EBrandsnes Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Hei, jeg er en elev som fortsatt går på videregående skole, men jeg har en stor interesse for økonomi og kommer nok til å studere det videre. Det jeg lurte på var om det er noen som har noen gode forslag til bøker jeg kan lese slik at jeg kan få en innføring i forskjellige økonomiske emner før jeg begynner å studere? Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Økonomi kan være så mangt. Er det et spesielt felt du er interessert i? Samfunnsøkonomi, Politisk økonomi, bedriftsøkonomi etc. Lenke til kommentar
EBrandsnes Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Har egentlig ikke tenkt på noe spesielt felt, men egentlig å få litt bred kunnskap om flere av temaene. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Ofte har utdanningsinstutisjoner informasjon om fagene de tilbyr, samt pensumliste liggende på nett. Der kan du menge deg med deilig økonomisk lektyre. Eks fra bsc/NHH: http://nhh.no/no/studentsider/faginformasjon/studier-ved-nhh-%28studieh%C3%A5ndboken%29/studieh%C3%A5ndboken.aspx?EmneKomb=1&Studie=BACHELOR04 Lenke til kommentar
DMN Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Les deg opp på litt makroøkonomi, er mye teori og ikke nødvendigvis så mye regning i dette faget. Kan se for meg at det er lett å lære seg store deler på egen hånd (pluss at det er hands down et av de mest interessante økonomiområdene som eksisterer (mener jeg)). Lenke til kommentar
doofhetz Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Ville kanskje ikke kjørt på med fagbøker med flust av teori. Tro meg, det får du nok av når du begynner å studere. Sjekk ut: -The undercover economist. -Freakonomics. -Black Swan. -Fooled by randomness. -Tipping point og Outliers (Malcolm Gladwell). Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Det er nå heller begrenset læreverdi av nevnte bøker, men morsomme og absolutt anbefalte er de. Lenke til kommentar
KS Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Tenkte jeg kunne slå et slag for Samfunnsøkonomi - en idéhistorie av Agnar Sandmo. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Jeg hadde glede og nytte av "Sex, drugs and economics" da jeg startet å studere. Den forklarer en del sentrale økonomiske begreper på en litt alternativ, men forståelig måte. Ellers er Økonomi på trikken og Alt du vil vite om samfunnsøkonomi av Erling Røed Larsen gode innføringer. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Bedriftens økonomi av av Kjell Gunnar Hoff Skrevet forståelig og er en ekstremt god bok, synes jeg. Der får du generelt om omtrent alt, samtidig som du står ekstremt mye sterkere om du skal studere økonomi en dag. Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Jeg tror du raskt kan miste gløden om du begynner å lese de tørreste og mest teoretiske bøkene. Noe som gjelder de fleste studier er at de greier å få noe som er spennende til å virke kjedelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå