Gå til innhold

Objektvit til Nikon D5000, hvilket passer til mitt bruk?

Anbefalte innlegg

Har hatt kameraet mitt i snart ett år nå og føler jeg vil ha et ekstra objektiv i tillegg til objektivet som fulgte med. En pekepinn prismessig tenker jeg rundt 5-6000, men jeg vet at ting koster og må kanskje spare litt ekstra og gå opp i pris. Jeg er ikke noe profesjonell i det hele tatt, dette er noe jeg regner som hobby. Typen bilder jeg liker å ta er typiske naturbilder: landskap, dyr, blomster. I tillegg liker jeg å ta bilder i byen av bygninger, mennesker og folkelivet generelt. Jeg føler allikevel at det er naturbilder som tiltrekker meg mest. Legger ved noen bilder for å vise eksempler av bildene mine. Noen bildekritikk er ikke nødvendig. :whistle:

Takk til alle som prøver en sjel litt ute på vidda. :)

Min lenke

Min lenke

Min lenke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjah - hva har du av objektiv(er) i dag, og hva savner du med objektivet/-ene du har nå?

Hvis du har kitzoom, så er standardsvaret mitt at du kan kikke på:

-Stativ.

-Ekstern blits, hvis du tar mye innebilder.

-En oppgradert normalzoom, f.eks. Tamron 17-50/2.8, eller en dyrere Nikkor-variant.

-Lyssterkt fastobjektiv, f.eks. 30mm, 50mm eller 85mm, litt avhengig av bruk.

-Telezoom - en 55-200 eller lignende.

-Makroobjektiv - 50-60mm til blomster, 150mm+ til insekter og 90-105mm til en mellomting.

Lenke til kommentar

Kit-objektivet er 18-55 og kan begynne med å si at jeg savner zoom på det. Til vanlig bruk funker det greit, men det er litt problematisk når jeg skal ta bilder av fugler, for eksempel. Jeg føler jeg må ganske nært motivet og da er det lett at de bare stikker av gårde. Jeg vurderer og et makroobjektiv. Jeg tror egentlig at det kanskje vil snevre inn bruksområdet. Et objektiv som er litt mer all-round med brukbar zoom og kan ta bilder av insekter o.l er vel noe mer i min retning, om det da finnes.

Stativ er heller ikke et dumt forslag, men jeg er litt usikker på hvor mye jeg blir til å bruke det. Personlig tror jeg det kan hindre spontaniteten ved å bare ta med seg kameraet og gå en plass man ikke har vært. Mer utstyr = mer planlegging i mine øyne. Av blitz har jeg en/et Nikon SB-400 som jeg er fornøyd med. Noe mer til min bruk innendørs føler jeg ikke noe behov for.

Takk for tips. :)

Lenke til kommentar

Så tror jeg du vil ha mye glede av en telezoom - en 55-200, 70-300 eller lignende.

Eventuelt, hvis du også er veldig glad i å ta bilder av insekter, så kan du vurdere den glimrende Sigma 150mm makro, men den er ikke så fleksibel som en telezoom til å ta bilder på avstand, hvis du ønsker å endre utsnittet - selv om det er en flott 150mm.

Kikk også på bruktmarkedet!

Det finnes også noen superzoomer som Tamron 18-270, men så går det på bekostning av bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Hadde tenkt og anbefale en superzoom før jeg så bildene dine,kvaliteten på de tilsier at du burde skaffe deg noe gromglass :)

Du har tre alternativer,du får ikke i pose og sekk hvis du vil ta vare på og ekspandere kvalitet og kreativiteten.

1. Vidvinkel,for arkitektur og landskap,vet ikke hva du kan få tak på med fokusmotor der.
  2. En telezoom for portretter og dyre motiver,Nikon 55-200/70-300 med VR "stabilisering"
  3. En macro for blomster og bier samt portretter,Tamron 90mm

Du har et alternativ til,en mer lyssterk normalzoom "17-50 f/2.8" som gir deg litt mer kreativitet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk, takk. Får gå litt i tenkeboksen før jeg bestemmer meg. Skal nok ta meg en tur i en fotoforretning å høre hva de anbefaler selv om jeg i utgangspunktet er litt skeptisk til å spørre etter anbefalinger. Føler meg skikkelig noob og ofte er de som jobber der litt høy på pæra innenfor sitt fagfelt, slik at det hjelpre lite. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...