Gå til innhold

Hvorfor kjøpe MacBook Pro?

Xabi.A

Anbefalte innlegg

Jeg har sykt lyst på en MacBook Pro, men sliter med å overtale foreldrene mine til å bli med å spleise på en. Har du noen bra argumenter jeg kan si for å overtale dem? Har en laptop fra acer som er tre år gammel.. Hvorfor er MacBooken bedre enn pcen? Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sykt lyst på en MacBook Pro, men sliter med å overtale foreldrene mine til å bli med å spleise på en. Har du noen bra argumenter jeg kan si for å overtale dem? Har en laptop fra acer som er tre år gammel.. Hvorfor er MacBooken bedre enn pcen? Takker for svar!

1. Operativsystemet er et stabilt, raskt og flott unix-basert system. Du har alle driverne til alt i maskinen oppdatert via apple sine systemoppdateringer. Alt fungerer out of the box.

2. Man får også med en flott pakke (iLife '11) med applikasjoner for bildebehandling, videoredigering, musikk og web. Mest sannsynlig de eneste programmene for det du trenger med mindre enkeltelementene er en stor interesse du vil på mer profesjonelle utgaver for å dekke.

3. Når man setter seg foran en ny macbook pro så merker man hvorfor den er dyrere enn en standard elkjøp-pc. Byggkvaliteten er enrom, Aluminium over plast, ingenting knirker, alt virker gjennomtenkt, tastaturet er behagelig, trackpad'en er himmelsk, skjermen er flott og det er helt fritt for stygge klistermerker, trialware og drit du må på en pc avinstallere for å få fred på desktoppen.

4. Med steam på OS X så er det faktisk en del spill tilgjengelig og. På langt nær så mye som på PC, men vurderer du mac så er du ikke den mest ekstreme pc-gameren.

5. Det er ingen mac-virus i det fri, det er så og si fritt for trojaner. Og det som er av de er på ymse pirat-torrents av mac-programmer.

6. Andrehåndsverdien er høy. Når jeg så etter brukt macbook pro 13 så ga jeg til slutt opp få en god deal. Om maskinen var et-to år, seks måneder eller nesten helt ny spilte så og si ingen rolle på prisen. Og om det hørtes sært ut, så var det ikke noe vits i å prute for de ble solgt før selger tok til ehrm. fornuft.

7. På grunn av god byggkvalitet og gode specs ved innkjøp, så er det maskiner, med mindre behovet blir større, du bruker lengre. Flere av mine mac-brukende venner har 4-5 år gamle maskiner uten helt å se behovet for oppgradering. Og det er egentlig ikke så rart, core duo (januar 2006) og core 2 duo, som kom i oktober 2006-maskinene (dvs 4 år nå) er jo fortsatt raskere enn dagens 4000-kr på elkjøp-maskiner. Og de er garantert også mer stillegående og bedre sammenskrudd. Og ser sikkert også fortsatt bedre ut, tross fire år med bruk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

mindre sjanse for malware.

Holder lenge (tror jeg, ingen personlig erfaring)

du kan prøve å si at dersom de går med på det, kan du vaske huset fra no av + mer ting :p

Men så MÅ du ikke ha mac pro heller da, har du prøvd mac før forresten?

hehe ja :D

Nei, må jo ikke ha mac pro.. men det er jo ikke mye som skiller pro'en og den andre i pris, så da kan man jo likes greit kjøpe den beste? For pro er vel bedre enn den vanlige?

Ja, har prøvd mac flere ganger. En kompis har MacBook...

1. Operativsystemet er et stabilt, raskt og flott unix-basert system. Du har alle driverne til alt i maskinen oppdatert via apple sine systemoppdateringer. Alt fungerer out of the box.

2. Man får også med en flott pakke (iLife '11) med applikasjoner for bildebehandling, videoredigering, musikk og web. Mest sannsynlig de eneste programmene for det du trenger med mindre enkeltelementene er en stor interesse du vil på mer profesjonelle utgaver for å dekke.

3. Når man setter seg foran en ny macbook pro så merker man hvorfor den er dyrere enn en standard elkjøp-pc. Byggkvaliteten er enrom, Aluminium over plast, ingenting knirker, alt virker gjennomtenkt, tastaturet er behagelig, trackpad'en er himmelsk, skjermen er flott og det er helt fritt for stygge klistermerker, trialware og drit du må på en pc avinstallere for å få fred på desktoppen.

4. Med steam på OS X så er det faktisk en del spill tilgjengelig og. På langt nær så mye som på PC, men vurderer du mac så er du ikke den mest ekstreme pc-gameren.

5. Det er ingen mac-virus i det fri, det er så og si fritt for trojaner. Og det som er av de er på ymse pirat-torrents av mac-programmer.

6. Andrehåndsverdien er høy. Når jeg så etter brukt macbook pro 13 så ga jeg til slutt opp få en god deal. Om maskinen var et-to år, seks måneder eller nesten helt ny spilte så og si ingen rolle på prisen. Og om det hørtes sært ut, så var det ikke noe vits i å prute for de ble solgt før selger tok til ehrm. fornuft.

7. På grunn av god byggkvalitet og gode specs ved innkjøp, så er det maskiner, med mindre behovet blir større, du bruker lengre. Flere av mine mac-brukende venner har 4-5 år gamle maskiner uten helt å se behovet for oppgradering. Og det er egentlig ikke så rart, core duo (januar 2006) og core 2 duo, som kom i oktober 2006-maskinene (dvs 4 år nå) er jo fortsatt raskere enn dagens 4000-kr på elkjøp-maskiner. Og de er garantert også mer stillegående og bedre sammenskrudd. Og ser sikkert også fortsatt bedre ut, tross fire år med bruk.

Takker. Veldig bra argumenter :D

Lenke til kommentar

Fine argumenter om du er halvveis intressert i IT ja, men er det relevant for foreldrene?

Ville de være med på å spleise på en ny (men sannsynligvis billigere) laptop i utgangspunktet?

Hvis ikke så har du en større oppgave enn å overbevise dem å kjøpe mac fremfor en annne PC.

Lenke til kommentar

Fantastisk bra battertid

Den beste kundeservicen i hele verden

Sikker

Godt bygget

Null virus

Du blir bedre likt av jenter (fact)

++++

Åh? For sist jeg sjekket så gruste nemlig min Acer Timeline X MBP, og den er flere tusen billigere.

Beste kundeservicen? Har du noen kilder på dette?Ja, de er flink i det øyeblikket de selger deg den, men så går det bare nedover. De gangen jeg har vært innom eplehuset her i Bergen for å få ting fikset så har det alltid vært kverulering og de har brukt flere uker på å fikse småting.

Skulle jo bare mangle at den var godt bygget når du betaler så mye mer iforhold til en tilsvarende spesifisert pc med windows.

Null virus? Nok en gang så vil jeg gjerne ha kilder. For etter hva jeg har fått med meg så finnes det flere trojanere til mac. Men ja, det er mindre virus enn hos windows, men det er kun fordi det er flere som har Windows.

Endret av -Tommy
Lenke til kommentar

Fantastisk bra battertid

Sikker

Godt bygget

Null virus

++++

Åh? For sist jeg sjekket så gruste nemlig min Acer Timeline X MBP, og den er flere tusen billigere.

Beste kundeservicen? Har du noen kilder på dette?Ja, de er flink i det øyeblikket de selger deg den, men så går det bare nedover. De gangen jeg har vært innom eplehuset her i Bergen for å få ting fikset så har det alltid vært kverulering og de har brukt flere uker på å fikse småting.

Skulle jo bare mangle at den var godt bygget når du betaler så mye mer iforhold til en tilsvarende spesifisert pc med windows.

Null virus? Nok en gang så vil jeg gjerne ha kilder. For etter hva jeg har fått med meg så finnes det flere trojanere til mac. Men ja, det er mindre virus enn hos windows, men det er kun fordi det er flere som har Windows.

Snakker bare av egen erfaring. Har heller ikke sett/hørt om en acer timeline med 10 timers batteritid.

Fks har hatt imacen min nå siden i sommer da jeg kjøpte den ny. Den har ikke klikket en eneste gang. Dama har en acer laptop som henger støtt og stadig, not responding. Mulig din acer gjør ting bedre for all del, jeg bare føler de pcene er ikke like komplett som det en mbp er. Er det bra batteri, er ytelsen dårlig, er ytelsen bra så er som regel ytelsen bånn i bøtta. Det er min mening, og du har jo selvfølgelig rett på din.

Var ivrig windows bruker for 4-5 år siden, men etter å nå hatt eksklusivt mac i 5 år, så kommer jeg aldri til å ha noen windows PC igjen. Jeg installerte til og med windows gjennom bootcamp, og etter å brukt det noen uker så merker jeg hvor dårlig det er i forhold til osx. Igjen, min mening.

Og ja du betaler ekstra, men faen da, folk klager ikke på at folk kjøper ferrari, du betaler for design, eksklusivitet, og jeg ser ikke helt hvorfor folk ikke skal få lov til det.

Angående kundeservice, så har jeg hatt to tilfeller, en med ipod touc 4g min, jeg fikk den, hadde pixelfeil, fikk ny uten spørsmål. iMacen min fra 2009, hadde harddisk problemer, jeg fikk ny imac med dobbelt så stor harddisk plass som plaster på såret.

Jeg snakket en gang med acer, fordi det var brennmerker på laptopen jeg hadde, men de nektet for at det var feil med dems pc, og de mente at jeg skulle betale for en evt reperasjon.

Angående virus, så har jeg ikke hatt det på min mac.

Du må nesten forstå at når jeg sier ting, så bygger det på mine erfaringer.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Fantastisk bra battertid

Sikker

Godt bygget

Null virus

++++

Snakker bare av egen erfaring. Har heller ikke sett/hørt om en acer timeline med  10 timers batteritid.

Fks har hatt imacen min nå siden i sommer da jeg kjøpte den ny. Den har ikke klikket en eneste gang. Dama har en acer laptop som henger støtt og stadig, not responding. Mulig din acer gjør ting bedre for all del, jeg bare føler de pcene er ikke like komplett som det en mbp er. Er det bra batteri, er ytelsen dårlig, er ytelsen bra så er som regel ytelsen bånn i bøtta. Det er min mening, og du har jo selvfølgelig rett på din.

Var ivrig windows bruker for 4-5 år siden, men etter å nå hatt eksklusivt mac i 5 år, så kommer jeg aldri til å ha noen windows PC igjen. Jeg installerte til og med windows gjennom bootcamp, og etter å brukt det noen uker så merker jeg hvor dårlig det er i forhold til osx. Igjen, min mening.

Og ja du betaler ekstra, men faen da, folk klager ikke på at folk kjøper ferrari, du betaler for design, eksklusivitet, og jeg ser ikke helt hvorfor folk ikke skal få lov til det.

Angående kundeservice, så har jeg hatt to tilfeller, en med ipod touc 4g min, jeg fikk den, hadde pixelfeil, fikk ny uten spørsmål. iMacen min fra 2009, hadde harddisk problemer, jeg fikk ny imac med dobbelt så stor harddisk plass som plaster på såret.

Jeg snakket en gang med acer, fordi det var brennmerker på laptopen jeg hadde, men de nektet for at det var feil med dems pc, og de mente at jeg skulle betale for en evt reperasjon.

Angående virus, så har jeg ikke hatt det på min mac.

Du må nesten forstå at når jeg sier ting, så bygger det på mine erfaringer.

Greit at du sier ting basert  på din egen erfaring, men da må du ikke si det på en så bestemt tone.

Min 3820TG klarer uten problemer 12timer, og med lett bruk klarer den 14-15timer, og denne er langt kraftigere enn MBP! En kompis av meg har også en Asus som klarer godt over 10timer på en lading så her ligger faktisk mac et stykke bak.

Når det kommer til at windows pc'en til dama din klikker så er det nok en del brukerfeil involvert, men ja, OS X er nok hakket mer stabilt, selvom jeg faktisk seinest igår klarte å få en Macbook til å henge seg opp, og da var det jaggu mye styr med å få den startet på nytt siden jeg ikke kan ta ut batteriet....

Ok, skal ikke si imot deg her siden dette kan nok forandre seg fra butikk til butikk. Men jeg personlig har hvertfall dårlig erfaring med eplehuset Bergen og kommer nok aldri til å ta turen inn igjen der etter at de har avvist meg gang etter gang med iPoden min.

Det at du ikke har fått virus ser jeg faktisk ikke på som veldig stort, jeg har f.eks ikke fått virus iløpet av mine 10år som windows bruker. Alt kommer ann på bruken og brukeren.

Bare så du ikke misforstår meg fullstendig, så er jeg faktisk ingen windows fantast. Her i huset så har vi iPhone, iMac, flere iPoder og en MacBook :)

Lenke til kommentar

Det at du ikke har fått virus ser jeg faktisk ikke på som veldig stort, jeg har f.eks ikke fått virus iløpet av mine 10år som windows bruker. Alt kommer ann på bruken og brukeren.

Jepp. Brukeren er det sentrale. Rent bortsett fra at du på Mac-plattformen må laste ned noe djevelskap fra PirateBay for så å taste administratorpassordet ditt for å klare å få skiten inn på maskinen.

Lenke til kommentar

Det var en ting til jeg lurte på. Hvordan blir det med word og andre Microsoft programvarer? Den må jo passe til skolearbeidet...

Og hva med Mac Air kontra MacBook Pro? Hva er forskjellene/ hva anbefaler dere?

Hva med MacBook vs. Pro?

Takk

Lenke til kommentar

Du vil ikke ha en plastbook, der macbook pro er godt over snittet på kvalitet er vanlige plastbooks under snittet etter min erfaring, de har også faste steder der mange av dem sprekker etter rimelig kort tid.

Spesielt nå som prisforskjellen er såpass liten finnes det ingen grunn til å vurdere plastbooken.

Ang ytelse og batteri så har acer timelinex 38-48 og 5820tg maskinene tatt innersvingen på det meste, de er blandt de tynnere og lettere maskinene, men har likevel bedre batteritid og høyere ytelse enn det meste annet i sin prisklasse.

DOG: Kvaliteten er så som så. Den er veldig bra for å være acer, og godt over de billigste maskinene, men for meg som er vandt med thinkpads så må jeg si at jeg merker stor forskjell hver gang jeg peller på en av de gamle maskinene.

Likevel er kvaliteten god nok til at jeg ikke føler at jeg må dulle med maskinen hele tiden, og kan fint ha den i sekk og vesker som jeg behandler som normalt.

Likevel så leveres de med windows, og man kan (som jeg) skifte til linux, som gir en fantastisk god opplevelse, på bekostning av at man ikke kan spille særlig mange spill lenger, og så mister man ~20% batteritid (fra 12 til 10 timer med normal bruk).

Men det er selvfølgelig lettere å bare vippe opp lokket på en macbook pro og bare kjøre i gang, og du vil få et system som føles veldig godt sammensatt, der alt interagerer fint. Office finnes også til mac.

Jeg vil si at for ca 10 000kr, så er Acer *820tg maskinene og MacBook Pro de to beste valgene av lette maskiner med god batteritid.

Der aceren har lavere pris, lenger batteritid og bedre ytelse, og macbooken har bedre kvalitet, og et operativsystem som er designet for folk som bare vil bruke pcen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...