Gå til innhold

Koble til nett via veggkontakt i kjellerleilighet?

kinag

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg leier nå en kjellerleilighet hvor jeg er så heldig at jeg får bruke nettet til utleier (som bor i topp etasjen). Det er forholdsvis kjapt, men det egner seg veldig dårlig til spilling via PC og PS3. Jeg sliter med at jeg kan fort bli kastet ut (har en følelse av at forbindelsen timer ut).

Det jeg lurer på da er om det er mulig for meg å "forlenge" forbindelsen til nettet deres, i min egen leilighet?

De kjører trådløst, så det går jo igjennom noen vegger, som blokker forbindelsen.

Jeg har en egen veggkontakt til nett i stua i leiligheten, men hadde vært suverent om det gikk på noen måte å forlenge nettet via den?

Jeg TROR jeg fant en løsning på det tidligere, men er ikke sikker på om jeg helt skjønte den.

Disse bildene lå iallefall i den tråden:

network-setup.jpg

router-setup-page.jpg

Er det mulig slik som han har tegnet der med en switch? Hvis ja, må jeg kjøpe en da eller kan jeg gjøre om en router jeg har fra før til en switch? Har en ZyXEL Multimodem P2502HWT.

Håper på svar, vil helst unngå enda en månedslig utgift :p

PS: Utleier har ingenting imot hvis jeg klarer dette, har allerede spurt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det går nettverkskabel ned til deg, så kan du prøve å koble opp multimodemet som trådløs-aksesspunkt.

Du kobler da PC til multimodemet og logger deg inn på det. http://10.0.0.1 eller http://10.0.0.138 ?

Sett opp trådløsnettet f.eks på kanal 11 med WPA-kryptering.

Se så på innstillinger for LAN og fjern haken ved DHCP.

Deretter kobler du nettverkskabel fra huseier i LAN på multimodem.

Da skal du teoretisk få internett både fra LAN-portene og trådløsnettet ditt.

Forny ipadresse på PC eller restart maskinen, dersom det ikke funker på første forsøk.

Lenke til kommentar

Deretter kobler du nettverkskabel fra huseier i LAN på multimodem.

Da skal du teoretisk få internett både fra LAN-portene og trådløsnettet ditt.

Forny ipadresse på PC eller restart maskinen, dersom det ikke funker på første forsøk.

Det går ikke nettverkskabel ned til meg, eneste jeg har er en veggkontakt (husker ikke hva det heter).

Den hvor du vanligvis kobler routeren til for i hele tatt få forbindelse til nettet.

Han ville ikke ha noe mer kabelstyr oppe hos seg, så han lurte på om jeg kunne finne en løsning ved bruk av veggkontakten, eller powerline adapter som det blir brukt i bildet der oppe.

Har jeg ingen mulighet for å bare koble meg via veggkontakten til en switch og så få nett fra den på en eller annen måte?

Lenke til kommentar

Det går ikke nettverkskabel ned til meg, eneste jeg har er en veggkontakt (husker ikke hva det heter).

Den hvor du vanligvis kobler routeren til for i hele tatt få forbindelse til nettet.

Mener du en telefon-kontakt? I så fall kan du ikke bare koble til nett via den, nei.

Hva denne "veggkontakten" din egentlig kan brukes til er helt avhengig av hva slags kabler som egentlig går i veggene og hva som er koblet til i andre enden. Det er litt vanskelig å svare 100% ut fra den beskrivelsen du har gitt. Hvis det går en 4-pars ledning mellom en veggkontakt i toppetasjen og veggkontakten i stuen din, så er det bare å koble til. Men ut fra det du sier virker det ikke som om det gjør det.

Powerline-adapter kan være en mulighet. Men det virker ikke hvis du og huseier er på ulike sikringsskap. Altså hvis du har eget strøm-abonnement kan du glemme det.

Hvis problemet ditt i dag er knyttet til dårlig trådløs-signal kan det hende det hjelper å få et godt aksesspunkt/repeater plassert på rett sted i leiligheten din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...