover. Hos oss hadde vi nesten en halv uke med nedetid for noen år siden, men det var pga at noen hadde brutt seg inn og rappet halvparten av utstyret. Ironisk nok hadde alarmselskapet ikke bare glemt å koble oss til, men de var i samme bygg... Jeg foretrekker selv å kjøpe kvalitet. Men kvalitet er og forblir en subjektiv forestilling. Om du synes at kvalitet er at maskinens housing er i ren aluminium med et godt design, eller om jeg synes det er at maskinen er produsert i materialer som holder i mange år med min bruk, så er det to vidt forskjellige oppfatninger. Ingen av oss kan si hva som egentlig er kvalitet. Men vi kan si hva vi FØLER er kvalitet. Du kan ikke si at Macbook Pro har mye bedre kvalitet enn TimelineX. Jeg handler på erfaring, noe som gjorde meg til trofast Thinkpad-kunde inntil jeg skulle ha en maskin og jeg følte ikke thinkpad hadde noen modeller akkurat da med høy nok oppløsning på skjermen, og da ble det en acer travelmate. Den er den dyreste laptopen jeg har brukt, og også den med mest problemer. Når den var på service og ble returnert med en pose med støv, så skjønte jeg problemet. Utblåsningen var faktisk UNDER maskinen, kjørlingen var ikke dimensjonert til å takle normale støvmengder. Den hadde jo stått på et kontor med normal vasking. Det som skjedde var at dro jeg igang noe som skulle forsvare prisen den hadde til å starte med, så ble den overopphetet. Den lever nå et liv som scanner-maskin for min 1999-modell nikon supercoolscan ls-2000. nyeste maskin jeg har som søtter cardbus scsi-kortet mitt. Det er vel på dette punkt vår uenighet bunner ut. Jeg handler ut fra hva som gir meg glede i å bruke. Som gammel Amiga-evangelist så ligger det vel i min natur. Thinkpad valgte jeg som første laptop pga dens rykte, og fortsatte pga at den overbeviste i bruk. Hvilke andre normale laptops i dag har egne kanaler for å lede ut veske fra tastaturet? Skal jeg ha en maskin som ikke er fra Apple, blir det en thinkpad t-serie. Men lite trolig, med mindre jobb krever det. Når jeg nå skal ha meg ny laptop, kommer jeg ganske sikkert til å kjøpe meg en TimelineX. Dette fordi den har en meget god pris, den er godt spec'et, et greit utseende, godt materialvalg, og sannsynligvis kommer til å holde i mange år. Som sagt, min erfaring med forrige modell av Timeline har gitt meg en skepsis til akkurat den modellserien. Men det er akkurat samme kriterier som gjorde at jeg bladde opp for thinkpad'ene mine og macbook pro'en. Var det noe maskiner som har vært en fryd å bruke, så var det thinkpads. Og Macbook Pro'en oste kvalitetsfølelse. Nå kjører den 120gb ssd og 500gb 7200rpm hdd, slik at jeg både kan jobbe med det jeg vil i os x, og boote win7 nå som jeg skal læres opp i c#. I tillegg får jeg Windows med alle mulighetene og svært god formatstøtte. Jeg får programmert mine Excel-makroer, og jeg får editert mine videofiler fra Sony-kameraet direkte uten å måtte konvertere de. Pengene som blir til overs i forhold til tilsvarende Macbook lar jeg heller være på konto til annen bruk. Jeg er en gammel freebsd/linux-bruker, så jeg føler meg mye mer hjemme i OS X. Akkurat som du tydeligvis er mer hjemme i Windows. At man ikke kan redigere avchd direkte i hverken imovie eller final cut er meg en liten gåte. Men men, i mellomtiden får man konvertere til ProRes 422 codec eller Apple Intermediate codec. Men igjen, er ikke den ekstra investeringen verd noe for deg så er det jo bare bra. Selv så har jeg blant annet et par selvbygde sykler som har kvalitetsdeler over hele linja, men til en pris som du nok for et par vel så gode fabrikkmonterte for. Men jeg trives med det ekstra lille de gir. Det øker gleden av å bruke de. Akkurat som følelsen av å legge håndflatene på iskald aluminium og taste avgårde på et helt nydelig bakbelyst tastatur, mens man ser inn i en skjerm som jo ser ut som en bilderamme. Det slår følelsen jeg hadde på timelinen med billig plast rundt skjermen, gliper mellom tastene der rusk kilte seg fast så når du trykket hørte du det knaste, en feedback som var langt fra lik den jeg var vant til og et tastaturoppsett som gjorde at jeg konstant trykket på feil tast. Tastaturet på macbook pro'en og mac pro'en er jo så og si identisk. jeg kan bytte mellom de og alt føles like naturlig. Apple er konsis på det området. Til og med air'en har jo fullsize-tastatur. Men som sagt, mine prioriteringer for min glede. Jeg sier ikke det er maskinen for alle, men jeg lar meg bli entusiastisk av den. Lenke til kommentar
Xabi.A Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Det ble en Macbook Pro, fikk overtalt dem til å spleise. Er strålende fornøyd så langt. "Once you go Mac, you NEVER go back" Takker for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå